ΓΙΑ ΤΑ ΠΕΡΙ «ΤΡΟΜΟΚΡΑΤΙΑΣ»
Η κυβέρνηση της ΝΔ, για να δικαιολογήσει την εμπλοκή της στον πόλεμο και στις εξελίξεις στη Μέση Ανατολή στο πλευρό του Ισραήλ και των συμμάχων του, αμαυρώνει από κοινού με ΣΥΡΙΖΑ, ΠΑΣΟΚ και τα εθνικιστικά μορφώματα τον αγώνα ενός λαού ως «τρομοκρατία» και επιπλέον επιδιώκει να δικαιολογήσει τη σφαγή του στο όνομα της «αυτοάμυνας του Ισραήλ». Έφτασε, μάλιστα, στο σημείο να απόσχει και απ’ την ψηφοφορία ψηφίσματος του ΟΗΕ που ζητούσε την άμεση κατάπαυση του πυρός και την ανθρωπιστική εκεχειρία στη Γάζα, το οποίο υπερψήφισαν 120 κράτη. Επιπλέον, προκλητικά καλεί όλους και το ΚΚΕ «να καταδικάσουν την τρομοκρατία».
Το ΚΚΕ γνωρίζει πολύ καλά ότι εδώ και αρκετές δεκαετίες το ζήτημα της λεγόμενης «τρομοκρατίας» αξιοποιείται από αστικές τάξεις και ιμπεριαλιστικές δυνάμεις για αντιλαϊκούς σχεδιασμούς και τη δικαιολόγηση των ιμπεριαλιστικών επεμβάσεων και πολέμων. Η «τρομοκρατία» έχει γίνει μια έννοια - «λάστιχο». Στην ΕΕ προωθείται ο λεγόμενος «ευρωτρομονόμος», που στοχοποιεί τους αγώνες των εργατών, των αγροτών, της νεολαίας. Έτσι, μια μαζική κινητοποίηση, μια κατάληψη ενός εργασιακού ή δημόσιου χώρου, ενός δρόμου, μπορεί να χαρακτηριστεί «τρομοκρατική ενέργεια» και να αξιοποιηθεί η ανάλογη νομοθετική πρόβλεψη, με διώξεις σε βάρος αγωνιζόμενων εργατών, αγροτών, μαθητών. Αντίστοιχα, η αντιμετώπιση της «τρομοκρατικής δράσης» και της «ριζοσπαστικοποίησης» αποτελεί τη δικαιολογητική βάση για να παίρνονται μέτρα μαζικής προληπτικής παρακολούθησης και καταστολής και μέσα, στο εσωτερικό χωρών, π.χ. με καταστάσεις «έκτακτης ανάγκης», με συνεχή αυστηροποίηση του κατασταλτικού νομοθετικού –και όχι μόνο– οπλοστασίου.
Ανάλογα, η έννοια της «τρομοκρατίας» χρησιμοποιείται και σε διεθνές επίπεδο για να υπηρετήσει τις στοχεύσεις των αστικών τάξεων. Έτσι, π.χ., ο λεγόμενος «Ελεύθερος Συριακός Στρατός», που ευθύνεται για μια σειρά εγκλημάτων στη Συρία, δεν είναι «τρομοκρατική οργάνωση» για τις ΗΠΑ και τους συμμάχους τους, ενώ τέτοια θεωρείται η Χαμάς. Αντίστοιχα παραδείγματα, ανάλογα με το τι βολεύει τις αστικές τάξεις ανά τον κόσμο, θα δει κανείς και για άλλες ένοπλες πολιτικοστρατιωτικές οργανώσεις, όπως οι Ταλιμπάν ή οι Κούρδοι της Συρίας κλπ.
Επιπλέον, η αστική προπαγάνδα βάζει στο «μίξερ» της προπαγάνδας της οργανώσεις όπως η «Αλ Κάιντα» και οι Ταλιμπάν, που τις έφτιαξαν, στήριξαν και εξόπλισαν για τους σκοπούς τους οι ιμπεριαλιστές, πριν χάσουν τον έλεγχο· επίσης δυνάμεις όπως η Χαμάς, που αναδείχθηκε 1η στις εκλογές του 2006, πράγμα που αποδεικνύει ότι αυτή η αστική δύναμη, για διάφορους λόγους που σχετίζονται με την ίδια τη βία της ισραηλινής κατοχής και τις αδυναμίες της δράσης άλλων πολιτικών δυνάμεων στη Λωρίδα της Γάζας, έχει στηριχθεί από λαϊκές δυνάμεις που παλεύουν για την απελευθέρωση της Παλαιστίνης.
Το ΚΚΕ έχει αντίθετες ιδεολογικές, πολιτικές, φιλοσοφικές αντιλήψεις σε σχέση με αυτήν την πολιτικοστρατιωτική οργάνωση, ωστόσο δε θα επιτρέψει ποτέ να περάσει στις λαϊκές συνειδήσεις ότι ο μαζικός βομβαρδισμός της Γάζας και οι δολοφονίες χιλιάδων μικρών παιδιών γίνονται δήθεν για «την εξάλειψη της τρομοκρατίας» και να δικαιολογηθεί η πολύχρονη κατοχή, την ώρα που το ένα μετά το άλλο τα στοιχεία αναδεικνύουν τις πραγματικές εγκληματικές στοχεύσεις του Ισραήλ σε βάρος του λαού της Παλαιστίνης.
Ακόμα, δε δίνουμε καμία βάση στα κατασκευασμένα από τις ισραηλινές αρχές πειστήρια για τις «αγριότητες της Χαμάς» και ήδη πολλά από αυτά τα fakenews έχουν καταπέσει μετά τα πρώτα 24ωρα, μεταξύ άλλων και σε παρουσιάσεις αποδεικτικών στοιχείων στις οποίες προχώρησαν Έλληνες δημοσιογράφοι, σε δημόσιες εκδηλώσεις που πραγματοποίησαν.
Υπολογίζουμε και κάτι ακόμα: Η πολύχρονη ισραηλινή κατοχή, η καταπίεση, το απαρτχάιντ πράγματι μπορεί να οδηγήσουν σε μεγάλη οργή, αντίποινα και ακρότητες. Ο ίδιος ο πόλεμος, που διεξάγεται εδώ και 7 δεκαετίες σε βάρος του λαού της Παλαιστίνης, είναι μια φρικαλεότητα, μέσα στην οποία έχουν δολοφονηθεί και βασανιστεί εκατοντάδες χιλιάδες Παλαιστίνιοι, και το κρίσιμο ζήτημα είναι οι εργαζόμενοι να εστιάζουν στις αιτίες και στο χαρακτήρα του πολέμου, στις τραγικές συνέπειες της πολύχρονης ισραηλινής κατοχής, στη σφαγή κατά του Παλαιστινιακού λαού, που παλεύει και έχει δικαίωμα να παλέψει για την απελευθέρωσή του με όλα τα μέσα, συμπεριλαμβανομένης της ένοπλης εξέγερσης και πάλης κατά του εισβολέα κατακτητή.
ΓΙΑ ΤΑ ΠΕΡΙ «ΣΥΓΚΡΟΥΣΗΣ ΤΩΝ ΠΟΛΙΤΙΣΜΩΝ»
Κάποιοι «ανακυκλώνουν» την αποπροσανατολιστική θεωρία του «πολέμου των θρησκειών» ή αλλιώς του «πολέμου των πολιτισμών»30, σύμφωνα με την οποία όλα τα παραπάνω οφείλονται στη διαπάλη του εβραϊκού ή ακόμη και του εβραιο-χριστιανικού πολιτισμού με το μουσουλμανικό. Δεν υπάρχει μεγαλύτερη κουταμάρα, μια και αυτή η προσέγγιση σβήνει τις πραγματικές ταξικές αντιθέσεις, την πάλη των τάξεων, που είναι η πραγματική κινητήρια δύναμη της Ιστορίας. Ωστόσο, μια τέτοια προσέγγιση είναι αρκετά βολική για τις αστικές τάξεις για την ενσωμάτωση των λαών στο σύστημα. Έτσι, βλέπουμε σήμερα, και ανάλογα με τις προτεραιότητες που έχει κάθε αστική τάξη, να αξιοποιείται στο ευρωατλαντικό μπλοκ ο λεγόμενος «δικαιωματισμός», ενώ στη Ρωσία η λεγόμενη «υπεράσπιση των παραδοσιακών αξιών».
Στην περίπτωση της Μέσης Ανατολής, οι διάφορες «συμφωνίες του Αβραάμ», που υπέγραψαν τα τελευταία χρόνια μια σειρά αραβικές, μουσουλμανικές χώρες με το Ισραήλ, για να αυξηθούν τα κέρδη των καπιταλιστών (Αράβων και Εβραίων), από μόνες τους υπογραμμίζουν τη σκόπιμη αφέλεια ή σκοπιμότητα τέτοιων προσεγγίσεων, όπως και η πρόσφατη βοήθεια που έδωσε το εβραϊκό Ισραήλ στο μουσουλμανικό Αζερμπαϊτζάν για να κατατροπώσει τους χριστιανούς Αρμένιους στο Ναγκόρνο Καραμπάχ…
Αν τραβήξουμε το «πέπλο» των αποπροσανατολιστικών απόψεων, που προσπαθούν να ενοχοποιήσουν τους διαφορετικούς πολιτισμούς, τις διαφορετικές θρησκείες, ή την προσφιλή κατηγορία τους στην ισλαμική τρομοκρατία, τότε θα διακρίνουμε όλα αυτά τα μεγάλα επιχειρηματικά καπιταλιστικά συμφέροντα, στα οποία αναφερθήκαμε και παραπάνω, στον καπιταλισμό και στους νόμους κίνησής του, που είναι και η αιτία των άδικων πολέμων στις συνθήκες του ιμπεριαλισμού.
ΓΙΑ ΤΗΝ ΥΠΑΡΞΗ ΤΟΥ ΚΡΑΤΟΥΣ ΚΑΙ ΤΟΥ ΛΑΟΥ ΤΟΥ ΙΣΡΑΗΛ
Η εμφάνιση του ισραηλινού αστικού κράτους, που είναι σήμερα μια πραγματικότητα, ξεκινά λίγα χρόνια μετά το Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο. Η σφαγή των Εβραίων από τους ναζί και ο αντισημιτισμός που προωθούσαν οι αστικές τάξεις σε πολλές καπιταλιστικές χώρες πριν το Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο οδήγησαν στην αποδοχή, από την ΕΣΣΔ και το παγκόσμιο εργατικό κίνημα, της συγκρότησης του κράτους του Ισραήλ δίπλα σε ένα κράτος της Παλαιστίνης. Την απόφαση αυτήν προκλητικά παραβίασε το αστικό κράτος του Ισραήλ, η αστική τάξη του οποίου καταπατά εδώ και δεκαετίες κάθε δικαίωμα του λαού της Παλαιστίνης, αρπάζοντας το μεγάλο μέρος των παλαιστινιακών εδαφών.
Στην αστική τάξη του Ισραήλ και στο κράτος της, οι ΗΠΑ και από κοντά και η ΕΕ βρήκαν εκείνον το «σύμμαχο» που χρειάζονταν και που τους έδινε το δικαίωμα της επιδιαιτησίας με τις άλλες αστικές τάξεις της περιοχής, που κι αυτές επιδίωκαν την αναβάθμιση της θέσης τους. Και αυτό το γεωπολιτικό «γαϊτανάκι», που παίζεται με ακόμα πιο άσχημο τρόπο μετά την ανατροπή του σοσιαλισμού στην ΕΣΣΔ, έχει ως θύμα του έναν ολόκληρο λαό, το λαό της Παλαιστίνης, που όλα αυτά τα χρόνια τού υπόσχονταν μια πατρίδα, αλλά το όνειρό του μένει ανεκπλήρωτο.
Το «μάρμαρο» το πληρώνει και ο λαός του Ισραήλ, που είναι κι αυτός θύμα των πολιτικών που ακολουθεί η αστική τάξη του Ισραήλ και το κράτος της. Και το ΚΚΕ εκφράζει ην αλληλεγγύη του με το ΚΚ Ισραήλ, στους κομμουνιστές του Ισραήλ, Εβραίους και Άραβες, που παλεύουν αυτήν την ώρα μέσα στο «στόμα του λύκου» και υψώνουν φωνή αντίστασης στη βαρβαρότητα κατά του λαού της Παλαιστίνης.
Το ΚΚΕ, εκφράζοντας την πλήρη αλληλεγγύη του και στήριξη στο λαό της Παλαιστίνης, στην αναγκαιότητα να έχει το δικό του κράτος και να είναι νοικοκύρης στον τόπο του, σημείωσε ταυτόχρονα ότι θύμα της πολιτικής του αστικού κράτους του Ισραήλ και της αντιδραστικής κυβέρνησης Νετανιάχου είναι και ο ίδιος ο ισραηλινός λαός.
Η τοποθέτηση αυτή αντιμετωπίστηκε εχθρικά από ορισμένες δυνάμεις της λεγόμενης «Παγκόσμιας Αντιιμπεριαλιστικής Πλατφόρμας», οι οποίες δεν αναγνωρίζουν όχι μόνο την ύπαρξη κράτους του Ισραήλ, αλλά ούτε και της αστικής τάξης και ισραηλινού λαού, χαρακτηρίζοντάς το απλώς «βάση των ΗΠΑ, που πρέπει να καταστραφεί».
Οι δυνάμεις αυτές αρνούνται να δουν ότι η βασική αιτία όλων όσων βιώνουν οι λαοί είναι το βάρβαρο εκμεταλλευτικό σύστημα στο σημερινό του στάδιο, το μονοπωλιακό, όταν πια ανάμεσα στα μονοπώλια, στις αστικές τάξεις εντείνεται η διαπάλη, που διεξάγεται και με κάθε μέσο, για την εκμετάλλευση όχι μόνο των εργαζόμενων των χωρών τους, αλλά και άλλων χωρών, η διαπάλη για πρώτες ύλες, για δρόμους μεταφοράς εμπορευμάτων, για γεωπολιτικά στηρίγματα και μερίδια των αγορών. Κι ένα τέτοιο γεωπολιτικό στήριγμα είναι για τις ΗΠΑ και την ΕΕ το αστικό κράτος του Ισραήλ και η αστική τάξη του, κι όχι απλώς μια στρατιωτική βάση τους.
ΓΙΑ ΤΗ ΛΥΣΗ ΤΩΝ ΔΥΟ ΚΡΑΤΏΝ ΚΑΙ ΤΑ ΣΥΝΟΡΑ ΠΡΙΝ ΤΟ 1967
Παραπάνω σημειώσαμε πως η ΕΣΣΔ στήριξε την ίδρυση του κράτους του Ισραήλ, και συγκεκριμένα η σοβιετική αντιπροσωπία στον ΟΗΕ σημείωνε πως «η συγκρότηση ενός ενιαίου αραβο-εβραϊκού κράτους με ίσα δικαιώματα για τους Εβραίους και τους Άραβες» υπήρξε «ο καλύτερος τρόπος (...) επίλυσης του Παλαιστινιακού ζητήματος». Ταυτόχρονα, ωστόσο, επισημαινόταν ότι, «αν αυτό το σχέδιο αποβεί αδύνατο να πραγματοποιηθεί, δεδομένης της επιδείνωσης των σχέσεων ανάμεσα σε Εβραίους και Άραβες (...), τότε θα πρέπει να λάβουμε υπόψη το δεύτερο σχέδιο (...) που προβλέπει τη διχοτόμηση της Παλαιστίνης σε δύο ανεξάρτητα αυτόνομα κράτη, ένα εβραϊκό και ένα αραβικό. Και πάλι, μια τέτοια λύση για το Παλαιστινιακό ζήτημα θα ήταν δικαιολογημένη μόνο στην περίπτωση που οι σχέσεις μεταξύ των εβραϊκών και αραβικών πληθυσμών στην Παλαιστίνη αποδεικνύονταν τόσο κακές, ώστε θα ήταν αδύνατο να συμφιλιωθούν και να διασφαλιστεί η ειρηνική συμβίωση Αράβων και Εβραίων (...)». Η σοβιετική αντιπροσωπία δεν παρέλειψε επίσης να στιγματίσει τα «δυτικά ευρωπαϊκά κράτη» και «το γεγονός (...) πως δεν μπόρεσαν να διασφαλίσουν την υπεράσπιση των βασικών δικαιωμάτων του εβραϊκού λαού και να τον προστατέψουν απέναντι στη βία των φασιστών εκτελεστών», κάτι που με τη σειρά του «εξηγούσε τις προσδοκίες των Εβραίων για τη δημιουργία δικού τους κράτους».31
Η Πράβντα έγραφε πως «η απόφαση διχοτόμησης του ΟΗΕ (…) διασφαλίζει» την «απελευθέρωση της Παλαιστίνης από την ξένη εξάρτηση, την ικανοποίηση των εθνικών ελπίδων του εβραϊκού και αραβικού λαού, τη δημιουργία της δυνατότητας για τους εβραϊκούς και αραβικούς πληθυσμούς της Παλαιστίνης να γίνουν κύριοι των τόπων τους, πέρα από ξένες ιμπεριαλιστικές επιρροές».32 Η αραβοϊσραηλινή σύγκρουση καταγγελλόταν ως «το αποτέλεσμα της βρετανικής και αμερικανικής πολιτικής» στην περιοχή.
Σημειώνουμε όλα τα παραπάνω για να υπογραμμίσουμε πως υπάρχει μια ιστορική συνέχεια στο ζήτημα και η απόφαση του ΟΗΕ για τη λύση των δύο κρατών έχει τη δική της εξέλιξη33, ενώ εκείνο που ισχύει σήμερα είναι πως το κράτος του Ισραήλ είναι ένα κατοχικό κράτος που κατάφωρα παραβιάζει τη συγκεκριμένη απόφαση του ΟΗΕ και το δικαίωμα του λαού της Παλαιστίνης.
Σήμερα, λοιπόν, προσεγγίσεις, όπως αυτή του ΜέΡΑ25 (Γ. Βαρουφάκης) και της διεθνούς του συμμαχίας Diem 25, που από το 2021 τάσσεται κατά της λύσης δύο κρατών, υποστηρίζοντας ότι πλέον είναι ανέφικτη η λύση ύπαρξης παλαιστινιακού κράτους, θεωρώντας ότι οι ισραηλινοί εποικισμοί έχουν δημιουργήσει τετελεσμένα τα οποία πρέπει να γίνουν αποδεκτά, είναι υπόκλιση μπροστά στην επιθετικότητα του Ισραήλ και αποδοχή της πραγματικότητας που έχει επιβάλει με τη στρατιωτική ισχύ του και αυτήν των συμμάχων του. Η συγκεκριμένη προσέγγιση, που μας καλεί να παραιτηθούμε ουσιαστικά από το δικαίωμα του λαού της Παλαιστίνης να ιδρύσει το δικό του κράτος στα σύνορα πριν το ’67 με πρωτεύουσα την Ανατολική Ιερουσαλήμ, που είναι και το αίτημα που σημειώνει τη μεγαλύτερη αποδοχή διεθνώς (145 κράτη το έχουν αναγνωρίσει), και να μετατρέψουμε το Παλαιστινιακό από «εθνικό ζήτημα σε θέμα ανθρωπίνων δικαιωμάτων» είναι στην πράξη μια αποδοχή της ισραηλινής κατοχής, αποδοχή ότι ο λαός της Παλαιστίνης δε θα έχει τη δική του πατρίδα, αρκεί οι υπό κατοχή Παλαιστίνιοι να έχουν κάποια «ανθρώπινα δικαιώματα». Η κοσμοπολίτικη αυτή προσέγγιση, που σβήνει εθνικά και άλλα χαρακτηριστικά των λαών, στο όνομα ενός θολού «πανανθρωπισμού», κάθε άλλο παρά προοδευτική είναι, γιατί επιδιώκει να σπείρει την ηττοπάθεια στο λαό της Παλαιστίνης και σε κάθε λαό που αγωνίζεται μπροστά στον παγκόσμιο διεθνή αρνητικό συσχετισμό δυνάμεων.
Η ΠΑΛΗ ΓΙΑ ΤΟ ΣΟΣΙΑΛΙΣΜΟ ΚΑΙ ΤΟ ΕΘΝΙΚΟ-ΑΠΕΛΕΥΘΕΡΩΤΙΚΟ ΖΉΤΗΜΑ
Από διάφορες τροτσκιστικές δυνάμεις, που έχουν έτσι κι αλλιώς τη ροπή να συγχέουν ζητήματα που αφορούν την πάλη για το σοσιαλισμό και αρνούνται τη δυνατότητα οικοδόμησής του σε μία χώρα, εκφράζεται προβληματισμός για τον εθνικοαπελευθερωτικό αγώνα του λαού της Παλαιστίνης και το εάν μπορεί σε συνθήκες ιμπεριαλισμού να υπάρχει τέτοιος αγώνας, και μάλιστα όταν λέμε πως η εποχή μας είναι εποχή περάσματος από τον καπιταλισμό στο σοσιαλισμό. Κάποιοι ασκούν κριτική στο ΚΚΕ, λέγοντας ότι, ενώ σε όλες τις άλλες περιπτώσεις μιλά για την αναγκαιότητα και επικαιρότητα του σοσιαλισμού, στη συγκεκριμένη περίπτωση εστιάζει μόνο στο δικαίωμα της συγκρότησης παλαιστινιακού κράτους.34
Οι δυνάμεις αυτές, ωστόσο, μοιάζουν να αγνοούν πως, αν και σε όλο τον κόσμο κυριαρχούν τα μονοπώλια και είμαστε στο μονοπωλιακό στάδιο του καπιταλισμού, αυτό που ο Λένιν προσδιόρισε ως ιμπεριαλισμό, κάτι τέτοιο δε σημαίνει σε καμία περίπτωση ότι δεν μπορούν να ξεσπάσουν εθνικοαπελευθερωτικοί αγώνες ενάντια στην ξενική κατοχή. Από την πλευρά των Παλαιστινίων διεξάγεται ένας τέτοιος δίκαιος εθνικοαπελευθερωτικός πόλεμος, ένας πόλεμος ενάντια στην κατοχή, με στόχο να αποκτήσει ο λαός της Παλαιστίνης το δικαίωμα στη δική του πατρίδα. Δεν μπορεί να υπάρξει δεύτερη κουβέντα και σκέψη σε αυτό. Από την πλευρά του Ισραήλ και των συμμάχων του (ΗΠΑ, ΝΑΤΟ, ΕΕ) είναι ένας άδικος ιμπεριαλιστικός πόλεμος, που στοχεύει στη διαιώνιση της κατοχής και της εξυπηρέτησης των συμφερόντων τους στην περιοχή.
Άλλωστε ήταν στην εποχή του ιμπεριαλισμού που το ΚΚΕ ηγήθηκε σε έναν τέτοιον αγώνα, συγκροτώντας το Εθνικό Απελευθερωτικό Μέτωπο (ΕΑΜ), τον Ελληνικό Λαϊκό Απελευθερωτικό Στρατό (ΕΛΑΣ), τις άλλες αντιστασιακές οργανώσεις ενάντια στην ξένη (γερμανική, ιταλική και βουλγαρική) φασιστική κατοχή την περίοδο 1941-1944. Το ΚΚΕ ήταν ο νους, ο οργανωτής και ο αιμοδότης αυτής της μεγάλης αντιστασιακής εποποιίας και είμαστε περήφανοι για το Κόμμα μας που πρωτοστάτησε σε αυτόν τον αγώνα, και η όποια κριτική ασκούμε αφορά την ιδεολογικοπολιτική ανετοιμότητα του Κόμματός μας να συνδέσει αυτόν το μεγάλο αγώνα με την υπόθεση της εργατικής εξουσίας.
Ο σοσιαλισμός για το ΚΚΕ είναι αναγκαίος και επίκαιρος για όλο τον κόσμο, για κάθε καπιταλιστική χώρα, αλλά μέσα στις συνθήκες στις οποίες διεξάγεται ο εργατικός-λαϊκός αγώνας σε κάθε χώρα αναδεικνύονται σημαντικοί «κρίκοι» που μπορούν να δώσουν ώθηση στην ταξική πάλη. Είναι καθοριστικό ζήτημα για το Κομμουνιστικό Κόμμα, για το εργατικό κίνημα, για την προετοιμασία, συσπείρωση και κινητοποίηση εργατικών-λαϊκών δυνάμεων να παίρνει υπόψη αυτούς τους κρίκους στην πάλη για το σοσιαλισμό. Και στην Παλαιστίνη σήμερα ο βασικός «κρίκος» είναι η αποτίναξη της ξενικής ισραηλινής κατοχής, η πάλη για συγκρότηση του παλαιστινιακού κράτους.
Συνεπώς, είναι υπόθεση της εργατικής τάξης της Παλαιστίνης και της πρωτοπορίας της, του ΚΚ, να διαμορφώσει μια τέτοια γραμμή που θα συνδέσει αυτόν τον «κρίκο» με την υπόθεση της πάλης για την κοινωνική απελευθέρωση, την εργατική εξουσία, την οικοδόμηση της νέας σοσιαλιστικής κοινωνίας.
Δική μας υπόθεση, των εργαζόμενων και της νεολαίας στις άλλες χώρες, είναι να στηρίξουμε αυτήν την πάλη και να βρεθούμε τώρα στο πλευρό του στη σύγκρουση με τις δυνάμεις κατοχής. Το ΚΚΕ διατηρεί σχέσεις με το Παλαιστινιακό ΚΚ, το Κόμμα του Λαού της Παλαιστίνης, που έχουν προέλθει από τη διάσπαση του Παλαιστινιακού ΚΚ το 1991, κι έχει επαφές με το Λαϊκό και με το Δημοκρατικό Μέτωπο της Παλαιστίνης. Το Κόμμα μας σέβεται την πάλη όλων αυτών των δυνάμεων, που διεξάγεται μέσα σε ιδιαίτερα δύσκολες συνθήκες, και με κάθε δυνατή ευκαιρία εκφράζει με διάφορους τρόπους την αλληλεγγύη του.
ΤΟ ΔΗΘΕΝ «ΔΙΚΑΙΩΜΑ ΣΤΗΝ ΑΥΤΟΑΜΥΝΑ»
Σήμερα, λοιπόν, το Διεθνές Δίκαιο αντιδραστικοποιείται παραπέρα και χρησιμοποιείται από τις ιμπεριαλιστικές δυνάμεις κατά το δοκούν, στο πλαίσιο των ανταγωνισμών τους και σε βάρος των λαών. Οι κομμουνιστές οφείλουμε να παλέψουμε ενάντια στις απόψεις που συσκοτίζουν αυτό το γεγονός· και μια τέτοια περίπτωση είναι η επίκληση του «δικαιώματος της αυτοάμυνας» από το Ισραήλ και την οποία «ανακύκλωσε» στην Ελλάδα η κυβέρνηση της ΝΔ, αλλά και τα άλλα αστικά κόμματα (ΣΥΡΙΖΑ, ΠΑΣΟΚ κ.ά.), που στήριξαν και στο Ευρωκοινοβούλιο μια σειρά ψηφισμάτων που στο όνομα της «αυτοάμυνας του Ισραήλ» νομιμοποιούν τα εγκλήματά του.
Στην πραγματικότητα και τυπικά, το σημερινό «Διεθνές Δίκαιο» προβλέπει τρεις περιπτώσεις στρατιωτικών επιχειρήσεων στο έδαφος άλλου κράτους: 1) με απόφαση του ΣΑ του ΟΗΕ, όπως έγινε στην περίπτωση της Λιβύης, 2) με πρόσκληση της νόμιμης κυβέρνησης του συγκεκριμένου κράτους, όπως, δηλαδή, στην περίπτωση των στρατιωτικών επιχειρήσεων της Ρωσίας στη Συρία και 3) για λόγους «αυτοάμυνας».
Τους λόγους «αυτοάμυνας» και το «άρθρο 51» του Καταστατικού Χάρτη των Ηνωμένων Εθνών επικαλούνται από την πρώτη στιγμή ΗΠΑ και Τουρκία για τις αεροπορικές και χερσαίες στρατιωτικές επιχειρήσεις τους στη Συρία.
Αξίζει να σημειωθεί πως το Άρθρο 51 του Καταστατικού Χάρτη των Ηνωμένων Εθνών, που αφορά το δικαίωμα μιας χώρας στην αυτοάμυνα έναντι ένοπλης επίθεσης, δεν ήταν πάντα έτσι. Αρχικά ίσχυε μόνο στην περίπτωση «εισβολής ξένου στρατού» σε ένα κράτος-μέλος του ΟΗΕ και έδινε το δικαίωμα, μέχρι να παρθεί και η σχετική απόφαση του Συμβουλίου Ασφαλείας του ΟΗΕ, να μπορεί ν’ απαντήσει στην επίθεση αυτήν, χτυπώντας για λόγους αυτοάμυνας κι εκτός των συνόρων του το κράτος το οποίο του επιτέθηκε.
Ωστόσο, μετά την 11η Σεπτέμβρη 2001, οι ΗΠΑ απευθύνθηκαν στο Συμβούλιο Ασφαλείας του ΟΗΕ και ζήτησαν «διευρυμένη ερμηνεία» του συγκεκριμένου άρθρου, ώστε να μπορούν να το επικαλεστούν στην εισβολή και κατοχή στο Αφγανιστάν, στον πόλεμο κατά των «Ταλιμπάν». Τότε το Συμβούλιο Ασφαλείας του ΟΗΕ (και η Ρωσία) αποδέχτηκε το αμερικανικό αίτημα και πλέον η αυτοάμυνα δεν αφορά απάντηση σε επίθεση (στρατιωτική εισβολή) από συγκεκριμένο κράτος, αλλά γενικά ένοπλη επίθεση, κάτι που, όπως είναι φανερό, ερμηνεύεται κατά το δοκούν.
Εκείνο που, όμως, αποτελεί πρωτοφανή πρόκληση στην περίπτωση του Ισραήλ είναι ότι επικαλείται αυτό το δικαίωμα ενώ έχει παραβιάσει κατάφωρα κάθε έννοια διεθνούς δικαίου, κατέχει ξένα εδάφη, αρνείται να συμμορφωθεί με ψηφίσματα του ΟΗΕ, π.χ. για την επιστροφή των προσφύγων κ.ά., έχει προχωρήσει σε παράνομους εποικισμούς, είναι και συμπεριφέρεται ως δύναμη κατοχής και γενοκτονίας ενός λαού. Όσοι επικαλούνται το δικαίωμα της «αυτοάμυνας» του Ισραήλ, μιας δύναμης κατοχής, είναι σα να δικαιολογούν ως «αυτοάμυνα» τη σφαγή των ναζί στο Δίστομο, στα Καλάβρυτα, στο Κομμένο και τα τόσα άλλα εγκλήματα που έκαναν και στη χώρα μας οι φασίστες κατακτητές.
Η ΑΠΑΡΑΔΕΚΤΗ ΤΑΥΤΙΣΗ ΤΗΣ ΑΛΛΗΛΕΓΓΥΗΣ ΜΕ ΤΟ ΛΑΟ ΤΗΣ ΠΑΛΑΙΣΤΙΝΗΣ ΜΕ ΤΟΝ ΑΝΤΙΣΗΜΙΤΙΣΜΟ
Σε μια σειρά καπιταλιστικές χώρες, που οι αστικές τάξεις τους στηρίζουν απροκάλυπτα το δολοφονικό έργο του Ισραήλ, όπως είναι οι ΗΠΑ, η Γερμανία, εξαπολύθηκε ο κατασταλτικός μηχανισμός ενάντια στις εκδηλώσεις αλληλεγγύης με τους σφαγιαζόμενους Παλαιστινίους, ακυρώνοντας ακόμη και αυτές τις αστικές διακηρύξεις περί «ελευθερίας του λόγου» όταν πρόκειται για την αλληλεγγύη με το λαό της Παλαιστίνης. Στις ΗΠΑ, φοιτητές και καθηγητές συλλαμβάνονται και αποβάλλονται από τα πανεπιστήμια, ενώ στη Γερμανία απαγορεύτηκαν διαδηλώσεις υπέρ του λαού της Παλαιστίνης σε μια σειρά πόλεων.
Η όλη κατασταλτική επιχείρηση ντύνεται με την απαράδεκτη ταύτιση της αλληλεγγύης με το λαό της Παλαιστίνης με τον αντισημιτισμό. Η αλληλεγγύη χαρακτηρίζεται ως «ρητορική μίσους»/μισαλλόδοξος λόγος, προκειμένου να νομιμοποιηθούν πολύ περισσότερα μέτρα –ακόμα και προληπτικής– λογοκρισίας. Στην Ελλάδα, από μερίδα των ΜΜΕ και από ορισμένους κυβερνητικούς παράγοντες εκδηλώθηκε μια ανάλογη ταύτιση. Χαρακτηριστικές ήταν οι δηλώσεις του υπουργού Παιδείας Κ. Πιερρακάκη μετά από συνάντηση με μέλη του προεδρείου του Κεντρικού Ισραηλιτικού Συμβουλίου, με τις οποίες επιδίωξε να ταυτίσει την αλληλεγγύη του συνδικαλιστικού κινήματος των εκπαιδευτικών στο λαό της Παλαιστίνης με τον αντισημιτισμό.
Άμεση ήταν η τοποθέτηση του ΚΚΕ και συνδικαλιστικών φορέων ενάντια σε αυτές τις αποπροσανατολιστικές δηλώσεις, που πατούν στην άγνοια του ρόλου που έπαιξε όχι μόνο η ΕΣΣΔ, αλλά και το οργανωμένο συνδικαλιστικό κίνημα στην εμφάνιση του ισραηλινού κράτους. Το γεγονός, π.χ., πως στην ιδρυτική συνδιάσκεψη της Παγκόσμιας Συνδικαλιστικής Ομοσπονδίας (ΠΣΟ) το 1945 εγκρίθηκε ειδικό ψήφισμα υπέρ της ίδρυσης του Ισραήλ35, ενώ λίγα χρόνια αργότερα και πάλι η ΠΣΟ καταδίκασε τις επιθετικές, κατακτητικές δράσεις του Ισραήλ σε βάρος των αραβικών λαών36, ενώ μέχρι και σήμερα η ΠΣΟ παλεύει για Παλαιστίνη ελεύθερη, ανεξάρτητη, στα σύνορα πριν το 1967.
Σε ό,τι αφορά δε τη χώρα μας, είναι πασίγνωστο πως, κατά τη διάρκεια της ναζιστικής κατοχής και την ώρα που τμήμα της αστικής τάξης συνεργαζόταν με τους ναζί και υλοποιούσε τους σχεδιασμούς του Ολοκαυτώματος των Εβραίων, ξεχώρισε ο ρόλος του ΕΑΜ και του ΕΛΑΣ που, υλοποιώντας κατεύθυνση που έδωσε το ΚΚΕ, διέσωσαν εβραίους από τη ναζιστική θηριωδία και στρατολόγησαν αρκετούς από αυτούς στον ένοπλο απελευθερωτικό αγώνα.37
Στις σημερινές συνθήκες, η συμμετοχή στις κινητοποιήσεις στις ΗΠΑ, στη Γερμανία, σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες και στο ίδιο το Ισραήλ και πολλών Εβραίων, ενάντια στην πολιτική της αντιλαϊκής πολιτικής της αντιδραστικής κυβέρνησης Νετανιάχου, είναι η καλύτερη απάντηση σε αυτήν την ανιστόρητη προσέγγιση. Για κάθε λογικό άνθρωπο είναι φανερό πως η κριτική, ακόμη και πολεμική σε αστικά κράτη και κυβερνήσεις, π.χ. ενάντια στις ΗΠΑ ή στην αντιδραστική ουκρανική κυβέρνηση Ζελένσκι, σε καμία περίπτωση δεν ταυτίζεται με το εθνικιστικό μίσος κατά του αμερικάνικου ή του ουκρανικού λαού. Υπάρχει σαφής διαχωρισμός και αυτό ισχύει και στην περίπτωση του διαχωρισμού του εγκληματικού κράτους του Ισραήλ, της καταδίκης των εγκλημάτων του και των Εβραίων γενικά, ή του εβραϊκού πληθυσμού του Ισραήλ.
Η ΣΤΡΕΒΛΗ ΑΝΤΙΛΗΨΗ ΤΩΝ «ΔΥΟ ΑΞΟΝΩΝ»
Με δεδομένο ότι ο πόλεμος στην Παλαιστίνη αντικειμενικά διαπλέκεται με τον ανταγωνισμό ανάμεσα σε ιμπεριαλιστικές δυνάμεις (ΗΠΑ,
ΝΑΤΟ, ΕΕ από τη μια και, από την άλλη, Ρωσία, Κίνα, Ιράν κλπ.) στην περιοχή και διεθνώς προκύπτουν δύο διαφορετικές, εξίσου όμως λαθεμένες αντιλήψεις από τα παραπάνω:
α) Μία που ισχυρίζεται ότι διαμορφώνεται ένας «αντιιμπεριαλιστικός άξονας» (Ιράν - Ρωσία - Κίνα), που πρέπει να τον στηρίξουμε απέναντι στους ιμπεριαλιστές των ΗΠΑ και στους συμμάχους τους.
β) Μια δεύτερη, λιγότερο διαδεδομένη προς το παρόν αλλά το ίδιο λανθασμένη αντίληψη, που λέει ότι δεν μπορούμε να στηρίξουμε την πάλη του λαού της Παλαιστίνης για απελευθέρωση, γιατί είναι μέρος της ιμπεριαλιστικής σύγκρουσης.
Οι δύο αυτές προσεγγίσεις ξεκινούν από τη σωστή διαπίστωση ότι διαμορφώνονται μπλοκ αντιπαρατιθέμενων δυνάμεων, και από τη μια έχουμε το ιμπεριαλιστικό μπλοκ των δυνάμεων του ευρωατλαντισμού, ενώ είναι εμφανής και η διαμόρφωση του ευρασιατικού μπλοκ (Ρωσίας - Κίνας - Ιράν κ.ά.), που η πρώτη άποψη στρεβλά το εμφανίζει ως δήθεν «αντιιμπεριαλιστικό άξονα».
Στην πράξη, έτσι, παραιτείται από την ταξική προσέγγιση, αντιμετωπίζοντας τον ιμπεριαλισμό ως επιθετική πολιτική των ΗΠΑ και των συμμάχων τους και αγνοώντας ότι και στην Κίνα και στη Ρωσία κουμάντο κάνουν τα μονοπώλια, ότι οι αστικές τάξεις και αυτών των χωρών επιδιώκουν την προώθηση των δικών τους σχεδιασμών.
Η υποστήριξη Ρωσίας, Κίνας, Ιράν προς τους Παλαιστίνιους δε γίνεται επειδή είναι με το «δίκιο των λαών», αλλά επειδή θέλουν να εμποδίσουν τα αμερικανικά σχέδια στην περιοχή, να τους δυσκολέψουν, να τους πλήξουν. Άρα, κανέναν «αντιιμπεριαλιστικό άξονα» δε συγκροτούν αυτές οι δυνάμεις· για τα δικά τους συμφέροντα, τα δικά τους μονοπώλια δουλεύουν, και γι’ αυτό ούτε συνεπείς τελικά μπορεί να είναι στην υποστήριξη του αγώνα των Παλαιστινίων. Είναι άλλο ζήτημα ότι καλά κάνουν οι Παλαιστίνιοι, όπως και κάθε εθνικοαπελευθερωτικό ή ακόμα και επαναστατικό κίνημα, να επιδιώκουν να αξιοποιήσουν αυτές τις αντιθέσεις στον αγώνα τους ενάντια στην ισραηλινή κατοχή.
Η δεύτερη προσέγγιση, ενώ σωστά προσεγγίζει την ταξική ουσία των ιμπεριαλιστικών μπλοκ που αναμετριούνται, κάνει το μεγάλο λάθος να «πετά το μωρό μαζί με τα νερά», να απορρίπτει τη δίκαιη πάλη του λαού της Παλαιστίνης, στο όνομα του ιμπεριαλιστικού πολέμου. Όμως, όπως έχει αποδειχθεί και ιστορικά, σε συνθήκες διεθνούς ιμπεριαλιστικής αντιπαράθεσης, ακόμα και πολέμου, δεν αποκλείεται η εκδήλωση και δίκαιων εθνικοαπελευθερωτικών πολέμων. Σ’ αυτά τα ζητήματα αναφέρθηκε διεξοδικά ο Λένιν στις συνθήκες του Α΄ Παγκόσμιου Πολέμου, απαντώντας στις αντίστοιχες λαθεμένες θέσεις της Λούξεμπουργκ.
Σήμερα, που πράγματι υπάρχει το ενδεχόμενο γενίκευσης της σύγκρουσης στη Μέση Ανατολή, ακόμα και της σύνδεσης με τον πόλεμο στην Ουκρανία, ή «ανοίγματος» νέων μετώπων, ο ιμπεριαλιστικός χαρακτήρας της σύγκρουσης, των βασικών δυνάμεων που αναμετριούνται για τις δικές τους γεωπολιτικές επιδιώξεις, όχι μόνο δεν πρέπει να οδηγήσει σε παραίτηση από τη στήριξη του λαού της Παλαιστίνης, αλλά επιβάλλεται ο δίκαιος αυτός αγώνας να στηριχθεί περισσότερο.
Το ΚΚΕ, τόσο στην περίπτωση της σύγκρουσης στην Ουκρανία όσο και στην περίπτωση της Παλαιστίνης, είναι στη σωστή πλευρά της Ιστορίας, γιατί είναι με τους λαούς και παλεύει ενάντια στους ιμπεριαλιστές, στα μονοπώλια, στον καπιταλισμό, που αιματοκυλούν τους λαούς.