* Το κείμενο βασίζεται σε ομιλία του Κώστα Σταματόπουλου, μέλους του Τμήματος Πολιτισμού της ΚΕ του ΚΚΕ, σε εκδήλωση που διοργάνωσε η Κομματική Οργάνωση Οπτικοακουστικού της Τομεακής Οργάνωσης Καλλιτεχνών της ΚΟΑ, στις 16.2.2020, στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών, με θέμα: «Μακαρθισμός: Μια επισκόπηση με το βλέμμα στο σήμερα».
1. Επίσημα αρχεία CIA Origins of the Congress for Cultural Freedom, 1949-1950 Cultural Cold War (1) / Historical Document Posted: Apr 14, 2007 06:37 PM Last Updated: Jun 27, 2008 09:48 AM https://www.cia.gov/library/center-for-the-study-of-intelligence/csi-publications/csi-studies/studies/95unclass/Warner.html
2. Mikhail Suslov, The Defense of Peace and the Struggle Against the Warmongers, New Century Publishers, 1950.
3. Ριζοσπάστης, 5.3.1995.
4. Ο Ριζοσπάστης αναφέρεται στο γεγονός με 3 πρωτοσέλιδα στις 7-8-9.1.1927 και έχει ενδιαφέρον να δούμε πώς παρουσιάζει το φόβο της αστικής εξουσίας μπροστά στην εξεγερτική δύναμη της ταινίας:
«Και όμως απηγορεύθη. Όλοι οι παρευρεθέντες λόγιοι και δημοσιογράφοι εξερχόμενοι του θεάτρου, εκφράζοντες τον θαυμασμόν των διά το κινηματογραφικόν αριστούργημα, δεν απέκρυπτον ότι η γνώμη των ήτο υπέρ της ελεύθερης προβολής του. Η επιτροπή όμως, επικαλούσα τας διαταγάς της κυβερνήσεως, περί τας εσπερινάς ώρας απεφάνθη εναντίον της προβολής με την δικαιολογίαν ότι υπό τας παρούσας περιστάσεις δυνατόν να επέλθη διατάραξις της τάξεως εκ της προβολής του έργου.»
5. Στέλιος Τατασόπουλος, Πετρής Τάσος, ΕΕΣ, 1988. Ριζοσπάστης, 12.5.1985. Στέλιος Τατασόπουλος, Ο έρωτας των πρώτων πλάνων, ΕΡΤ, 1997.
6. Για το Δόγμα Τρούμαν ειδικότερα στην Ελλάδα βλ. Δοκίμιο Ιστορίας του ΚΚΕ 1939-1949, τόμ. Β2, σελ. 224, εκδ. Σύγχρονη Εποχή.
7. Το Δόγμα Τρούμαν και η αγωνία της Ελλάδος, Αθήναι, 1957.
8. Actors Guild, Πανεπιστήμιο Μπέρκλεϊ\Ρέιγκαν.
9. Κάτι αντίστοιχο εξάλλου γινόταν και στην Ελλάδα το 1933, με την εργοδοτική διοίκηση του Σωματείου Ελλήνων Ηθοποιών υπό την προεδρία του Τηλέμαχου Λεπενιώτη. Οι ηθοποιοί ήταν υποχρεωμένοι να δηλώνουν ενυπόγραφα πως «δεν ανήκουν σε καμιά από τις κομμουνιστικές οργανώσεις, τις οποίες και αποδοκιμάζουν».
10. Bernstein Walter, Μνήμες από τη μαύρη λίστα (Η λαίλαπα του μακαρθισμού), εκδ. Καστανιώτη, 2003.
11. Zηνοβία Λιαλιούτη, Ο «άλλος» Ψυχρός Πόλεμος. Η αμερικανική πολιτιστική διπλωματία στην Ελλάδα 1953-1973, Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Κρήτης, 2019.
12. Επίσημα Αρχεία CIA, https://www.cia.gov/library/readingroom/docs/CIA-RDP86S00588R000300380001-5.PDF
13. Για περισσότερα σε σχέση με το «μεταμοντέρνο», βλ. Ελένη Μηλιαρονικολάκη, «Ο Μεταμοντερνισμός και η τέχνη του», ΚΟΜΕΠ, τεύχ. 1/2020.
14. Frances Stonor Saunders, The Cultural Cold War: The CIA and the World of Arts and Letters New York, The New Press, 2013.
15. Kutulas, The Long War: The Intellectual People’s Front and Anti-Stalinism, 1930-40, 1995.
16. Hook Sidney, 1949. Επίσημα αρχεία CIA Origins of the Congress for Cultural Freedom, 1949-50 Cultural Cold War (1) / Historical Document Posted: Apr 14, 2007 06:37 PM Last Updated: Jun 27, 2008 09:48 AM https://www.cia.gov/library/center-for-the-study-of-intelligence/csi-publications/csi-studies/studies/95unclass/Warner.html
17. Συλλογικό, Το Σχέδιο Μάρσαλ: Ανασυγκρότηση και διαίρεση της Ευρώπης, εκδ. Πατάκη, 2011.
18. Giles Scott-Smith, The Politics of Apolitical Culture. The Congress of Cultural Freedom, the CIA and Post-War American Hegemony, Routledge, Λονδίνο / Νέα Υόρκη
19. Frances Stonor Saunders, The Cultural Cold War: The CIA and the World of Arts and Letters, The New Press, 1999.
20. Frances Stonor Saunders, The Cultural Cold War: The CIA and the World of Arts and Letters, The New Press, 1999.
21. Η πολιτική της απολιτικής κουλτούρας: η CIA και το Συνέδριο για την Πολιτιστική Ελευθερία, Δέσποινα Λαλάκη, marginalia 29 Γενάρη, 2018, The Politics of Apolitical Culture, Scott-Smith, London and New York: Routledge, 2001.
22. How the CIA plotted against us” By Frances Stonor Saunders, New Statesman, 12 July 1999.
23. Dario Biocca, Silone - La Doppia Vita di un Italiano, Rizzoli, 2005.
24. Daily Worker, 25.3.1953.
25. Richard Wightman Fox, The Culture of Consumption: Critical Essays in American History 1880-1980, Pantheon,1983.
26. Συλλογικό, Το Σχέδιο Μάρσαλ: Ανασυγκρότηση και διαίρεση της Ευρώπης, εκδ. Πατάκη, 2011.
27. Δοκίμιο Ιστορίας του ΚΚΕ, 1939-1949, τόμ. Β2, εκδ. Σύγχρονη Εποχή.
28. Για περισσότερα σχετικά με τα φωτοκινηματογραφικά συνεργεία του ΔΣΕ βλ. Α. Μουσούρης, Φωτογραφίζοντας το Δημοκρατικό Στρατό Ελλάδας, εκδ. Σύγχρονη Εποχή, 2016.
29. Γιώργος Ανδρίτσος, Κινηματογράφος και Ιστορία. Η Κατοχή και η Αντίσταση στις ελληνικές ταινίες μυθοπλασίας μεγάλου μήκους από το 1945 μέχρι το 1981, εκδ. ΚΨΜ, 2020.
30. Η λίστα των επιχορηγήσεων παρουσιάστηκε στην Καθημερινή, 4.6.1975.
31. Τζένη Λιαλιούτη, Χρίστος Μάης, «“Ηθικό κύρος”» στο γύψο», Εφημερίδα των Συντακτών, 2.7.2017. Για τη θέση της Μυριβήλη στη USIS, βλ. αγγλόφωνο έγγραφο της Μυριβήλη προς τον McNeill Lowry, «Transcript of Telephone Call from Mr. Koumantos about his Meeting with Mr. Lambrakis», με ημερομηνία 1.12.1972, Αρχείο Ιδρύματος Ford / Συλλογή Καίτης Μυριβήλη στη Γεννάδειο Βιβλιοθήκη της Αμερικανικής Σχολής Κλασικών Σπουδών Αθήνας.
32. Αναφέρεται στην απερίγραπτη σφαγή των κομμουνιστών, με εμπλοκή και του Ιδρύματος Ford, στις 29.12.1965, που θα κρατήσει μήνες και με απολογισμό πάνω από 87.000 κομμουνιστές νεκρούς.
33. «Ανοιχτή επιστολή προς τους επιχορηγούμενους», περιοδικό Panderma, Δεκέμβρης 1972.
34. Τζένη Λιαλιούτη, Χρίστος Μάης, «“Ηθικό κύρος” στο γύψο», Εφημερίδα των Συντακτών, 2.7.2017. Επίσης για τη θέση της Μυριβήλη στη USIS, βλ. αγγλόφωνο έγγραφο της Μυριβήλη προς τον McNeill Lowry, «Transcript of Telephone Call from Mr. Koumantos about his Meeting with Mr. Lambrakis», με ημερομηνία 1.12.1972, Αρχείο Ιδρύματος Ford / Συλλογή Καίτης Μυριβήλη στη Γεννάδειο Βιβλιοθήκη της Αμερικανικής Σχολής Κλασικών Σπουδών Αθήνας.
35. Γιώργος Ανδρίτσος, Κινηματογράφος και Ιστορία. Η Κατοχή και η Αντίσταση στις ελληνικές ταινίες μυθοπλασίας μεγάλου μήκους από το 1945 μέχρι το 1981, εκδ. ΚΨΜ, 2020.