Δε θα απέχαμε πολύ από την πραγματικότητα, αν λέγαμε πως η επαναφορά από την πλευρά μας της συζήτησης για το σοσιαλιστικό ρεαλισμό δεν αποτελεί αυθαίρετη επιλογή, αλλά ανταπόκριση σε ανάγκες που αναδείχνει η ζωή. Ετσι το άρθρο αυτό δεν έχει ακαδημαϊκό χαρακτήρα. Δεν αποσκοπεί να δώσει οριστικές λύσεις ούτε να απαντήσει σε όλα τα σχετικά με το θέμα προβλήματα και διχογνωμίες, καθώς οι θέσεις μας πάνω σ’ αυτό το επίμαχο και πολυδιάστατο ζήτημα βρίσκονται ακόμη στο στάδιο της επεξεργασίας. Είναι ένα άρθρο μάχης, μια συμμετοχή στην ιδεολογική διαπάλη, που φιλοδοξεί να απαλλάξει το σοσιαλιστικό ρεαλισμό από βασικές συγχύσεις κι απλοποιήσεις, αλλά και από την κακοποίησή του από την αστική πολεμική. Ταυτόχρονα επιδιώκει να βοηθήσει στη διάκριση των θεμελιακών γνωρισμάτων του στο έργο των δημιουργών που τον εφάρμοσαν, καθώς και στην κατανόησή τους από τους δημιουργούς που -σήμερα όσο ποτέ- χρειάζεται να τον εφαρμόσουν και να τον αναπτύξουν σε νέα κι ακόμη ανώτερα επίπεδα.
Το βέβαιο είναι ότι όσο εμείς σιωπούμε, τόσο κερδίζει έδαφος η αντίπαλη ιδεολογία και πολιτική. Γιατί ο σοσιαλιστικός ρεαλισμός, που ανέκαθεν συγκέντρωνε τα εμπαθή πυρά της αστικής προπαγάνδας, στις μέρες μας δέχεται τη λάσπη με τους τόνους, αφού αποτελεί ένα από τα αγαπημένα θέματα της ξεδιάντροπης εκστρατείας της Ευρωπαϊκής Ενωσης για την εξίσωση του κομμουνισμού με το φασισμό. Σωρεία άρθρων στις αστικές εφημερίδες και όχι μόνο -γιατί δεν πρέπει να ξεχνάμε το «αριστερό» άλλοθι και τα εκλεπτυσμένα επιχειρήματα που προσφέρει σ’ αυτή την επίθεση ο αναθεωρητισμός κι ο οπορτουνισμός- «φιλοτεχνούν» ένα εξάμβλωμα που το βαφτίζουν «σοσιαλιστικό ρεαλισμό». Τα βασικά χαρακτηριστικά που του προσδίδουν είναι ένα σχηματικό και στείρο περιεχόμενο εξύμνησης και ωραιοποίησης του σοσιαλισμού και προπαντός των ηγετών του, μέσα από μια επίπεδη, επιφανειακή, φωτογραφική μορφή. Στη συνέχεια τον επισείουν σαν σκιάχτρο πάνω από τα κεφάλια μας: «Προσέξτε! Ο σοσιαλιστικός ρεαλισμός δεν είναι απλά αποτυχημένος, αναχρονιστικός και κακόγουστος, αλλά και απειλητικός και ανεπανόρθωτα βλαβερός για τη δημοκρατία»! Αρκεί να αναφερθεί για παράδειγμα ότι πρόσφατα διοργανώθηκε στη Σόφια εικαστική έκθεση με τίτλο «απολυταρχική τέχνη», όπου εμφανίζονται επιλεκτικά κάποια προπαγανδιστικά υλικά από τις πρώην σοσιαλιστικές χώρες ως έργα τέχνης εμπνευσμένα από το σοσιαλιστικό ρεαλισμό. Την ίδια στιγμή στις πανεπιστημιακές μας σχολές, αλλά και στα σχολεία, διδάσκονται οι ομοιότητες του σοσιαλιστικού ρεαλισμού με τη φασιστική τέχνη, που κάθε άλλο παρά ρεαλιστική ήταν.
Κάθε λογικός άνθρωπος θα αναρωτηθεί: Γιατί τόσος μόχθος, τόσο ξόδεμα φαιάς ουσίας και χρήματος για να αποκαθηλωθεί αυτό το «νεκρό» «γραφειοκρατικό κατασκεύασμα», που αντί για αισθητική συγκίνηση μόνο αποστροφή και απέχθεια, όπως λένε, μπορεί να προκαλέσει;
Είναι ολοφάνερο πως γενικότερος στόχος αυτής της επίθεσης δεν είναι ο σοσιαλιστικός ρεαλισμός, αλλά το κοινωνικό σύστημα που τον γέννησε. Η αποδοκιμασία του σοσιαλιστικού ρεαλισμού είναι ένας ακόμη όρος για την απόρριψη της εργατικής εξουσίας, του σοσιαλισμού, ως συστήματος «αποτυχημένου» σε όλους τους κοινωνικούς τομείς, ακόμη και σε εκείνους -όπως η τέχνη- που για πολλά χρόνια διατηρούσε στα μάτια κάθε τίμιου ανθρώπου φανερή υπεροχή.
Η παράλληλη όμως επιδίωξη αυτής της εκστρατείας να συκοφαντηθεί ο ίδιος ο σοσιαλιστικός ρεαλισμός ούτε ευκαταφρόνητη ούτε δευτερεύουσας σημασίας είναι για την αστική τάξη. Με την πείρα αιώνων που διαθέτει από την ενσωμάτωση της τέχνης στους σκοπούς της -προοδευτικούς τον καιρό των αστικών επαναστάσεων, πνευματικής και ηθικής απονάρκωσης στην εποχή μας- τρομάζει με την ιδέα ότι το ακαταμάχητο αυτό πνευματικό όπλο μπορεί να αξιοποιηθεί πιο ώριμα στον καιρό μας, από τους καλλιτεχνικούς εκπροσώπους της εργατικής τάξης για το δικό της σκοπό, την πάλη για την κοινωνική απελευθέρωση.
Επειδή λοιπόν ο σοσιαλιστικός ρεαλισμός είναι τέχνη στρατευμένη στην υπόθεση του σοσιαλισμού-κομμουνισμού, γι’ αυτό η αστική τάξη τον πολεμά, με το αδυσώπητο μένος που πολεμά και το ίδιο το ταξικό εργατικό κίνημα. Δεν έχει άδικο. Η σοσιαλιστική ρεαλιστική τέχνη, έχοντας για στόχο της όχι μόνο να αποκαλύπτει την αλήθεια για τη σημερινή ζωή, αλλά και να οργανώνει τις διαθέσεις για την επαναστατική αλλαγή της, είναι πράγματι τέχνη «απειλητική και ανεπανόρθωτα βλαβερή» για την αστική εξουσία. Ειδικά στις μέρες μας -που εκτός από νέα βάσανα μπορούν να κυοφορήσουν και νέες συνειδήσεις- αυτός είναι ένας σπουδαίος λόγος για να μπει κάτω από τις σημαίες της κάθε καλλιτέχνης και δημιουργός που αφουγκράζεται το βηματισμό της ιστορίας.
Ετσι κι αλλιώς, οποιοσδήποτε καλλιτέχνης, ανεξάρτητα αν το συνειδητοποιεί ή όχι, είναι στρατευμένος. Η τέχνη είναι μια μορφή κοινωνικής συνείδησης, μια ιδιαίτερη, υποκειμενική εκδήλωση της αντανάκλασης της πραγματικότητας στη συνείδηση του καλλιτέχνη. Σε μια πραγματικότητα που οι κοινωνικές τάξεις ανταγωνίζονται μεταξύ τους με συγκρουόμενα συμφέροντα και αντίμαχες απαιτήσεις, η ανθρώπινη συνείδηση δεν μπορεί να μένει αμερόληπτη. Ακόμη και στην περίπτωση όπου ο καλλιτέχνης δείχνει αδιάφορος για την κοινωνική κίνηση, δίχως πολιτικές και ιδεολογικές προθέσεις μέσα στο έργο του «βρίσκεται κρυμμένη μια ιδεολογία, που αντιπροσωπεύει και εκφράζει κάποια κοινωνική συνείδηση και με έναν τρόπο εξυπηρετεί τάξεις, συμφέροντα, τάσεις και σκοπούς»1. Αλλωστε κάθε καλλιτέχνης, ανήκοντας ή εκπροσωπώντας μια κοινωνική τάξη, δεν ενδιαφέρεται ούτε συγκινείται το ίδιο από όλα όσα υπάρχουν στην πραγματικότητα. Με αυτή την έννοια η τέχνη έχει ταξικότητα. Η ταξικότητα δηλαδή στην τέχνη δεν εκδηλώνεται μόνο με την ανοιχτή τοποθέτηση του καλλιτέχνη υπέρ της μίας ή της άλλης κοινωνικής τάξης, αλλά και με το περιεχόμενο του καλλιτεχνικού έργου. Ετσι εμφανίζεται η αντίφαση, το έργο ορισμένων μεγάλων δημιουργών, προικισμένων με την ικανότητα να συλλαμβάνουν σε βάθος τον εσωτερικό δυναμισμό της κοινωνίας, να μην αντιστοιχεί στις ιδεολογικές και πολιτικές πεποιθήσεις τους, φαινόμενο που παρατηρείται για παράδειγμα σε έργα του Σεφέρη, του Ελύτη, του Χατζηδάκι κλπ.
Το βέβαιο ωστόσο είναι ότι ο καλλιτέχνης που μαζί με το ταλέντο, τη διορατικότητα και τη φαντασία διαθέτει και γνώση των νομοτελειών της ζωής και μέθοδο για να τις αφομοιώσει καλλιτεχνικά, μπορεί από πολύ καλύτερη θέση να δημιουργήσει έργο μεγάλης αισθητικής δύναμης και πνοής. Εχει επομένως αναμφισβήτητη αξία, οι καλλιτέχνες που στην κοινωνική αναμέτρηση παίρνουν τη θέση της εργατικής τάξης, να αισθητοποιήσουν όσο γίνεται καλύτερα τη στράτευσή τους, έτσι ώστε να εμπνεύσουν με το έργο τους την αναγκαιότητα της πάλης για το σοσιαλισμό. Βασική προϋπόθεση γι’ αυτό είναι η αφομοίωση της έννοιας και των εσωτερικών νομοτελειών της τέχνης του σοσιαλιστικού ρεαλισμού και πρώτα απ’ όλα η αντίσταση και η απόρριψη του αφορισμού του από τους επικριτές του, που τον παρουσιάζουν ως τεχνοτροπία, ακριβώς για να κρύψουν το ιδεολογικό του περιεχόμενο, γιατί αυτό προπαντός τους ενοχλεί.