Η βασική θέση που υποστηρίζουν η κυβέρνηση της ΝΔ, ο ΣΥΡΙΖΑ και το ΠΑΣΟΚ για την πορεία των ελληνοτουρκικών σχέσεων είναι βασισμένη στα παραμύθια περί στήριξης των «συμμάχων».
Όμως, ο στόχος των ΗΠΑ, ΝΑΤΟ και ΕΕ είναι να τραβήξουν την Τουρκία στο «δυτικό μπλοκ», μακριά από τη ρωσική επιρροή, να αναβαθμιστεί η ΝΑΤΟϊκή συνοχή και να αναπτυχθούν παραπέρα οι οικονομικές, πολιτικές, στρατιωτικές σχέσεις με τη γειτονική χώρα, την οποία αντιμετωπίζουν ως στρατηγικό εταίρο.
Με βάση αυτήν την επιδίωξη, έχει οργανωθεί ένα πολύ επικίνδυνο «παζάρι», μέσα από το οποίο προωθείται η λύση ενός οδυνηρού συμβιβασμού για τη συνεκμετάλλευση περιοχών του Αιγαίου και της Αν. Μεσογείου, από την οποία θα κερδίσουν τα μονοπώλια και στην πράξη θα ανοίξει ένας νέος κύκλος αντιπαραθέσεων, νέων διεκδικήσεων, πρόσθετων κινδύνων, παίρνοντας υπόψη ότι κάθε ιμπεριαλιστική συμφωνία για «μοίρασμα» θαλάσσιων ή άλλων περιοχών όχι μόνο δεν είναι δίκαιη, αλλά προετοιμάζει το έδαφος για το «ξαναμοίρασμα» και νέες, μεγαλύτερες περιπέτειες.
Το συμπέρασμα αυτό συμπυκνώνει και εκφράζει την πείρα της προηγούμενης περιόδου και προειδοποιεί για τις επόμενες εξελίξεις.
Το παράδειγμα με την υπογραφή της Συμφωνίας Ισραήλ-Λιβάνου, τον Οκτώβρη, είναι χαρακτηριστικό. Πυροδοτήθηκε συζήτηση περί ιστορικής σημασίας απόφασης που δείχνει το δρόμο συνεννόησης ακόμα και δυο κρατών που όχι μόνο δεν έχουν σχέσεις μεταξύ τους, αλλά βρίσκονται ακόμα, τυπικά, σε εμπόλεμη κατάσταση, θέτοντας το ζήτημα της αξιοποίησης της Συμφωνίας ως πιλότου για τις ελληνοτουρκικές σχέσεις και την επικράτηση της λογικής του συμβιβασμού και της συνεκμετάλλευσης, σε βάρος ελληνικών κυριαρχικών δικαιωμάτων.
Η Συμφωνία αυτή, η οποία έγινε με διαμεσολάβηση και εποπτεία των ΗΠΑ και πολυεθνικών μονοπωλίων, συνιστά επί της ουσίας συμφωνία μεταξύ ΗΠΑ-Ισραήλ και ΗΠΑ-Λιβάνου, με στόχο την προώθηση των αμερικανικών συμφερόντων στην Ανατολική Μεσόγειο, σε μια προσπάθεια να αποδυναμωθεί η επιρροή και οι ενεργειακές επιδιώξεις της Ρωσίας στην περιοχή και δεν προμηνύει καλύτερες μέρες για τους λαούς. Δίνει πλεονεκτήματα στην κοινοπραξία υπό την ηγεσία του γαλλικού ομίλου της TOTAL, με τη συμμετοχή του ελληνικών συμφερόντων μονοπωλίου της Εnergean, να επεκτείνουν τις δραστηριότητές τους στο πλαίσιο του γενικότερου ευρω-ατλαντικού ιμπεριαλιστικού σχεδιασμού, και αυτού του είδους οι διευθετήσεις και «λεόντειες» μοιρασιές, σε διαφιλονικούμενες θαλάσσιες ζώνες, αναπαράγουν τα προβλήματα.
Στο «παζάρι» εντάσσεται και η πρόσφατη συνάντηση των υπουργών Άμυνας Ελλάδας και Τουρκίας κατά τη διάρκεια της ΝΑΤΟϊκής Συνόδου των υπουργών Άμυνας, στην οποία συναποφάσισαν για νέα επικίνδυνα μέτρα που ρίχνουν κι άλλο «λάδι στη φωτιά» του πολέμου στην Ουκρανία. Τον ίδιο στόχο υπηρετεί και η προετοιμασία μιας νέας συνάντησης Μητσοτάκη - Ερντογάν.
Μετά από προκλητικές απειλές του Προέδρου Ερντογάν ή επιτελών του τουρκικού κράτους, οι ευρω-ατλαντικοί καταφεύγουν σε δηλώσεις συμπάθειας και πάντα δείχνουν το δρόμο του συμβιβασμού για να «τα βρούνε οι δυο χώρες».
Είναι χαρακτηριστική η πρόσφατη τοποθέτηση του εκπροσώπου του αμερικανικού υπουργείου Εξωτερικών Νεντ Πράις, ο οποίος σε ερώτηση δημοσιογράφου «αν τα νησιά ανήκουν στην Ελλάδα ή την Τουρκία» αρνήθηκε να απαντήσει επί της ουσίας και κατέφυγε στο γνωστό τροπάριο του «ενθαρρύνουμε τους συμμάχους μας στο ΝΑΤΟ να λύσουν όποιες διαφωνίες μπορεί να έχουν διπλωματικά (...) και να μείνουμε επικεντρωμένοι σε αυτό που αποτελεί συλλογική απειλή για όλους μας, και αυτή είναι η επίθεση της Ρωσίας».
Σε αυτό το πλαίσιο, ο Αμερικανός πρέσβης στην Αθήνα Γ. Τσούνης, στο δρόμο που χάραξε ο Πάιατ, ο προηγούμενος πρέσβης, επιχειρεί να δώσει μαθήματα (!) και δηλώνει ως «προξενητής»: «Οι ΗΠΑ έχουν υπέροχες σχέσεις με την Ελλάδα και την Τουρκία (...) και τις παροτρύνουμε να καθίσουν να βρούνε λύση για τις διαφορές τους, είναι προς το συμφέρον όλων.»
Ο ΓΓ του ΝΑΤΟ Γ. Στόλτενμπεργκ, στην πρόσφατη επίσκεψή του στην Τουρκία και στη συνάντηση με τον Πρόεδρο Ερντογάν, διαψεύδοντας τους ισχυρισμούς των ντόπιων ΝΑΤΟϊκών απολογητών, συγκέντρωσε την προσοχή του στην προσπάθεια ξεπεράσματος των τουρκικών ενστάσεων για την ένταξη της Σουηδίας και της Φινλανδίας στο ΝΑΤΟ και, αναφορικά με τις ελληνοτουρκικές σχέσεις, δήλωσε για ακόμα μια φορά ότι «η Τουρκία και η Ελλάδα είναι πολύτιμες χώρες-μέλη του ΝΑΤΟ. Ήδη εργαζόμαστε μαζί σε πολλά πλαίσια για την κοινή μας ασφάλεια και άμυνα. Έχουμε ήδη καθημερινή συνεργασία εντός του ΝΑΤΟ και είναι χώρες που συμμετέχουν στις επιχειρήσεις του ΝΑΤΟ δίπλα-δίπλα. Φυσικά θα υπάρξουν διαφορές απόψεων. Αναμένω από τις δύο χώρες να επιλύσουν αυτές τις διαφορές σε πνεύμα καλής συνεργασίας και συμμαχίας. Σε αυτό το πλαίσιο, πρέπει να μειωθούν οι εντάσεις και να επιλυθούν αυτές οι διαφορές απόψεων».
Στην ετήσια έκθεση του αμερικανικού υπουργείου Εξωτερικών αναφέρεται ότι ο όγκος των συναλλαγών ΗΠΑ - Τουρκίας διπλασιάστηκε την περίοδο 2009-2019. Οι ΗΠΑ ήταν ο μεγαλύτερος εξαγωγέας όπλων στην Τουρκία τα χρόνια 2014-2018.
Το τελευταίο διάστημα, η προσοχή της αστικής προπαγάνδας συγκεντρώθηκε στην προβολή των τροπολογιών του προέδρου της επιτροπής Εξωτερικών της αμερικανικής Γερουσίας Μ. Μενέντεζ, για την πώληση (ή αναβάθμιση) αμερικανικών μαχητικών F-16 στην Τουρκία, με τους όρους να είναι προς το εθνικό συμφέρον των Ηνωμένων Πολιτειών και να πιστοποιήσει ο Μπάιντεν ότι τα F-16 δε θα χρησιμοποιηθούν για τις επαναλαμβανόμενες «μη εξουσιοδοτημένες» (!) υπερπτήσεις εναντίον της Ελλάδας.
Η τροπολογία αυτή είναι διάτρητη. Κατηγοριοποιεί τις υπερπτήσεις και εξαιρεί τις παραβιάσεις του ελληνικού εναέριου χώρου, ο οποίος αμφισβητείται από τις ΗΠΑ. Τα F-16, λένε οι χειροκροτητές, θα ελέγχονται από τα ΝΑΤΟϊκά ραντάρ και, αν διαπιστωθεί χρησιμοποίηση σε υπερπτήσεις πάνω από ελληνικό έδαφος, οι Αμερικανοί... δε θα ξαναπουλήσουν F-16 στο τουρκικό κράτος!
Το βασικό ζήτημα που επιχειρείται να αποσιωπηθεί από την κυβερνητική προπαγάνδα είναι ότι η πώληση F-16 στην Τουρκία έχει αποφασιστεί από τον πρόεδρο Μπάιντεν και την κυβέρνησή του. Με δυο λόγια, οι υπέρμαχοι του Μενέντεζ «καταπίνουν την κάμηλο και διυλίζουν τον κώνωπα», θάβουν την αλήθεια και εκτίθενται, πολύ περισσότερο που η τροπολογία Μενέντεζ δε συμπεριλήφθηκε καν στο νομοσχέδιο για τον Αμυντικό Προϋπολογισμό των ΗΠΑ (NDAA) του 2023.
Το «σίριαλ» του αποπροσανατολισμού συνεχίζεται με τα αποτελέσματα των ενδιάμεσων εκλογών στις ΗΠΑ (1.11.2022), τα οποία δείχνουν ότι το Κογκρέσο περνάει στον έλεγχο των Ρεπουμπλικάνων και η Γερουσία παραμένει οριακά στα χέρια των «Δημοκρατικών», και οι εγχώριοι καλλιεργητές ψεύτικων ελπίδων αναζητούν «στηρίγματα» ανακυκλώνοντας τους γνωστούς μύθους.
Τα παραμύθια αφορούν και το ρόλο της ΕΕ. Κάθε «έκθεση προόδου» της Κομισιόν για τις σχέσεις με την Τουρκία αναμασά τα αυτονόητα για τις διαδοχικές προκλήσεις και καταλήγει στο συμπέρασμα της προώθησης των στρατηγικών σχέσεων με την τουρκική αστική τάξη. Για πολλά χρόνια ισχύει η «Τελωνειακή Ένωση» ΕΕ - Τουρκίας. Τα κράτη-μέλη είναι βασικός προορισμός τουρκικών εμπορευμάτων, στα οποία κατευθύνεται περίπου το 42,4% των τουρκικών εξαγωγών, ύψους 69,8 δισ. ευρώ με στοιχεία του 2019 και η Τουρκία αποτελεί σημαντικό προορισμό εξαγωγών της ΕΕ, ύψους 68,2 δισ. ευρώ. Μεγάλες ευρωπαϊκές τράπεζες συνδέονται με συμβόλαια δισ. ευρώ με την τουρκική χρηματοπιστωτική αγορά.
Στοιχεία του ΟΗΕ αναφέρουν ότι το 2019 η Γερμανία ήταν η πρώτη στη λίστα με τις χώρες προορισμού τουρκικών προϊόντων και ακολουθούσε η Βρετανία. Η Γερμανία εξάγει προϊόντα ύψους 19,2 δισ. ευρώ προς την τουρκική αγορά και προωθεί σημαντικά πακέτα Άμεσων Ξένων Επενδύσεων. Στο γερμανικό έδαφος λειτουργούν 80.000 γερμανο-τουρκικές επιχειρήσεις με τζίρο πάνω από 50 δισ. ευρώ, ενώ 7.500 γερμανικές επιχειρήσεις δραστηριοποιούνται στην Τουρκία. Μόνο το 2019 η Γερμανία εξήγαγε στην Τουρκία οπλικά συστήματα αξίας 345 εκατ. ευρώ και υλοποιεί σχέδιο συμπαραγωγής 6 σύγχρονων υποβρυχίων.
Η Τουρκία ήταν ένας από τους πέντε μεγαλύτερους αποδέκτες ισπανικών όπλων και είναι σε εξέλιξη συμβόλαια ναυπήγησης πολεμικών σκαφών. Είναι χαρακτηριστικοί οι έπαινοι του Προέδρου Ερντογάν μετά τη συνάντηση με το σοσιαλδημοκράτη πρωθυπουργό της Ισπανίας Σάντσες, το Νοέμβρη του 2021, δηλώνοντας ότι η Τουρκία σε συνεργασία με την Ισπανία κατασκεύασε το αεροπλανοφόρο-ελικοπτεροφόρο «Anadolu».
Στρατιωτικό εξοπλισμό πουλάει στη γειτονική χώρα και η Ιταλία, ενώ η ολλανδική κυβέρνηση τον Οκτώβρη του 2021 αποφάσισε να άρει διατάξεις που καθυστερούσαν την εξαγωγή όπλων προς την Τουρκία, θέτοντας τον υποκριτικό όρο να μη χρησιμοποιούνται αυτά στις στρατιωτικές επιχειρήσεις στη Β/Α Συρία!
Μέσα από αυτά τα ενδεικτικά παραδείγματα βγαίνει το συμπέρασμα ότι οι οικονομικές, πολιτικές και στρατιωτικές σχέσεις των ΗΠΑ και της ΕΕ με το τουρκικό κράτος καθορίζουν τη στάση τους απέναντι στις προκλήσεις στο Αιγαίο και διαψεύδουν τους ισχυρισμούς των ελληνικών κυβερνήσεων και κομμάτων. Δίνουν απάντηση στις θέσεις του ΣΥΡΙΖΑ που επανέφερε πρόσφατα τη χρεοκοπημένη φιλολογία περί ευρωπαϊκών κυρώσεων, η οποία καλλιεργεί αυταπάτες για το ρόλο της ΕΕ, της διακρατικής ιμπεριαλιστικής ένωσης που παρουσιάζεται ως δύναμη ειρήνης και διαφύλαξης της ελληνικής κυριαρχίας.
Οι απολογητές του ευρω-ατλαντισμού καλλιεργούν προσδοκίες για το ρόλο του ΝΑΤΟ και την παρέμβασή του στις ελληνοτουρκικές σχέσεις, αποσιωπώντας ότι αυτό αντιμετωπίζει το Αιγαίο ως ενιαίο επιχειρησιακό χώρο (ΝΑΤΟϊκό χώρο), δεν αναγνωρίζει εθνικά σύνορα και έχει ευθύνες για το γκριζάρισμα του Αιγαίου και τη θέση για την αποστρατικοποίηση των ελληνικών νησιών.
Σκόπιμα, καλύπτουν το «δόγμα» του πρώην ΓΓ του ΝΑΤΟ Γ. Λουνς, ο οποίος κάλεσε το 1980 τα ΝΑΤΟϊκά επιτελεία να μην περιλαμβάνουν στην κατανομή πιστώσεων του ΝΑΤΟ «αμφισβητούμενες περιοχές», με το αιτιολογικό ότι προκαλούσαν πολιτικά προβλήματα στη λυκοσυμμαχία. Στο πλαίσιο του ΝΑΤΟϊκού δόγματος της αποστρατικοποίησης των νησιών, ο Λουνς προώθησε την οδηγία που καλεί «να εκπληρώσουν (τα νησιά) στρατιωτικές ανάγκες του ΝΑΤΟ και να αποφευχθούν νομικά ζητήματα που αφορούν διευθετήσεις Συνθηκών μεταξύ των μελών της συμμαχίας, που δε βρίσκονται εντός της δικαιοδοσίας του ΝΑΤΟ να κρίνει νομικά ή να επιλύσει».
Δεν είναι μόνο οι οδηγίες Λουνς. Υπάρχουν και κατοπινές οδηγίες, όπως αυτή του Στρατηγού Τ. Τζόουνς, ΝΑΤΟϊκού Διοικητή της Ευρώπης, του 2006, η οποία αναφέρει ότι το ΝΑΤΟ «δεν καθιερώνει προηγούμενο για οποιαδήποτε μελλοντική επίλυση διμερών πολιτικών ή νομικών ζητημάτων σχετικά με την ερμηνεία των Συνθηκών ή άλλων διεθνών κειμένων. Ούτε επίσης υπονοεί την υποστήριξη του ΝΑΤΟ για τη θέση οποιασδήποτε πλευράς σε μια σχετική διαμάχη».
Αυτές τις κατευθύνσεις αναπαράγει ο σημερινός ΓΓ Στόλτενμπεργκ, στις οποίες κατά καιρούς ασκούν ψευτο-κριτική η κυβέρνηση και τα άλλα αστικά κόμματα, για να διασκεδάσουν την ουσία των ΝΑΤΟϊκών αποφάσεων.
Συνολικά, ο λαός μας επιβάλλεται να σκεφτεί καλά τα παραπάνω, να σκεφτεί επίσης τις συνέπειες της ελληνοαμερικανικής συμφωνίας για τις στρατιωτικές βάσεις, τη μετατροπή της Ελλάδας σε ΝΑΤΟϊκό ορμητήριο, με ευθύνη της ΝΔ, του ΠΑΣΟΚ και του ΣΥΡΙΖΑ, εμπλέκοντας τη χώρα σε ιμπεριαλιστικούς πολέμους κατά άλλων λαών.
Οι υποστηρικτές του αμερικανοΝΑΤΟϊκού ιμπεριαλισμού, κυβερνώντες ή αντιπολιτευόμενοι, «καθηγητές» της παραπλάνησης που παρελαύνουν από τα κανάλια και διαφημίζουν τις βάσεις της Σούδας και της Αλεξανδρούπολης ως βάσεις προστασίας της χώρας, επιχειρούν να εξαπατήσουν το λαό. Γιατί ακριβώς οι αμερικανοΝΑΤΟϊκές βάσεις, το συνολικό πλαίσιο της εμπλοκής, εκπληρώνει επικίνδυνο ρόλο στους ιμπεριαλιστικούς ανταγωνισμούς, τροφοδοτεί την αντιπαράθεση στις ελληνοτουρκικές σχέσεις και βάζει το λαό σε μεγάλους κινδύνους.
Με ευθύνη των ΗΠΑ, του ΝΑΤΟ και της ΕΕ βιώνει ο κυπριακός λαός την εισβολή και την κατοχή που διατηρείται για 48 χρόνια, το άνοιγμα της περίκλειστης πόλης της Αμμοχώστου, τη διχοτόμηση του νησιού. Η άρση του εμπάργκο των αμερικανικών όπλων που ανακοινώθηκε πρόσφατα, στο πλαίσιο των επιδιώξεων των ΗΠΑ για ενίσχυσης της παρουσίας τους και τη ΝΑΤΟποίηση του νησιού, οδηγεί σε παραπέρα στρατιωτικοποίηση των κατεχόμενων εδαφών της Βόρειας Κύπρου, με νέες βάσεις και επιπλέον τουρκικές κατοχικές δυνάμεις.
Το παραμύθι των ισχυρών συμμάχων δεν περιορίζεται στις ΗΠΑ, το ΝΑΤΟ και την ΕΕ, επεκτείνεται, π.χ., στις σχέσεις της Ελλάδας με το Ισραήλ, την Αίγυπτο, τα ΗΑΕ και τη Σαουδική Αραβία, ενισχύοντας την εμπλοκή σε εστίες αντιπαραθέσεων, αναλαμβάνοντας υποχρεώσεις για συμμετοχή σε στρατιωτικές επιχειρήσεις μέσω, π.χ., της Συμφωνίας Αμοιβαίας Αμυντικής Συνδρομής» με τα ΗΑΕ και τις στρατηγικές σχέσεις με το Ισραήλ που δολοφονεί τον παλαιστινιακό λαό.
Στα παιχνίδια των ιμπεριαλιστικών συμφωνιών παίζουν πολλοί παίχτες, παρεμβαίνουν ανταγωνιστικά συμφέροντα και η τουρκική κυβέρνηση έχει περάσει στην «αντεπίθεση». Αποκατέστησε διπλωματικές σχέσεις με το Ισραήλ, δρομολογήθηκε βελτίωση των σχέσεων με την Αίγυπτο, παρά τις αντιθέσεις που σχετίζονται μεταξύ άλλων με την επέμβαση των δύο κρατών για τον έλεγχο της Λιβύης. Υπογράφηκαν μέσα στο 2022 συμφωνίες με τα ΗΑΕ, στους τομείς της άμυνας, υγείας, γεωργίας κ.ά., συμβάσεις για έργα και υποδομές με επενδύσεις 130 δισ. δολάρια. Προωθείται σχέδιο ανάπτυξης των σχέσεων της Τουρκίας με τη Σαουδική Αραβία στο στρατιωτικό τομέα, με πώληση τουρκικού οπλισμού αξίας 10 δισ., συμφώνησαν να ενισχύουν το συντονισμό στο πλαίσιο του Οργανισμού Ισλαμικής Συνεργασίας.
Για την παραπλάνηση του λαού χρησιμοποιείται και ο μύθος περί ελληνικής «υπεροπλίας», με το αιτιολογικό της απόκτησης του πακέτου των γαλλικών μαχητικών Rafale και των Φρεγατών Belharra τα επόμενα χρόνια. Τα όπλα όμως αυτά, που στοιχίζουν στον ελληνικό λαό πολλά δισ., υπηρετούν, όπως έχει αποδειχτεί, ΝΑΤΟϊκές ανάγκες, στο πλαίσιο ιδίως των επιθετικών στόχων που έθεσε η Νέα Στρατηγική Αντίληψη του ΝΑΤΟ στη Μαδρίτη τον Ιούλη του 2022, και θα διαταχτούν όπως σχεδιάζουν τα ΝΑΤΟϊκά επιτελεία.
Την ώρα που ο λαός στενάζει από αβάσταχτα προβλήματα και χαρατσώνεται από τη φορομπηχτική πολιτική, ξοδεύονται 4 και πάνω δισ. ευρώ κάθε χρόνο για τη στήριξη των ΝΑΤΟϊκών επεμβάσεων και πολέμων. Σχετικά με την «υπεροπλία», οι φορείς της πολεμικής ρητορικής δεν έχουν μέτρο, αποσιωπούν γνωστά, δημοσιευμένα στοιχεία (π.χ. στην εφημερίδα «Καθημερινή», 23.1.2022) που παρουσιάζουν το «εξοπλιστικό ισοζύγιο Ελλάδας-Τουρκίας».