Α. Χρειάζεται να δυναμώσει η διαπάλη με απόψεις που αναπαράγονται και εμποδίζουν ή δυσκολεύουν την ενεργή συμμετοχή και την οργάνωση του κινήματος.
• Με τη λογική «δε βγαίνει τίποτα, τίποτα δεν αλλάζει» που αναπαράγεται από φοιτητές που έχουν από μικρή έως καθόλου αγωνιστική πείρα. Χρειάζεται να κατανοηθεί ότι οι αγώνες δεν είχαν πάντα άμεσα αποτελέσματα, πόσο μάλλον σήμερα που ο «κορσές» του καπιταλισμού έχει σφίξει, που τα αντιλαϊκά μέτρα που παίρνονται είναι στρατηγικής και ζωτικής σημασίας γι’ αυτόν και γι’ αυτό οι κυβερνήσεις «δεν κάνουν εύκολα πίσω», που εκτός από τη διάλυση του φοιτητικού και σπουδαστικού κινήματος έχουμε συνολική υποχώρηση του λαϊκού κινήματος. Αυτό που απαιτείται σήμερα είναι πιο ανεβασμένοι αγώνες σε περιεχόμενο και μορφές που θα έχουν διάρκεια, οργάνωση, κοινή δράση με το εργατικό-λαϊκό κίνημα. Κριτήριο σήμερα για την αποτελεσματικότητα των αγώνων δεν είναι μόνο αν αποσπούν κατακτήσεις ή αν καθυστερούν μέτρα. Είναι και αν αυτοί βοηθούν στην πρόοδο της πολιτικής συνείδησης, αν συμβάλλουν στην αλλαγή των συσχετισμών και την αγωνιστική ανασυγκρότηση του κινήματος, στην άνοδο της συμμετοχής των φοιτητών και σπουδαστών στις διαδικασίες των συλλόγων, αν προωθούν την οργάνωση και αφήνουν υποδομή για τη συνέχεια, αν συμβάλλουν στην ενίσχυση της Λαϊκής Συμμαχίας.
• Με την αντίληψη ότι «ο αγώνας έχει αποτέλεσμα, αρκεί να είναι με μορφές διαρκείας», ανεξαρτήτως σκοπού, περιεχομένου, οργάνωσης. Να γίνεται καθαρό ότι η πρόοδος του κινήματος δεν έρχεται με τακτικισμούς, με άγχος για εκρηκτικά στιγμιότυπα, με τυχοδιωκτικές κινήσεις. Αν οι ανεβασμένες μορφές πάλης δεν αντιστοιχούν σε ανάλογη πολιτικοποίηση των στόχων πάλης σε αντικαπιταλιστική-αντιμονοπωλιακή κατεύθυνση, στο τέλος καταλήγουν στην ενίσχυση της μοιρολατρίας και της απογοήτευσης. Υπάρχει πλούσια πλέον πείρα και στο φοιτητικό-σπουδαστικό, αλλά και ευρύτερα στο λαϊκό κίνημα, από αγώνες με τις λεγόμενες «οξυμένες» μορφές πάλης, αλλά αβαθείς σε πολιτικό περιεχόμενο, που τελικά ρυμούλκησαν νεανικές συνειδήσεις στους στόχους για σταθεροποίηση του συστήματος.
• Με την άποψη ότι «για ν’ αναπτυχθεί ο αγώνας πρέπει να πάμε όλοι μαζί χωρίς κόμματα». Στο κίνημα βεβαίως και συμμετέχουν όλοι. Διαπάλη θα υπάρχει για τον προσανατολισμό του κινήματος, την κατεύθυνση του αγώνα. Αυτό είναι αντικειμενικό για το κίνημα. Μέσα στο κίνημα, με όξυνση της ιδεολογικής και πολιτικής διαπάλης αλλάζουν οι συσχετισμοί. Το σύνθημα «έξω τα κόμματα» είναι υποκριτικό. Σίγουρα πρέπει να καταδικάζονται οι πολιτικές δυνάμεις που παίζουν ρόλο στον εκφυλισμό και στηρίζουν την αντιλαϊκή πολιτική. Με τέτοια όμως συνθήματα τσουβαλιάζονται όλοι, κρύβονται οι υποστηρικτές της. Επί της ουσίας επιδιώκεται οι αγώνες να μην αναδεικνύουν τις πολιτικές αιτίες και τους υπεύθυνους των προβλημάτων. Να μην αποκτούν γραμμή ρήξης και ανατροπής, να «ευνουχίζεται» ο ριζοσπαστισμός. Για παράδειγμα, το «κίνημα των αγανακτισμένων χωρίς κόμματα και συνδικάτα» το μόνο που τελικά πρόσφερε ήταν αλλαγή της σκυτάλης από τη μια αντιλαϊκή κυβέρνηση (ΠΑΣΟΚ) στην άλλη (ΠΑΣΟΚ - ΝΔ - ΛΑ.Ο.Σ. με πρωθυπουργό τον Λ. Παπαδήμο).
• Με την άποψη ότι «για ν’ αναπτυχθεί ο αγώνας πρέπει να πάνε όλες οι αριστερές δυνάμεις μαζί». Ο αγώνας δε δυναμώνει αν κάτσουν οι επικεφαλής κάποιων αριστερών παρατάξεων και κάνουν «κόψε-ράψε» στα πλαίσιά τους σε μια γωνιά, στο περιθώριο μια γενικής συνέλευσης μακριά από τους φοιτητές, για να κατεβάσουν μια κοινή πρόταση. Ο αγώνας δυναμώνει όταν ενώνονται οι φοιτητές και σπουδαστές που πλήττονται από την αντιλαϊκή πολιτική στην πάλη ενάντια τις κατευθύνσεις της ΕΕ, τις απαιτήσεις των μονοπωλίων που είναι οι πραγματικοί υπεύθυνοι για την κατάσταση των σπουδών και της ζωής τους. Δυναμώνει όταν οι φοιτητές και σπουδαστές παλεύουν από κοινού για τις σύγχρονες ανάγκες τους. Το επιχείρημα αυτό στα πανεπιστήμια και τα ΤΕΙ πλασάρεται έντονα και από τις δυνάμεις των ΕΑΑΚ, που συμβάλλουν έτσι στην καλλιέργεια αυταπατών ότι ο ΣΥΡΙΖΑ μπορεί ν’ αποτελεί φιλολαϊκή επιλογή.
Β. Να διαμορφώνονται όροι για την άνοδο της συλλογικότητας και της συμμετοχής των φοιτητών και σπουδαστών με την αξιοποίηση και άλλων δρόμων και μορφών συλλογικής δράσης, δημιουργίας στη βάση των κοινών ενδιαφερόντων, αγωνιών.
• Το βάρος πρέπει να πέσει στη λειτουργία και τη δράση των φοιτητικών και σπουδαστικών συλλόγων. Στη μαζικοποίηση των συλλογικών διαδικασιών και τη ζωντάνια της συζήτησης εκεί. Με τη γνώμη και την πρόταση των φοιτητών και σπουδαστών για τα αιτήματα, τις μορφές πάλης. Στην ανάληψη από πολλούς φοιτητές ευθυνών στο κίνημα, όπως η συμμετοχή σε επιτροπές ετών. Στην οργάνωση του αγώνα για κάθε πρόβλημα που αντιμετωπίζουν οι νέοι που σπουδάζουν και οι οικογένειές τους, για τη διεκδίκηση των σύγχρονων αναγκών τους. Στη λειτουργία των οργάνων των συλλόγων που πρέπει να συνεδριάζουν σταθερά με θεματολογία, να ενημερώνουν για τις αποφάσεις τους, να κάνουν απολογισμό στους φοιτητές που τα εξέλεξαν, να οργανώνουν συνολικά τη ζωή και την καθημερινότητα του συλλόγου. Με σταθερή επαφή με το ταξικά προσανατολισμένο εργατικό κίνημα, που διοργανώνουν εκδηλώσεις, συζητήσεις, πλούσια δραστηριότητα. Στη συμπόρευση με τα ταξικά σωματεία του εργατικού κινήματος. Το επόμενο διάστημα πρέπει να εντείνουμε τις προσπάθειές μας για σύλλογο ανά τμήμα, δευτεροβάθμιο όργανο ανά ίδρυμα και πανελλαδικό όργανο.
• Το ενδιαφέρον των νέων για το αντικείμενο σπουδών, για το επάγγελμα αύριο, για τις συνθήκες εργασίας μπορεί ν’ αποτελέσει σημαντική βάση για ν’ αναπτύσσεται η κοινή δράση και πρωτοβουλία φοιτητικών και σπουδαστικών συλλόγων με ταξικά σωματεία μέσα από κοινά διεκδικητικά πλαίσια, εκδηλώσεις, συζητήσεις, κοινές περιοδείες, καμπάνιες ενημέρωσης. Αυτή είναι μια σοβαρή βάση για να αναπτύσσεται η συμμαχία φοιτητικού - ταξικού εργατικού κινήματος, η συμπόρευση των φοιτητών με τους εργάτες, χωρίς την οποία δεν μπορούμε να μιλάμε για πραγματική αναζωογόνηση του φοιτητικού κινήματος.
• Είναι επιτακτική ανάγκη ν’ αναπτυχθεί αποφασιστικά η πολιτιστική δραστηριότητα μέσα στις σχολές και τους φοιτητικούς συλλόγους. Η ανάδειξη και στήριξη θεατρικών ομάδων, κινηματογραφικών ομάδων και λεσχών, μουσικών ομάδων και σχημάτων, της ερασιτεχνικής δημιουργίας σε όλες τις τέχνες. Η δημιουργία και νέων τέτοιων ομάδων και δομών από τους ίδιους τους συλλόγους, η δημιουργία πολιτιστικών στεκιών, η διοργάνωση φεστιβάλ κ.ά. Ν’ αναπτυχθεί η διεκδίκηση των συλλόγων για χρηματοδότηση αυτών των ομάδων, για χώρους ώστε να δίνεται η δυνατότητα για πραγματική ενασχόληση. Να παίρνονται πρωτοβουλίες όπως εκδρομές, βιβλιοπαρουσιάσεις κλπ. για την επαφή των νέων με την ιστορία του εργατικού-λαϊκού κινήματος, με μεγάλους καλλιτέχνες που πρόσφεραν με το έργο τους στο λαό και τη νεολαία.
• Ν’ αναπτυχθεί η αθλητική δραστηριότητα με στήριξη των αθλητικών ομάδων όπου υπάρχουν, με τη διοργάνωση τουρνουά, με διεκδίκηση χώρων άθλησης. Για παράδειγμα, την περασμένη χρονιά, ο σύλλογος σπουδαστών στη ΣΤΕΦ του ΤΕΙ Πάτρας έφτιαξε αθλητική επιτροπή και οργάνωσε τουρνουά ποδοσφαίρου στο οποίο συμμετείχαν 400 σπουδαστές.
• Ν’ αναπτύσσονται μορφές αλληλεγγύης ανάμεσα στους φοιτητές και σπουδαστές, όπως μάζεμα τροφίμων και χρημάτων, συναυλίες αλληλεγγύης για οικογένειες φοιτητών και σπουδαστών που τα έχουν ανάγκη, όπως έγινε για σπουδαστές από την Κεφαλονιά την περίοδο του πρόσφατου σεισμού, διοργάνωση φροντιστηριακών μαθημάτων μπροστά στην εξεταστική για φοιτητές που έχουν μείνει πίσω στα μαθήματα με τη συμμετοχή και καθηγητών που θα ήθελαν να βοηθήσουν σε κάτι τέτοιο. Ανάπτυξη αλληλεγγύης στους μαθητές των λαϊκών οικογενειών που δεν μπορούν να πάνε φροντιστήριο με τη συμμετοχή φοιτητών στα λαϊκά φροντιστήρια που οργανώνουν οι Λαϊκές Επιτροπές στις γειτονιές. Έκφραση αλληλεγγύης σε τμήματα εργαζομένων που βρίσκονται σε αγωνιστικές κινητοποιήσεις, όπως έγινε στο μεγαλειώδη αγώνα των χαλυβουργών όπου δεκάδες φοιτητικοί και σπουδαστικοί σύλλογοι απ’ όλη την Ελλάδα, με πρόταση του ΜΑΣ, μάζευαν χρήματα για τις οικογένειες των απεργών, δίνοντάς τους θάρρος για να συνεχίζουν. Άλλο παράδειγμα, λιγότερο γνωστό όμως πολύ ενδιαφέρον, είναι η στάση του συλλόγου οικότροφων εστίας Πανεπιστημίου Πατρών μπροστά στην απεργία των διοικητικών στην αρχή της φετινής χρονιάς, που, για να μη στραφούν οι φοιτητές ενάντια στους εργαζόμενους, παρείχε καθημερινά ένα δωρεάν γεύμα σε κάθε εστιακό (αφού το εστιατόριο ήταν κλειστό, λόγω των απολύσεων).
Γ. Να δυναμώσει η αυτοτελής παρέμβαση της ΚΝΕ με βάση τον κλάδο και τις προοπτικές του. Αυτή είναι μια πλευρά που αφορά την οικοδόμηση της Λαϊκής Συμμαχίας και σε κλαδικό επίπεδο, όταν οι φοιτητές και σπουδαστές ως απόφοιτοι θα περάσουν στην παραγωγή. Διευκολύνει τη δράση, βάζει μπροστά το δρόμο διεξόδου.
Στα Πολυτεχνεία, στις σχολές υγείας, σε σχολές όπως η Φαρμακευτική, και το Γεωλογικό, στη Γεωπονική, στη συντριπτική πλειοψηφία των σχολών ΤΕΙ, είναι ιδιαίτερα σημαντικό να προβάλλονται με κάθε τρόπο οι προοπτικές ανάπτυξης των κλάδων προς όφελος του λαού με καθεστώς κοινωνικής ιδιοκτησίας στα μέσα παραγωγής και κεντρικά σχεδιασμένης λαϊκής οικονομίας, ανάπτυξης που ταυτόχρονα θα εξασφαλίζει δουλειά και ευκαιρίες ανάδειξης της δημιουργικότητας των αποφοίτων αυτών των σχολών.
Για παράδειγμα, το γεγονός ότι ο απόφοιτος Πολιτικός Μηχανικός, Δομικός, Τοπογράφος, Μηχανικός Έργων Υποδομής, Ηλεκτρολόγος κλπ. συναντά έντονα την ανεργία, τη μετανάστευση και, αν βρει δουλειά, είναι με «μπλοκάκι», πληρώνει την ασφάλισή του και παίρνει πολύ χαμηλούς μισθούς, δεν είναι τυχαίο. Έχει να κάνει με τον καπιταλιστικό τρόπο ανάπτυξης του κλάδου των κατασκευών, με το γεγονός ότι στην Ελλάδα δεν αναπτύσσεται η αντισεισμική, αντιπλημμυρική θωράκιση, το σύστημα λαϊκής κατοικίας φτηνής έως και δωρεάν για τη βασική κατοικία. Είναι αντίφαση του καπιταλιστικού τρόπου ανάπτυξης το γεγονός ότι σήμερα είναι απούλητα 200.000 διαμερίσματα, ενώ οι άστεγοι αυξάνονται, ότι, όταν φτιάχνονται αυτοκινητόδρομοι, αυτό γίνεται μόνο ύστερα από απαίτηση των καπιταλιστών για να μεταφέρονται τα εμπορεύματά τους και αφενός ο λαός μέχρι να φτιαχτούν σκοτώνεται στους παλιόδρομους και αφετέρου όταν φτιαχτούν πληρώνει δεκάδες ευρώ σε διόδια. Οι λαϊκές ανάγκες είναι εκτός του προσανατολισμού των κατασκευαστικών μονοπωλίων.
Στο δρόμο ανάπτυξης όμως της λαϊκής οικονομίας, ο λαός έχει την πραγματική εξουσία στα χέρια του, έχει τα κλειδιά της οικονομίας (τους πόρους, τις επιχειρήσεις, τις υποδομές κλπ.) και μπορεί απαλλαγμένος από τους καπιταλιστές και το κυνήγι του κέρδους, απαλλαγμένος από τις ιμπεριαλιστικές δεσμεύσεις της ΕΕ, του ΝΑΤΟ κλπ., να σχεδιάσει την παραγωγή προς όφελός του. Μπορεί μέσω κεντρικού σχεδιασμού να αναπτύξει αλλιώς τον κατασκευαστικό κλάδο, ώστε να στοχεύει στην ανάπτυξη των κατασκευών για την κάλυψη των αναγκών στέγασης και δημόσιων έργων υποδομής, στη στήριξη της αγροτικής παραγωγής, της βιομηχανίας, των κοινωνικών υπηρεσιών. Να στοχεύει στη διασφάλιση λαϊκής στέγης σύγχρονων προδιαγραφών σε συνδυασμό με την αναμόρφωση των πόλεων, υποδομών στήριξης γρήγορης και ασφαλούς μεταφοράς, την προστασία από σεισμούς, πλημμύρες κλπ. Σε αυτήν την οικονομία, με αυτόν τον τρόπο ανάπτυξης του κατασκευαστικού κλάδου μπορούν οι απόφοιτοι να έχουν εξασφαλισμένη δουλειά και ν’ αναπτύσσουν τη δημιουργικότητα και την καινοτόμο σκέψη τους.
Δ. Όσο περνά από το χέρι μας, χρειάζεται να δυναμώνει η αντιπαράθεση, η διαπάλη με τους παράγοντες που παίζουν ρόλο στην υιοθέτηση μιας στάσης ζωής από τους φοιτητές και τους σπουδαστές που τους εμποδίζει να μπουν στον αγώνα.
Η μάχη μέσα στα αμφιθέατρα με όσα διδάσκονται από τους καθηγητές και όσα γράφονται στα πανεπιστημιακά συγγράμματα, η παρέμβαση με βάση το περιεχόμενο σπουδών πρέπει να πάρει χαρακτήρα μορφωτικής - ιδεολογικής - πολιτιστικής αντεπίθεσης. Αυτή θα διαμορφώνει κλίμα αντίστασης και ανάτασης, θα καλλιεργεί αγωνιστικές αξίες και ιδανικά, θα βοηθάει να σπάνε προκαταλήψεις, θα διαμορφώνει αντιστάσεις στην προσπάθεια του αντιπάλου να πείσει για την αιωνιότητα του καπιταλιστικού συστήματος και να επιβάλει τα σάπια πρότυπά του και τις αξίες του.
Μερικά παραδείγματα:
Στις παιδαγωγικές και καθηγητικές σχολές (κυρίως σε δασκάλους, νηπιαγωγούς, φιλολόγους) πρέπει να γίνεται αντιπαράθεση με το ρόλο που αναθέτει η κυρίαρχη τάξη στους εκπαιδευτικούς, να συμβάλλουν δηλαδή στην αναπαραγωγή της αστικής ιδεολογίας μέσω της εκπαιδευτικής διαδικασίας. Χρειάζεται επίσης να παίρνονται πρωτοβουλίες μορφωτικού, πολιτιστικού, ιστορικού περιεχομένου, ώστε να διαπαιδαγωγούνται οι αυριανοί διαπαιδαγωγητές της νεολαίας με την αγάπη για τη μόρφωση, το λαϊκό πολιτισμό, τις αγωνιστικές παραδόσεις του λαού που αύριο θα τις μεταδώσουν στα παιδιά. Είναι «στοίχημα» για τις Οργανώσεις της ΚΝΕ σε αυτές τις σχολές ν’ αξιοποιήσουν την πρόσφατη προσπάθεια του Κόμματος γύρω από σημαντικούς κομμουνιστές ποιητές (Ρίτσο, Βάρναλη, Μπρεχτ).
Στις σχολές πολιτικών και κοινωνικών επιστημών είναι αναγκαία η αντιπαράθεση και συζήτηση γύρω από ζητήματα όπως ο ρόλος του κράτους, το αστικό πολιτικό σύστημα, η δικτατορία του προλεταριάτου, τι είναι τα κόμματα και η σχέση τους με τις τάξεις, ο χαρακτήρας της ΕΕ και το αν αυτή μπορεί ν’ αλλάξει προς όφελος των λαών, οι έννοιες της δημοκρατίας και της ελευθερίας κ.ά.