Καινούριες σημαντικές εκδόσεις της ΚΕ του ΚΚΕ και των εκδόσεων «Σύγχρονη Εποχή» φέρνουν για άλλη μια φορά στο προσκήνιο το πρώτιστο καθήκον, αλλά και την ταυτόχρονη ανάγκη, που έχει ο κάθε κομμουνιστής στο καθημερινό διάβασμα. Ο μαρξισμός λενινισμός είναι επιστημονική ιδεολογία που κατακτιέται, αναπτύσσεται, προωθείται, διαδίδεται μόνο με την αδιάκοπη μελέτη.
Είναι γεγονός πως ο σημερινός τρόπος ζωής αποθαρρύνει ίσως από το διάβασμα, σπρώχνοντας προς πιο «εύπεπτους» τρόπους ενημέρωσης. Ομως οι πιο «εύπεπτοι» τρόποι δε σημαίνει πως έχουν και την αποτελεσματικότητα που θέλουμε στη διαμόρφωση της συνείδησης. Δεν υπάρχει καλύτερος τρόπος αφομοίωσης από το γραπτό λόγο.
Με το γραπτό λόγο υποχρεώνεσαι να ενεργοποιήσεις την εσωτερική διαδικασία της σκέψης και αυτό, εκτός του ότι βοηθά στην ταχύτερη κατανόηση, ταυτόχρονα αναπτύσσει και τις δυνατότητες της συνείδησης. Εκείνος που νομίζει πως παίρνει πολύ περισσότερες πληροφορίες στον εικονοποιημένο σύγχρονο κόσμο και παρασύρεται, ή χρησιμοποιεί σαν άλλοθι το στερεότυπο «μια εικόνα χίλιες λέξεις», ας σκεφτεί πόσες εικόνες μπορούν να περιλαμβάνονται σε ελάχιστες λέξεις. Ομως οι λέξεις δεν περιλαμβάνουν μόνο εικόνες, περιλαμβάνουν και επιχειρήματα που αναπτύσσουν την κρίση. Και δεν είναι μόνο αυτό, αλλά στη συνέχεια έχουν μια εσωτερική, διαρκή, αυτόνομη λειτουργία που ουσιαστικά δε σταματά ποτέ να αναπτύσσει την ανθρώπινη συνείδηση. Με το γραπτό λόγο επίσης μπορείς να έλθεις και να επανέλθεις σε ένα κείμενο και εκτός του ότι θα ανακαλύψεις ίσως πλευρές που δεν είχες προσέξει με την πρώτη ματιά, ταυτόχρονα, κάθε φορά, ίσως ενεργοποιούνται εσωτερικά και καινούργιοι συνειρμοί και σκέψεις που αναπτύσσουν ίσως την ίδια την πρώτη γραφή του θέματος.
Αυτή η «μαγική» λειτουργία προκύπτει γιατί όσο αναπτύσσεται η συνείδηση, αναπτύσσει και τις δυνατότητες εσωτερικού διαλόγου που γεννά όλο και περισσότερες ανάγκες βαθύτερου προβληματισμού και έρευνας. Με αυτό δεν εννοούμε σε καμία περίπτωση την ολίσθηση στις αέναες σχετικότητες που δεν καταλήγουν πουθενά. Ισα-ίσα ο μαρξισμός λενινισμός έχει σαφές ταξικό περιεχόμενο και επιχειρεί σαφείς απαντήσεις στην αναζήτηση της επιστημονικής αλήθειας.
Οι αέναες σχετικότητες ταιριάζουν μόνο στους απολογητές του καπιταλισμού, που με μια «σαλάτα απ' όλα», θεωριών, απόψεων, αρχών προσπαθούν να επηρεάσουν την κοινωνική συνείδηση στην κοινή τους στρατηγική για τη διατήρηση και διαιώνιση του εκμεταλλευτικού συστήματος. Η «σαλάτα» προκύπτει γιατί δεν υπάρχει τρόπος να ερμηνεύονται οι όλο και βαθύτερες αξεπέραστες ανισορροπίες-αντιθέσεις του συστήματος. Ετσι οι απολογητές του καπιταλισμού ψάχνουν να βρουν «συνταγές για πάσα νόσο», που ανάλογα τις ιστορικές συνθήκες και τους συσχετισμούς ανασύρουν ή «ανακαλύπτουν», με μοναδικό στόχο να κάνουν τεχνητές αναπνοές στο ξεπερασμένο σύστημα.
Αλλες από αυτές τις «συνταγές» (οι περισσότερες) προέρχονται από πολύ παλιά. Από τα πρώτα ακόμα βήματα του καπιταλισμού και επανεμφανίζονται καμουφλαρισμένες σε καινούριες και εκσυγχρονιστικές. Για παράδειγμα η θεωρία της «ελεύθερης αγοράς», που τα γεννητούρια της ήταν στον προμονοπωλιακό καπιταλισμό. Τώρα το κεφάλαιο την ξέθαψε μαζί με τον ολοφάνερο φαινομενικό παραλογισμό: Το γεγονός δηλαδή ότι υπάρχουν μονοπώλια και άρα δεν μπορεί να υπάρχει καμιά λογική στον όρο «ελεύθερη αγορά».Υπάρχει όμως η λογική των μονοπωλίων και αυτήν επιδιώκουν να επιβάλουν. Τη δική τους δηλαδή ελευθερία να εντείνουν τη νέα επίθεση ενάντια στην εργατική τάξη, που είναι σε εξέλιξη όλα τα τελευταία χρόνια.
Ενα άλλο είδος «συνταγών» των απολογητών του καπιταλισμού είναι αυτές που γεννούν (συνήθως στα πρόχειρα) οι τωρινές ανάγκες του συστήματος να επιβιώσει όπως-όπως και οι δεδομένοι συσχετισμοί. Για παράδειγμα οι πολλές φορές ακραίες έως και ανόητες προσπάθειες ξαναγραψίματος της ιστορίας και ακόμα πιο ιδιαίτερα της ιστορίας του εικοστού αιώνα. Ουσιαστικά πρόκειται για την εφαρμογή μιας αρχής της ιστορικής εξέλιξης: Οταν το συμφέρον των κυρίαρχων τάξεων έρχεται σε αντίθεση με τις τάσεις που προχωρούν μπροστά την ανθρώπινη ιστορία, τότε οι «ιδεολόγοι»-απολογητές αυτής της τάξης καταφεύγουν στο ψέμα.
Μια πληθώρα ανθρώπων και μέσων λειτουργεί σε αυτές τις κατευθύνσεις της διατήρησης του συστήματος. Γι' αυτό και το διάβασμα δεν μπορεί να είναι περιστασιακό αλλά μόνο καθημερινό. Με αυτόν τον τρόπο, εκτός του ότι διατηρείται η συνείδηση πάντα «ζεστή» και σε ετοιμότητα αφομοίωσης, είμαστε σε θέση να παρακολουθούμε και την εξέλιξη των θεμάτων έτσι όπως προκύπτουν από την επικαιρότητα. Τότε μόνο γίνεται αποτελεσματική η γενίκευση ή η ειδίκευση κατά περίπτωση. Τότε, επίσης, είναι δυνατός ο κατάλληλος συνδυασμός των πληροφοριών για την ανάλυση και τη σύνθεση.
Υπάρχει επίσης το άλλοθι της δυσκολίας στην κατανόηση. Πρώτα απ' όλα το καθημερινό διάβασμα εξοικειώνει με τα θέματα και απλοποιεί ως ένα βαθμό τις δυσκολίες. Δεύτερον, δε ζούμε σε έναν απλό κόσμο και η ταξική πάλη βάζει καθημερινά καινούργια ζητήματα. Αν αφήσεις κενό το καλύπτει ο αντίπαλος και γι' αυτό λίγος κόπος παραπάνω είναι απαραίτητος. Ενας κόπος που μετατρέπεται σε ευχάριστη απασχόληση, όταν περνάς στη διαδικασία κατάκτησης του θέματος.
Αν μένουμε σε αυτά που καταλαβαίνουμε αρχικά μόνο, τότε αναγκαστικά περιορίζουμε τη δράση μας και σε κανένα επίπεδο δεν είναι δυνατό να παίξουμε τον πρωτοποριακό ρόλο στο εργατικό κίνημα. Εκείνος που επιμένει στο να «κατεβεί ο προβληματισμός σε πιο απλό επίπεδο» -και δεν εννοεί το πιο ίσως κατανοητό επίπεδο- είναι σαν να ζητάει να κατεβάσει το κόμμα τη δραστηριότητά του, να «απλοποιηθεί» η πολιτική δράση της εργατικής τάξης. Να μην έχει τη δυνατότητα πρόβλεψης, γενίκευσης και σύνθεσης για όλα τα ζητήματα που προκύπτουν σε εθνικό και διεθνές επίπεδο. Να μην γενικεύει όλες τις εξελίξεις στην πολιτική, την οικονομία και την κοινωνία ακόμη και να προβλέπει ώστε και ανάλογα να ρυθμίζει την ταχτική και να βαθαίνει στη στρατηγική του.