Υπήρξε σημαντική θετική προσπάθεια, με διαβαθμίσεις φυσικά, από ΚΟ σε ΚΟ και από καθοδηγητικό όργανο σε καθοδηγητικό όργανο για την προετοιμασία των δυνάμεών μας, των προπαγανδιστικών υλικών σε Περιφέρειες και Δήμους, με βάση την Απόφαση και το Κάλεσμα της ΚΕ μετά τις βουλευτικές εκλογές του Ιούνη. Πολλές περισσότερες δυνάμεις, κυρίως υποψηφίων περιφερειακών και δημοτικών συμβούλων μπήκαν στη μάχη. Οι επικεφαλής των ψηφοδελτίων σε Περιφέρειες και Δήμους ανταποκρίθηκαν, όπως και οι περισσότεροι υποψήφιοι σύμβουλοι. Αυτό είναι θετική παρακαταθήκη.
Στις συνεδριάσεις των Γραφείων Περιοχής έρχονται παρατηρήσεις για ορισμένες περιπτώσεις ότι υπήρξε μια υποστολή της πολιτικής διαπάλης. Έγιναν θετικές προσπάθειες στην κατεύθυνση της τεκμηρίωσης της πολιτικής μας γραμμής, της αποκάλυψης των έργων, των ευθυνών και της προπαγάνδας των περιφερειακών και δημοτικών αρχών, της εξειδίκευσης των δικών μας θέσεων για τα λαϊκά προβλήματα.
Ωστόσο, καθυστερήσαμε σοβαρά, ουσιαστικά σε πάρα πολλές περιπτώσεις αναπτύξαμε τη διαπάλη και την προπαγάνδα μας μόλις τον τελευταίο μήνα και σε ορισμένες περιπτώσεις μόνο τις τελευταίες ημέρες. Η προσπάθεια αυτή συγκεντρώθηκε πολύ, σε κομματικές ομάδες, στα Γραφεία Περιοχής και δεν αγκάλιασε το σύνολο των Τομεακών Επιτροπών και των Γραφείων των ΚΟΒ.
Βάρυνε αρνητικά κατά κανόνα στη δουλειά μας ότι το προηγούμενο διάστημα, δηλαδή στην προηγούμενη τετραετία, οι επεξεργασίες μας για βασικά ζητήματα της προωθούμενης αντιλαϊκής πολιτικής, σε συνδυασμό με την επιχείρηση ενσωμάτωσης των λαϊκών στρωμάτων, κυρίως γύρω από τα διάφορα αναπτυξιακά προγράμματα, ήταν αδύνατη.
Δεν απασχολούσε τα καθοδηγητικά όργανα επαρκώς και με σταθερή συνέχεια, παρά μόνο αποσπασματικά. Δε γινόταν στον αναγκαίο βαθμό αντικείμενο δημόσιας ενημέρωσης και διαπάλης.
Την ίδια στιγμή, από τους αντίπαλους συνδυασμούς άνοιγαν όλα αυτά τα ζητήματα της «ανάπτυξης» και πάνω σε συγκεκριμένους τομείς της οικονομίας, όπως είναι οι ΑΠΕ, ο τουρισμός, οι βασικές και άλλες υποδομές, άνοιγαν τη συζήτηση και για πολλά ζητήματα κοινωνικής πολιτικής, στο πλαίσιο βασικά διαχείρισης της φτώχιας.
Η ΝΔ, ενώ με την πολιτική της επιδείνωνε το εργατικό λαϊκό εισόδημα, και μέσω της περαιτέρω εμπορευματοποίησης κοινωνικών αναγκών και μέσω της κατάργησης εργασιακών κατακτήσεων, ταυτόχρονα ασκούσε ορισμένη επιδοματική πολιτική, π.χ. και τώρα συνταξιοδότηση, και εργασία κλπ.
Εκεί που είμαστε καλά προετοιμασμένοι από πριν, τους αντιμετωπίζουμε καλύτερα. Ήταν το πιο δύσκολο ζήτημα στην αντιπαράθεση, πολύ απαιτητικό στην προβολή των δικών μας θέσεων, στην περίπτωση κυρίως των συγκεκριμένων θέσεών μας πάνω στο ερώτημα «ανάπτυξη για ποιον;»
Η ουσία είναι ότι, ακόμα και θετικά βήματα που έχουν γίνει από ορισμένα καθοδηγητικά όργανα Κομματικών Οργανώσεων το προηγούμενο διάστημα, με επεξεργασίες που εδραιώνουν τις θέσεις μας, σε αντιπαράθεση με αστικούς σχεδιασμούς και τις θέσεις και τη στάση των άλλων πολιτικών δυνάμεων, δεν έχουν αφομοιωθεί ως καθοδήγηση για δράση στις ΚΟΒ, η τέτοια παρέμβαση είναι ακόμα έξω από την οπτική καθοδηγητικών οργάνων και στελεχών, ολόκληρων ΚΟΒ. Κυρίως είναι ακόμα αδύνατη η παραπέρα συγκεκριμένη επεξεργασία του ιδεολογικού-πολιτικού μετώπου σε βασικές επιλογές που γίνονται στο χώρο ευθύνης τους.
Η καθοδήγηση των Κομματικών Ομάδων, κυρίως των Δήμων, ήταν πολύ αδύνατη. Αυτό επέδρασε στις καθυστερήσεις. Υπογραμμίζουμε ότι δεν ήταν, ούτε είναι, θέμα δυνατοτήτων, είναι θέμα προσανατολισμού και συνειδητοποίησης αυτών των απαιτήσεων. Το λύσιμο αυτού του θέματος είναι ζήτημα άμεσης προτεραιότητας για το επόμενο διάστημα.
Στη διάρκεια της εκλογικής μάχης και στην πρώτη συζήτηση για την εξέταση της δουλειάς μας και των αποτελεσμάτων, επιβεβαιώθηκε η εκτίμηση του ρόλου των Δήμων, ως κρατικών μηχανισμών με μεγαλύτερη ικανότητα απ’ ό,τι οι Περιφέρειες, μεγάλης ενσωμάτωσης λαϊκών στρωμάτων, σε συνδυασμό κυρίως με το άμεσο «δέσιμο» με διάφορα επιχειρηματικά συμφέροντα και βεβαίως με την περιφερειακή διοίκηση και τους κεντρικούς κρατικούς μηχανισμούς. Δεν είναι υπερβολή να πούμε ότι με «χίλια νήματα» κρατάνε δεμένο λαϊκό κόσμο.
Τα παραδείγματα και οι αποδείξεις υπάρχουν παντού. Μας δυσκόλεψαν και στη συγκρότηση ψηφοδελτίων, και στην ψήφιση των συνδυασμών της «Λαϊκής Συσπείρωσης». Το γεγονός αυτό όμως δεν συνειδητοποιήθηκε σε όλες τις περιπτώσεις, υπήρξε υποτίμηση του συγκεκριμένου ρόλου τους. Αλλά κι εκεί όπου διαπιστώθηκε κι εκτιμήθηκε αυτή η ισχυρή παρέμβαση δημοτικών αρχών και δημάρχων, άλλων παραγόντων, δε διαμορφώσαμε επαρκές σχέδιο πάνω στα συγκεκριμένα μέτωπα και λαϊκά ζητήματα για την αναχαίτισή τους, όσο εξαρτιόταν από εμάς.
Δεν υποτιμάμε ότι αυτό το ζήτημα έχει τις αντικειμενικές του δυσκολίες, ειδικά εκεί που οι δήμαρχοι και οι υποψήφιοι δήμαρχοι είναι οι ίδιοι επιχειρηματίες ή εκεί που συνδέονται και στηρίζονται από μεγάλα επιχειρηματικά συμφέροντα (βιομηχανικά, τουριστικά, κατασκευαστικά, ενεργειακά, μεταφορών, αγροτοδιατροφικά κ.ά.), αλλά και οικονομικοί παράγοντες σε μικρότερους Δήμους, όπως διάφοροι εργολάβοι, αθλητικοί παράγοντες κ.ά. Κυρίως εκμεταλλεύονται τις ανάγκες των ανθρώπων για εργασία βασικά, αλλά και άλλες ανάγκες για υγεία, πρόνοια, αθλητισμό κλπ.
Κι όλα αυτά υπάρχουν, σε συνδυασμό με τη «θολούρα» που δημιουργείται κι επιδρά επιπρόσθετα στο κριτήριο κόσμου, όταν υπάρχουν πολλοί συνδυασμοί, όπου συνυπάρχουν ΝΔ, ΠΑΣΟΚ, ΣΥΡΙΖΑ και άλλοι σε διάφορες παραλλαγές.
Είναι ένα μεγάλο μέτωπο που πρέπει να επεξεργαστούμε καλύτερα την αντιμετώπισή του, όχι τόσο ή κυρίως με την καταγγελία, αλλά με την πολιτική και μαζική δράση, με την παρουσίαση και προβολή των θέσεών μας, όπως και την οργάνωση της πάλης, για την ικανοποίηση των αναγκών και το δικαίωμα στην εργασία με δικαιώματα, στην υγεία, την παιδεία, την πρόνοια, τον ελεύθερο χρόνο, τις διακοπές, τον αθλητισμό, τον πολιτισμό κ.ά.
Τις περισσότερες φορές η αποκάλυψη της αντιλαϊκής πολιτικής δημοτικών αρχών δε δένεται με το εργατικό - λαϊκό κίνημα. Πάνω στα μέτωπα αυτά η παρέμβασή μας και η δράση μας ενάντια στις δημοτικές αρχές, όλο το προηγούμενο διάστημα, ήταν αδύναμη, με ελάχιστες εξαιρέσεις, εκεί κυρίως όπου οξύνθηκαν και εμφανίστηκαν μεγάλα προβλήματα.
Επίσης η εκτίμηση αυτή, για ύπαρξη και δράση ισχυρών μηχανισμών χειραγώγησης, δεν πρέπει να οδηγήσει στο συμπέρασμα ότι είναι παντοδύναμοι και ανίκητοι. Η πολιτική τους αυτή δημιουργεί αντιθέσεις, που όμως τις εκμεταλλεύονται περισσότερο οι άλλοι συνδυασμοί των αστικών κομμάτων στον μεταξύ τους ανταγωνισμό.
Απαιτείται συνέχεια στη μελέτη της δράσης των επιχειρηματιών, εταιριών και ομίλων που παρεμβαίνουν, φανερά ή συγκαλυμμένα στηρίζουν διάφορα ψηφοδέλτια και υποψήφιους, είτε μέσω προγραμμάτων είτε άλλως πως, συνδέονται άμεσα με δημοτικά και περιφερειακά έργα και υπηρεσίες.
Υπάρχουν παραδείγματα σε όλους σχεδόν τους Δήμους και στις Περιφέρειες και όχι μόνο στην οφθαλμοφανέστατη περίπτωση του Πειραιά. Με εμβληματικές άμεσες παρεμβάσεις στην περιοχή του Ελληνικού σε όλους τους γύρω Δήμους, στις περιοχές με τις μεγάλες ενεργειακές επενδύσεις, π.χ. Νότια Εύβοια, Βοιωτία. Σε Εύβοια, Φωκίδα, Αιτωλοακαρνανία, Θεσσαλία, Ήπειρο και αλλού από τις επιχειρήσεις τροφίμων. Σε Κρήτη, Αιγαίο, Ιόνιο και αλλού από τον τουρισμό.
Αναφέρουμε αυτές τις περιπτώσεις γιατί πρέπει να μην υποτιμήσουμε και μια άλλη πλευρά που ήρθε με ορισμένα παραδείγματα, ότι κάνουν μαζί με πολιτικούς και κομματικούς παράγοντες Περιφερειών και Δήμων και με άλλα ψηφοδέλτια σχεδιασμένη δουλειά πλαγιοκοπήματος κυρίως οπαδών και ψηφοφόρων του Κόμματος. Έχουν μάλιστα αποτελέσματα, ειδικά εκεί που οι ιδεολογικοπολιτικοί δεσμοί μας με τον περίγυρο του Κόμματος είναι αδύναμοι.
Χρειάζεται αντικειμενική εκτίμηση, ούτε υποτίμηση, ούτε υπερβολή αυτού του ζητήματος, αλλά παρακολούθηση και σχεδιασμός δουλειάς, ώστε να δυναμώσει η μαζική αντιπαράθεση με την εργοδοσία, πολιτικά και μέσω του κινήματος. Να γίνεται κριτήριο η σχέση με τους Δήμους και τις Περιφέρειες.