Κοινή συνισταμένη των αναλύσεων των ιμπεριαλιστικών κέντρων και οργανισμών αποτελεί η αγωνία τους για την αναιμική πορεία ανάκαμψης σε Ευρωζώνη και ΗΠΑ.
Σε όλες τις σχετικές εκθέσεις επισημαίνεται ότι η «εύθραυστη» ανάκαμψη, που αφορά κυρίως τις ΗΠΑ και πολύ λιγότερο την Ευρωζώνη, αποτελεί προσωρινό αποτέλεσμα μιας ιδιαίτερα μεγάλης κρατικής στήριξης (750 δις δολάρια για τις ΗΠΑ, 400 δις ευρώ για την υλοποίηση του ευρωπαϊκού σχεδίου ανάκαμψης και 750 δις ευρώ ως σχεδιασμός στο πλαίσιο του μηχανισμού στήριξης της Ευρωζώνης), η οποία δεν μπορεί να συνεχιστεί απρόσκοπτα για μεγάλο διάστημα. Αναδεικνύονται οι μεγάλες δυσκολίες, τα διλήμματα και τα αδιέξοδα των διαχειριστικών επιλογών της αστικής διαχείρισης μεταξύ επεκτατικής και περιοριστικής δημοσιονομικής πολιτικής (περιοριστική πολιτική που συμβάλλει σε παρατεταμένη βαθιά ύφεση ή επεκτατική που οδηγεί σε δημόσια υπερχρέωση και εμποδίζει την «απαραίτητη» απαξίωση κεφαλαίου). Η συζήτηση αυτή διεξάγεται στο αστικό πολιτικό σύστημα των ΗΠΑ (διαμάχες Ρεπουμπλικάνων - Δημοκρατικών για το πακέτο Πόλσον, τη μεταρρύθμιση υγείας κλπ.) και της Γερμανίας (προεκλογική αντιπαράθεση Βόρειας Ρηνανίας - Βεστφαλίας). Συνδέεται επίσης με τις ενδοϊμπεριαλιστικές αντιθέσεις για το μέλλον της Ευρωζώνης.
Οι πρόσφατες εκθέσεις (ΔΝΤ, ΕΕ κλπ.) διαπιστώνουν ότι το 2009 εκδηλώθηκε η πιο συγχρονισμένη παγκόσμια κρίση την τελευταία 30ετία, με βάθος που έφτασε το -5% σε ισχυρά ιμπεριαλιστικά κράτη όπως στη Γερμανία, την Ιαπωνία, τη Βρετανία και νωρίτερα το 2008 στις ΗΠΑ (-2,5%). Η παγκόσμια οικονομία σημείωσε συρρίκνωση που υπολογίζεται μεταξύ -0,6% και -1,2%.
Οι εκτιμήσεις των Εκθέσεων συγκλίνουν στην πρόβλεψη ότι το 2010 το παγκόσμιο ΑΕΠ θα εμφανίσει θετικό ρυθμό μεγέθυνσης που θα ξεπεράσει το 3%. Ωστόσο εστιάζουν στην αβεβαιότητα και στην αστάθεια της ανάκαμψης κυρίως για την Ευρωζώνη και την Ιαπωνία και λιγότερο για τις ΗΠΑ. Συγκεκριμένα:
Στις ΗΠΑ εκτιμάται ότι σημειώθηκε ανάκαμψη στα δυο τελευταία τρίμηνα του 2009, αλλά και στο πρώτο του 2010, ενώ προβλέπεται ότι για το 2010 ο ρυθμός μεγέθυνσης θα είναι από 2,8% σύμφωνα με τις εαρινές προβλέψεις (5.5.2010) της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, ως και 3,1% σύμφωνα με το ΔΝΤ. Οι ανησυχίες σχετίζονται με τη σταθερότητα της ανάκαμψης, αφού η μεγέθυνση του ΑΕΠ εξαρτάται από τα μεγάλα πακέτα κρατικής στήριξης της οικονομίας, τα οποία θα είναι δύσκολο να συνεχιστούν και θα πρέπει σταδιακά να αποσυρθούν. Οι εκθέσεις επισημαίνουν τον κίνδυνο επιστροφής σε ύφεση λόγω πρόωρης απόσυρσης των μέτρων.
Οι εξελίξεις στην Ευρωζώνη, στις οποίες θα αναφερθούμε στη συνέχεια, επιδρούν αντιφατικά στην πορεία ανάκαμψης των ΗΠΑ. Από τη μια η ΕΕ αποτελεί τη σημαντικότερη αγορά για την εξαγωγή εμπορευμάτων των ΗΠΑ και μια υπέρμετρη υποτίμηση του ευρώ σε σχέση με το δολάριο θα πλήξει την ανταγωνιστικότητα των εξαγωγών των ΗΠΑ. Από την άλλη, όσο πιο ασταθές γίνεται το ευρώ και όσο διευρύνεται το χρέος πολλών ευρωπαϊκών κρατών, τόσο περισσότερο γίνεται πιο ελκυστικό το δολάριο, αλλά και τα κρατικά ομόλογα των ΗΠΑ. Σημειώνουμε ότι το δημόσιο έλλειμμα των ΗΠΑ έφτασε το 12,5%, το οποίο μπορούν και διατηρούν ως ηγέτιδα ιμπεριαλιστική δύναμη και λόγω της διεθνούς θέσης του δολαρίου, ενώ το δημόσιο χρέος ξεπέρασε τα 14 τρις δολάρια (98% του ΑΕΠ). Αντίστοιχα το έλλειμμα τρεχουσών συναλλαγών των ΗΠΑ προβλέπεται ότι θα αυξηθεί το 2010 στο 3,7% του ΑΕΠ. Επίσης, η ανεργία στις ΗΠΑ θα παραμείνει κοντά στο 10% το 2010 και το 2011, ενώ το 2010 αναμένεται να πενταπλασιαστούν οι κατασχέσεις κατοικιών σε σχέση με το 2009.
Οι εαρινές προβλέψεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής (5.5.2010) προβλέπουν για το 2010 αναιμική ανάκαμψη κατά 1% για την ΕΕ των 27 και 0,9% για την Ευρωζώνη. Υπενθυμίζουν ότι είχε προηγηθεί η μεγαλύτερη πτώση μετά το Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο στην Ευρωζώνη και στην ΕΕ των 27 το 2009 (-4,1% έναντι 0,6% το 2008 για την Ευρωζώνη και -4,2% έναντι 0,7% για την ΕΕ των 27).
Ωστόσο και η ίδια η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θεωρεί επισφαλή και αβέβαιη την πρόβλεψη ακόμα και αυτής της αναιμικής ανάκαμψης, επισημαίνοντας την αύξηση της ανεργίας, την καθήλωση των ιδιωτικών επενδύσεων και της ιδιωτικής κατανάλωσης, προβλέπει αυξημένη διαχειριστική δυσκολία λόγω της αυξητικής πορείας του δημόσιου ελλείμματος και του δημόσιου χρέους, καθώς και της ανισομετρίας στο ρυθμό ανάπτυξης των κρατών-μελών (βλ. στοιχεία Πινάκων Παραρτήματος). Προβλέπεται νέα συρρίκνωση των ακαθάριστων επενδύσεων παγίου κεφαλαίου κατά 0,7% στην Ευρωζώνη, μετά τη μεγάλη συρρίκνωση κατά 17,3% το 2009. Η ανεργία αναμένεται να ξεπεράσει το 10,3% στην Ευρωζώνη το 2010.
Στην πραγματικότητα οι παραδοχές των προβλέψεων είναι επισφαλείς (π.χ. για την Ελλάδα η πρόβλεψη για το ΑΕΠ είναι -3% το 2010, χωρίς συνυπολογισμό της επίδρασης του τελευταίου μεγάλου πακέτου αντιλαϊκών μέτρων στη δημόσια κατανάλωση κλπ.).
Αυτό πιστοποιήθηκε και με τα επείγοντα μέτρα που δρομολογήθηκαν λίγες μέρες μετά τη δημοσίευση των συγκεκριμένων προβλέψεων στην έκτακτη Σύνοδο του Eurogroup και στη συνέχεια του Ecofin, όπου ομολογείται ότι «η ευρωπαϊκή οικονομία απειλείται πλέον με βαθιά ύφεση».
Ετσι, κάτω απ’ την πίεση των εξελίξεων, διαμορφώθηκε μεταξύ των ηγετικών δυνάμεων της ΕΕ ένας νέος προσωρινός συμβιβασμός για τη διαχείριση της κρίσης στην Ευρωζώνη. Το πλαίσιο του προσωρινού συμβιβασμού προβλέπει:
• Αυστηρότερους κανόνες, διαδικασίες και κυρώσεις σχετικά με την τήρηση του Συμφώνου Σταθερότητας.
• Πλαίσιο διαχείρισης των κρίσεων και θωράκισης του ευρώ που συγκεκριμενοποιήθηκε με τον ευρωπαϊκό μηχανισμό στήριξης.
Ο συγκεκριμένος μηχανισμός θα διαθέσει ως και 750 δις ευρώ στις χώρες της Ευρωζώνης με κατανομή 60 δις μέσω δανείων απ’ την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, 440 δις απ’ τα κράτη-μέλη του ευρώ και 250 δις ευρώ απ’ το ΔΝΤ.
Για να υπάρξει παροχή οικονομικής στήριξης απευθείας απ’ την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, αξιοποιήθηκε το Αρθρο 122 της Συνθήκης της Λισσαβόνας για την ύπαρξη «εξαιρετικών περιστάσεων». Την απόφαση της ΕΕ χαιρέτισαν με ανακοινώσεις οι G-20, G-7, το ΔΝΤ και η ιαπωνική κυβέρνηση. Είχαν προηγηθεί σχετικές συνομιλίες Ομπάμα - Μέρκελ και Μέρκελ - Σαρκοζί για την ανάγκη επιτάχυνσης των παρεμβάσεων, καθώς και εκτενείς αναλύσεις βασικών επιτελείων και στα δυο ιμπεριαλιστικά κέντρα που συνέκλιναν στην ανάδειξη των δυσοίωνων επιλογών για το μέλλον της Ευρωζώνης αναδεικνύοντας τρία σενάρια:
α) Την αναμόρφωση της Ευρωζώνης με χειρισμούς αποπομπής αδύναμων κρίκων, όπως η Ελλάδα, η Πορτογαλία κ.ά. μέχρι και τη διάλυσή της.
β) Την ανάληψη πρόσθετων βαρών απ’ τη Γερμανία και άλλες ισχυρότερες οικονομίες για τη στήριξη της Ευρωζώνης [αγορά κρατικών ομολόγων απ’ την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα (ΕΚΤ)].
γ) Αναδιαπραγμάτευση - αναδιάρθρωση του ύψους και του χρόνου πληρωμής του χρέους ορισμένων κρατών-μελών (μερική διαγραφή και μετατόπιση μέρους των βαρών στους ομίλους του χρηματοπιστωτικού συστήματος).
Οι προαναφερόμενες αναλύσεις εστιάζουν επίσης στη σημασία των εξελίξεων στην Ευρωζώνη για την πορεία ανάκαμψης στις ΗΠΑ. Γενικότερα δε θ’ αφεθεί μια μεγάλη πτώση του ευρώ, όπως δεν αφέθηκε πριν δυο περίπου χρόνια για το δολάριο ΗΠΑ, όταν στηρίχτηκε με ταυτόχρονη παρέμβαση της ΕΚΤ, των Κεντρικών Τραπεζών Βρετανίας, Ιαπωνίας ακόμη και Ρωσίας.
Στην πραγματικότητα ο συμβιβασμός που οδήγησε στη συγκρότηση Μηχανισμού Στήριξης στοχεύει:
• Στη στήριξη των τραπεζικών μονοπωλιακών ομίλων της Γαλλίας, Γερμανίας, Βρετανίας που αποτελούν τους δανειστές των αδύναμων κρίκων του Μεσογειακού Νότου (Πορτογαλίας, Ισπανίας, αλλά και Ιρλανδίας κλπ.).
• Στη θωράκιση του ευρώ στον ανταγωνισμό του στη διεθνή αγορά, στην προστασία της Ευρωζώνης από επερχόμενες κερδοσκοπικές επιθέσεις που αφορούν το κόστος δανεισμού ορισμένων κρατών-μελών της.
• Στην αξιοποίηση του μηχανισμού ως μοχλού προώθησης των αντιλαϊκών αναδιαρθρώσεων σύμφωνα με τη «στρατηγική της ΕΕ για το 2020». Η επιβολή δέσμης μέτρων σε κάθε χώρα που θα δανείζεται, προβάλλεται ως απαραίτητος και αναγκαίος όρος για το δανεισμό της.
Ωστόσο, ο συγκεκριμένος μηχανισμός δεν μπορεί να αντιμετωπίσει ούτε την αιτία εκδήλωσης της κρίσης υπερσυσσώρευσης ούτε την ένταση της ανισομετρίας στο εσωτερικό της Ευρωζώνης και τις συνέπειες που έχει στην όξυνση των ενδοϊμπεριαλιστικών αντιθέσεων.
Οπως είχαμε έγκαιρα επισημάνει, το ευρώ αποτέλεσε νομισματική συγκόλληση οικονομιών κρατών-μελών με βαθιές ανισομετρίες στην ανάπτυξη και διάρθρωση των βιομηχανικών κλάδων, επομένως της παραγωγικότητας και ανταγωνιστικότητάς τους, καθώς και της στρατιωτικής και πολιτικής ισχύος τους. Σε συνθήκες κρίσης ήταν αναμενόμενο να δοκιμαστεί η συνοχή της Ευρωζώνης.
Η Γερμανία υπήρξε η μεγάλη ωφελημένη της προηγούμενης περιόδου από τη συγκρότηση της Ευρωζώνης. Από τη μια διατήρησε ισχυρό το ευρώ και από την άλλη έδωσε διέξοδο στις εξαγωγές της στο εσωτερικό της Ευρωζώνης, διατηρώντας εμπορικά πλεονάσματα, τη στιγμή που αντίστοιχα διευρύνονταν τα ελλείμματα σε Πορτογαλία, Ισπανία, Ιταλία και όχι μόνο στην Ελλάδα. Είναι ένα από τα κεντρικά ζητήματα στα οποία εκφράζεται η αντίθεση Γερμανίας - Γαλλίας, με τη δεύτερη να προσανατολίζεται σε πιο σταθερές συμμαχικές σχέσεις με τα κράτη-μέλη του μεσογειακού Νότου.
Στη βάση αυτών των αντιθέσεων, μεταξύ των οικονομικών αναλυτών των προερχομένων από τις ΗΠΑ, περιλαμβάνεται στα ενδεχόμενα ακόμα και η «έξοδος της Γερμανίας από το ευρώ». Πρακτικά η γερμανική αστική πολιτική αντιμετωπίζει το δίλημμα «εάν, σε ποιο ύψος και με ποιους όρους» θα επωμιζόταν τον κίνδυνο ενός διευρυμένου και παρατεταμένου δανεισμού των υπερχρεωμένων κρατών της Ευρωζώνης, για να διασωθεί η ζώνη του ευρώ, ενώ και η ίδια αντιμετωπίζει τον κίνδυνο μιας παρατεταμένης ύφεσης. Βεβαίως, στην περίπτωση της δανειοδότησης, που τελικά επέλεξε, την εξυπηρετούσε η ανάμειξη του ΔΝΤ και για το λόγο της κάλυψης ενός μέρους του δανείου και λόγω της τεχνογνωσίας του σε ζητήματα ελέγχου των δημοσιονομικών μεγεθών, που συνδέονται και με σοβαρές αλλαγές στις λειτουργίες κρατικών μηχανισμών, στον άξονα «κοινωνικών πολιτικών» (π.χ. ασφαλιστικό, εισοδηματική πολιτική κλπ.). Αλλωστε οι αναδιαρθρώσεις και η επίθεση αφορά και τη δική της εργατική τάξη, με λάβαρο τη δημοσιονομική πειθαρχία.
Η θέση-επιχείρημα «γιατί μια χώρα παραγωγική και νοικοκυρεμένη, όπως η Γερμανία, να αναλάβει το κόστος δανειοδότησης σε βάρος του λαού της;» είναι πέρα για πέρα ψευδεπίγραφη και αποπροσανατολιστική για τους εξής λόγους:
• Δανείζει με κέρδος, με επιτόκιο καθόλου ευκαταφρόνητο.
• Από την απαξίωση ελληνικού δημοσίου χρέους θα χάσουν οι γερμανικές τράπεζες που κατέχουν σημαντικό μέρος.
• Υπάρχει το ζήτημα των πολεμικών αποζημιώσεων που ακόμα δεν έχει δώσει.
Η τελευταία Σύνοδος του Eurogroup επιβεβαιώνει την όξυνση των αντιθέσεων στο εσωτερικό της Ευρωζώνης. Ο Γερμανός υπουργός Β. Σόιμπλε ανέπτυξε αίτημά του να εγγραφεί η δέσμευση μείωσης του δημοσιονομικού ελλείμματος στο Σύνταγμα των άλλων κρατών-μελών.
Οι εκπρόσωποι αρκετών κρατών-μελών (Γαλλίας, Ιταλίας, Ισπανίας και Πορτογαλίας) επιφυλάχθηκαν. Αντίστοιχα τριβές προκαλούν οι γερμανικές προτάσεις του σχεδίου για τη σταθεροποίηση του ευρώ που προβλέπουν αφαίρεση του δικαιώματος ψήφου και πρόστιμα για κράτη-συνειδητούς παραβάτες των ορίων του Συμφώνου Σταθερότητας.
Οξύνεται επίσης η διαπάλη Ευρωζώνης - ΗΠΑ και Βρετανίας με βάση τα αιτήματα της Γερμανίας για νέα ρύθμιση της αγοράς παραγώγων και νέο πλαίσιο λειτουργίας των οίκων πιστοληπτικής αξιολόγησης. Η Γερμανία απαγόρευσε ήδη τις «ανοικτές πωλήσεις» ασφαλίστρων κινδύνου (CDS) κρατικών ομολόγων, σε επενδυτές που δεν κατέχουν σχετικά ομόλογα. Πρότεινε επίσης την καθιέρωση άδειας-διαβατηρίου για τη δράση των εταιριών hedge funds (διαχείρισης κεφαλαίων) στο εσωτερικό της Ευρωζώνης. Υπενθυμίζουμε ότι οι εκτιμήσεις αυτών των οίκων, σε συνδυασμό με τις κινήσεις της αγοράς των παραγώγων CDS, παίζουν καταλυτικό ρόλο στο διεξαγόμενο πόλεμο ευρώ - δολαρίου, αξιοποιώντας το δημοσιονομικό εκτροχιασμό κρατών της Ευρωζώνης. Το ευρώ έχει ήδη υποχωρήσει κατά 18% σε σχέση με την ισοτιμία 1,5 δολ. που είχε στις 25 Νοέμβρη του 2009.
Η όξυνση των ενδοϊμπεριαλιστικών αντιθέσεων εντός ΕΕ σχετίζεται και με τη συνεχιζόμενη προσέγγιση της Γερμανίας και της Ιταλίας με τη Ρωσία. Η προσέγγιση αυτή ενισχύθηκε μετά τη δρομολόγηση της κατασκευής του ενεργειακού αγωγού φυσικού αερίου Nord Stream (απευθείας σύνδεση Ρωσίας - Γερμανίας).
Σημειώνεται επίσης στροφή της Ρωσίας σχετικά με την επιθυμία άμεσης ένταξης στον ΠΟΕ και ανάδειξης ως προτεραιότητας της ζώνης ελεύθερων συναλλαγών με Καζακστάν, Λευκορωσία και άλλες γειτονικές χώρες. Η Ρωσία καταγράφει σημαντικά γεωπολιτικά κέρδη το τελευταίο διάστημα, π.χ. σε Ουκρανία, Κιργιζία, τα οποία έχουν επισημανθεί σε σχετικά κείμενα της ΚΟΜΕΠ (τ. 2/2010 και 5/2009).
Για την Κίνα εκτιμάται ότι η μεγέθυνση του ΑΕΠ ήταν στο 8,7% το 2009, ενώ για το 2010 προβλέπεται μεγέθυνση κατά 10%. Στην ουσία η επιβράδυνση της οικονομίας της Κίνας ήταν μόλις κατά 1% σε σχέση με το 2008. Αυτό επιτεύχθηκε με τη βοήθεια του κρατικού πακέτου ύψους περίπου 600 δις δολαρίων, αλλά και με τη στροφή της Κίνας στην εγχώρια αγορά και στις χώρες της Ασίας. Στην Κίνα η ανησυχία δεν εστιάζεται στο δημόσιο χρέος, δεδομένου ότι είναι οικονομία με πλεόνασμα. Εστιάζεται στην επίδραση της διεθνούς κρίσης και στις κινέζικες εξαγωγές, καθώς και στην εκδήλωση κρίσης υπερσυσσώρευσης στις κατασκευές όπου σημειώνεται σημαντική άνοδος των τιμών σε όλα τα μεγάλα αστικά κέντρα. Προβλέπεται ότι το 2010 η Κίνα θα έχει πλεόνασμα τρεχουσών συναλλαγών 6,2% από 5,8% το 2009. Επίσης η Κίνα έχει μειώσει σημαντικά την αγορά αμερικανικών κρατικών ομολόγων μετά το 2006, γεγονός που θα επιδράσει μεσοπρόθεσμα στο κόστος δανεισμού των ΗΠΑ το επόμενο διάστημα.
Ανάλογα θετική εικόνα με την Κίνα, παρουσιάζουν και οι οικονομίες της ομάδας BRIC (Βραζιλία, Ρωσία, Ινδία, Κίνα). Σύμφωνα με το ΔΝΤ (Απρίλης 2010), προβλέπεται ότι η Ινδία θα εμφανίσει μεγέθυνση του ΑΕΠ κατά 8,8% για το 2010, η Ρωσία 4%, η Βραζιλία 5,5%. Αντίστοιχα πληθαίνουν οι μεταξύ τους συμφωνίες σε μια σειρά τομείς, ιδιαίτερα στην ενέργεια, στο εμπόριο και στις επενδύσεις.
Σημειώνουμε επίσης την πρόβλεψη του ΔΝΤ για το ρυθμό ανάπτυξης της Τουρκίας που είναι 3,7% για το 2010 και 4,8% για το 2011. Αντίστοιχα ο ΟΟΣΑ προβλέπει ετήσιο ρυθμό αύξησης του ΑΕΠ της Τουρκίας 6,5% για την περίοδο 2011-2017.
Η αυξημένη δυσκολία του καπιταλιστικού συστήματος να διαχειριστεί την εξέλιξη της κρίσης και η όξυνση των ενδοϊμπεριαλιστικών αντιθέσεων μεγαλώνουν τον κίνδυνο για νέο κύκλο περιφερειακών πολεμικών συγκρούσεων, πίσω απ’ τις οποίες κρύβονται οι γενικότερες αντιθέσεις ανάμεσα στα ιμπεριαλιστικά κέντρα (π.χ. Αφγανιστάν - Πακιστάν, Β. Κορέα - Ν. Κορέα, Ταϊλάνδη, Ιράν, Δυτ. Βαλκάνια, διαμόρφωση νέου δόγματος του ΝΑΤΟ).