Στο ΤΕΠ αυτό έχουν ενταχτεί ορισμένα ημιτελή έργα υποδομών μεταφορών από το ΕΣΠΑ 2007-2013. Ενδεικτικά, τέτοια έργα είναι αυτά για το μετρό Θεσσαλονίκης, την επέκταση του μετρό της Αθήνας, αλλά και τμήματα της Εθνικής Οδού.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, μέχρι τα μέσα Φλεβάρη του 2019, από τα κονδύλια της κοινοτικής συμμετοχής είχαν εκταμιευτεί προς την Ελλάδα για έργα που χρηματοδοτούνται από το ΥΜΕΠΕΡΑΑ 1,54 δισ. ευρώ (το 33% των κοινοτικών πόρων του προγράμματος). Στα ίδια στοιχεία, από το συνολικό προϋπολογισμό του ΥΜΕΠΕΡΑΑ (κοινοτικοί και εθνικοί πόροι) εμφανίζονται να έχουν αποφασιστεί έργα 3,76 δισ. (το 68% του προϋπολογισμού) και από αυτά να έχουν πληρωθεί μόλις τα 927 εκ. (το 17% του προϋπολογισμού).
ΤΕΠ «ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΤΙΚΟΤΗΤΑ, ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ, ΚΑΙΝΟΤΟΜΙΑ» (ΕΠ.ΑΝ.Ε.Κ)
Το ΕΠΑνΕΚ έχει συνολικό προϋπολογισμό 4,72 δισ. ευρώ (3,69 δισ. κοινοτική συμμετοχή και 1,03 δισ. εθνική συμμετοχή). Χρηματοδοτείται από τα Ταμεία ΕΤΠΑ και ΕΚΤ. Το ΕΠΑνΕΚ δομείται στους παρακάτω βασικούς Άξονες Προτεραιότητας:
- «Ανάπτυξη επιχειρηματικότητας με Τομεακές προτεραιότητες».
- «Προσαρμογή εργαζόμενων, επιχειρήσεων και επιχειρηματικού περιβάλλοντος στις νέες αναπτυξιακές απαιτήσεις».
- «Ανάπτυξη μηχανισμών στήριξης της επιχειρηματικότητας».
- «Τεχνική Συνδρομή ΕΤΠΑ».
- «Τεχνική Συνδρομή ΕΚΤ».
Σύμφωνα με τα στοιχεία της «Ειδικής υπηρεσίας διαχείρισης ΕΠΑνΕΚ»35, μέχρι τις 9.1.19 έχουν εκδοθεί119 προσκλήσεις υποβολής προτάσεων/αιτήσεων για υποδομές και ενισχύσεις συνολικού προϋπολογισμού 4,81 δισ. ευρώ (102% του συνολικού προϋπολογισμού). Μέχρι στιγμής έχουν ενταχτεί έργα προϋπολογισμού 3,96 δισ. ευρώ, εκ των οποίων 12 έργα στον τομέα της Ενέργειας, 57 έργα στον τομέα Έρευνας και Τεχνολογίας (ερευνητικές υποδομές), 127 έργα στους τομείς Πολιτισμού-Τουρισμού, 14 έργα ΤΠΕ.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, μέχρι τα τέλη Απρίλη του 2019, από τα κονδύλια της κοινοτικής συμμετοχής είχαν εκταμιευτεί προς την Ελλάδα για έργα που χρηματοδοτούνται από το ΕΠΑνΕΚ 959 εκ. (το 26% των κοινοτικών πόρων του προγράμματος). Στα ίδια στοιχεία, από το συνολικό προϋπολογισμό του ΕΠΑνΕΚ (κοινοτικοί και εθνικοί πόροι) εμφανίζονται να έχουν αποφασιστεί έργα 4 δισ. (το 84% του προϋπολογισμού) και από αυτά να έχουν πληρωθεί μόλις τα 641 εκ. (το 14% του προϋπολογισμού).
Τα μεγαλύτερα έργα που έχουν ενταχτεί στο ΕΠΑνΕΚ, εκτός των λεγόμενων «Ταμείων Χαρτοφυλακίου»36, είναι τα ακόλουθα:
«Ενεργειακή αναβάθμιση κατοικιών».
«Σύνταξη προσωρινών κτηματολογικών υποβάθρων».
«Διασύνδεση Κυκλάδων με το ηπειρωτικό διασυνδεμένο σύστημα υψηλής τάσης».
«Διασύνδεση Κρήτης με Πελοπόννησο, υποβρύχιο καλώδιο».
«Ανάπτυξη ευρυζωνικών υποδομών σε αγροτικές λευκές περιοχές».
«Αναβάθμιση τερματικού σταθμού υγροποιημένου φυσικού αερίου Ρεβυθούσας».
«Super Fast Broadband (SFBB)».
«Regional Broadband Extension (RBBE)»37.
ΤΕΠ «ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΑΝΘΡΩΠΙΝΟΥ ΔΥΝΑΜΙΚΟΥ» (ΕΠΑΝΑΔ)
Το συγκεκριμένο Επιχειρησιακό Πρόγραμμα έχει συνολικό προϋπολογισμό 3,25 δισ. ευρώ (2,57 δισ. κοινοτική συμμετοχή και 683 εκ. εθνική συμμετοχή). Χρηματοδοτείται βασικά από το «Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο». Διακηρύσσει τους εξής στόχους:
- «Ανάπτυξη και αξιοποίηση ικανοτήτων του ανθρώπινου δυναμικού και ενεργό κοινωνική ενσωμάτωση στο σύνολο των Περιφερειών της χώρας.
- Αντιμετώπιση της ανεργίας και αύξηση της βιώσιμης απασχόλησης για όλους.
- Βελτίωση της ποιότητας και της αποτελεσματικότητας όλων των βαθμίδων του εκπαιδευτικού συστήματος.
- Ανάπτυξη της Διά Βίου Μάθησης και βελτίωση της συνάφειας της εκπαίδευσης και της κατάρτισης με την αγορά εργασίας.»38
Πρόκειται για το κύριο εργαλείο μέσα από το οποίο χρηματοδοτούνται τα διάφορα προγράμματα μαθητείας, κατάρτισης και επανακατάρτισης των εργαζόμενων (με ιδιαίτερη έμφαση στους νέους έως 29 ετών, π.χ. «επιταγή εισόδου») «σε κλάδους αιχμής της ελληνικής οικονομίας», «διά βίου μάθησης», ολιγόμηνων θέσεων «κοινωφελούς εργασίας» στους δήμους και στον ιδιωτικό τομέα, τα voucher για τους παιδικούς και βρεφονηπιακούς σταθμούς, το «Ελάχιστο Εγγυημένο Εισόδημα» κτλ.
Πρόκειται για ένα πολυπλόκαμο πρόγραμμα με 12 «άξονες προτεραιότητας» που υπάγονται στην ευθύνη των υπουργείων Εργασίας και Παιδείας. Αποβλέπει σε μια καλύτερη προσαρμογή των μηχανισμών του αστικού κράτους που σχετίζονται με την αγορά εργασίας (ΟΑΕΔ, ΣΕΠΕ) στις σημερινές ανάγκες του κεφαλαίου, με την πιο δραστήρια παρέμβαση των λεγόμενων «κοινωνικών εταίρων». Επιχειρεί να εγκλωβίσει αποτελεσματικότερα και τις γυναίκες των λαϊκών στρωμάτων στις αστικές επιδιώξεις με το ιδεολόγημα για «εναρμόνιση της οικογενειακής και επαγγελματικής ζωής». Θέτει ως ιδιαίτερο στόχο τη χρηματοδότηση της σύστασης και λειτουργίας των διαβόητων «κοινωνικών επιχειρήσεων», με τη δημιουργία και περιφερειακών μηχανισμών στήριξής τους.
Ένα ξεχωριστό πλέγμα αξόνων προτεραιότητας του συγκεκριμένου ΤΕΠ αφορά αυτό που σχετίζεται με την εκπαίδευση. Στο όνομα της καταπολέμησης της πρόωρης εγκατάλειψης του σχολείου, προβάλλεται το λεγόμενο «Νέο Σχολείο - Σχολείο του 21ου αιώνα - Ψηφιακό Σχολείο». Πίσω από τα εύηχα λόγια, η πραγματική στόχευση γίνεται ορατή όταν προβάλλεται ως σημαντική προτεραιότητα «η σύνδεση των συστημάτων εκπαίδευσης και κατάρτισης με την αγορά εργασίας και τον επιχειρηματικό κόσμο, μέσω της ενίσχυσης της αρχικής επαγγελματικής κατάρτισης, της τεχνικής επαγγελματικής εκπαίδευσης και της μαθητείας, καθώς και δράσεων διασύνδεσης της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης με την αγορά εργασίας». Η κατεύθυνση αυτή συγκεκριμενοποιείται με συγκεκριμένες δράσεις για αύξηση όσων συμμετέχουν σε προγράμματα μαθητείας και για αύξηση των συνεργασιών των ΑΕΙ με τις επιχειρήσεις.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, μέχρι τα τέλη Απρίλη του 2019, από τα κονδύλια της κοινοτικής συμμετοχής είχαν εκταμιευτεί προς την Ελλάδα για έργα που χρηματοδοτούνται από το ΕΠΑΝΑΔ 1,34 δισ. ευρώ (το 52% των κοινοτικών πόρων του προγράμματος). Στα ίδια στοιχεία, από το συνολικό προϋπολογισμό του ΕΠΑΝΑΔ (κοινοτικοί και εθνικοί πόροι) εμφανίζονται να έχουν αποφασιστεί έργα 2 δισ. (το 63% του προϋπολογισμού) και από αυτά να έχουν πληρωθεί 1,23 δισ. (το 38% του προϋπολογισμού). Με βάση τα στοιχεία αυτά, πρόκειται για το ΤΕΠ με το μεγαλύτερο ποσοστό έργων που έχουν ήδη πληρωθεί.
Το μεγαλύτερο ποσοστό εκτελεσμένων πληρωμών, σε σύγκριση με τα υπόλοιπα ΤΕΠ, αντανακλά τη δυνατότητα ταχύτερης υλοποίησης των έργων που εντάσσονται στο συγκεκριμένο πρόγραμμα λόγω της φύσης τους, αλλά, πιθανόν, και τις αναγκαιότητες της αστικής διαχείρισης για την ενσωμάτωση εργατικών-λαϊκών στρωμάτων στη σημερινή συγκυρία μερεμετίσματος του πολιτικού συστήματος.
ΤΕΠ «ΜΕΤΑΡΡΥΘΜΙΣΗ ΔΗΜΟΣΙΟΥ ΤΟΜΕΑ»
Το συγκεκριμένο ΤΕΠ έχει συνολικό προϋπολογισμό 596 εκ. ευρώ (462 εκ. κοινοτική συμμετοχή και 134 εκ. εθνική συμμετοχή). Χρηματοδοτείται από τα Ταμεία ΕΤΠΑ και ΕΚΤ.
Θέτει ως κεντρικό στόχο μια πιο «συνεκτική, ευέλικτη, εξωστρεφή και αποτελεσματική δημόσια διοίκηση», με σχέση εμπιστοσύνης με τους πολίτες και τις επιχειρήσεις, πυλώνα «για την ανάκαμψη της χώρας». Διαρθρώνεται σε τρεις «θεματικούς άξονες»:
- Θεματικός Άξονας 1: «Διοικητική και οργανωτική μεταρρύθμιση για την αύξηση της αποδοτικότητας και αποτελεσματικότητας του Δημό-
σιου Τομέα».
- Θεματικός Άξονας 2: «Ενίσχυση της Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης».
- Θεματικός Άξονας 3: «Βελτίωση της διαχείρισης και ανάπτυξη του ανθρώπινου δυναμικού του Δημόσιου Τομέα».
Θέτει ως τομείς προτεραιότητας τη δικαιοσύνη, την υγεία, την κοινωνική ασφάλιση, τη δημοσιονομική και φορολογική πολιτική και την εφαρμογή της μεταρρύθμισης στην Τοπική Διοίκηση.
Σύμφωνα με τα στοιχεία του υπουργείου Οικονομίας39, μέχρι το Νοέμβρη του 2018 ο προϋπολογισμός των πράξεων που είχαν ενταχτεί στο ΤΕΠ «Μεταρρύθμιση Δημόσιου Τομέα» έφτανε τα 210 εκ. (το 40,7% του συνολικού προϋπολογισμού του ΤΕΠ). Οι δηλωθείσες δαπάνες που είχαν γίνει μέχρι τότε για τα έργα του ΤΕΠ ανέρχονταν στα 97 εκ. ευρώ (το 18,8% του προϋπολογισμού).
Σύμφωνα με τα στοιχεία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, μέχρι τα τέλη Απρίλη του 2019, από τα κονδύλια της κοινοτικής συμμετοχής είχαν εκταμιευτεί προς την Ελλάδα για έργα που χρηματοδοτούνται από το συγκεκριμένο ΤΕΠ 146 εκ. ευρώ (το 32% των κοινοτικών πόρων του προγράμματος). Στα ίδια στοιχεία, από το συνολικό προϋπολογισμό του ΤΕΠ (κοινοτικοί και εθνικοί πόροι) εμφανίζονται να έχουν αποφασιστεί έργα 266 εκ. (το 45% του προϋπολογισμού) και από αυτά να έχουν πληρωθεί 114 εκ. (το 19% του προϋπολογισμού).
Παρόλο που αποτελεί ένα από τα μικρά Επιχειρησιακά Προγράμματα (μόλις το 2,2% των κοινοτικών κονδυλίων του ΕΣΠΑ), μπορεί να παίξει ένα σημαντικό ρόλο στους συνολικότερους σχεδιασμούς της αστικής τάξης:
α) Εμφανιζόμενο προπαγανδιστικά ως το εργαλείο επίλυσης δυσλειτουργιών της κρατικής μηχανής που χρονίζουν (π.χ. χρόνος και αναγκαία δικαιολογητικά για την έκδοση μιας διοικητικής πράξης, χρόνος απονομής συντάξεων, σύστημα Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας-
ΤΟΜΥ, γραφειοκρατία στην απονομή δικαιοσύνης κτλ.).
β) Ενσωματώνοντας ακόμα πιο ολοκληρωμένα στρώματα της κρατικής υπαλληλίας, μέσα από διάφορα προγράμματα ενίσχυσης του «ανθρώπινου κεφαλαίου», του δήθεν «πιο σημαντικού μοχλού ανάπτυξης που έχει στη διάθεσή της»40 η δημόσια διοίκηση.
γ) Επιταχύνοντας τους επενδυτικούς σχεδιασμούς του κεφαλαίου και διαμέσου της μεγαλύτερης ευελιξίας στο επίπεδο των κεντρικών υπουργείων, και μέσα από τη διαμόρφωση μιας Τοπικής Διοίκησης πιο οργανωμένης, πιο διασυνδεμένης με την κεντρική διοίκηση, αλλά και πιο απλουστευμένης στη λειτουργία της (π.χ. αδειοδοτήσεις επιχειρήσεων από τους δήμους, χωροταξικός-πολεοδομικός σχεδιασμός από Περιφέρειες). Κεντρική θέση έχει εδώ το «έργο-σημαία: Αναδιοργάνωση και διοικητική μεταρρύθμιση της τοπικής αυτοδιοίκησης Α΄ και Β΄ βαθμού».
ΤΕΠ «ΑΓΡΟΤΙΚΗ ΑΝΑΠΤΥΞΗ»
Πρόκειται για το μεγαλύτερο Επιχειρησιακό Πρόγραμμα (ελάχιστα μεγαλύτερο από το ΤΕΠ υποδομών-μεταφορών, ΥΜΕΠΕΡΑΑ)41. Έχει συνολικό προϋπολογισμό 5,8 δισ. ευρώ (4,7 δισ. κοινοτική συμμετοχή και 1,1 δισ. εθνική συμμετοχή). Χρηματοδοτείται από το Ευρωπαϊκό Γεωργικό Ταμείο Αγροτικής Ανάπτυξης (ΕΓΤΑΑ). Οι ενισχύσεις για την «αγροτική ανάπτυξη» συνιστούν το λεγόμενο πυλώνα ΙΙ της Κοινής Αγροτικής Πολιτικής.
Στα κείμενα της ΕΕ που αφορούν το συγκεκριμένο ΤΕΠ θεωρούνται ως βασικά προβλήματα της αγροτικής παραγωγής στην Ελλάδα, που φρενάρουν την ανταγωνιστικότητά της, το μικρό μέσο μέγεθος των εκμεταλλεύσεων και η απουσία μιας ειδικευμένης εργατικής δύναμης.42 Οι 6 μεγαλύτερες ενότητες μέτρων του ΠΑΑ, με βάση το συνολικό προϋπολογισμό τους, προβλέπεται να είναι οι ακόλουθες:
– Επενδύσεις σε υλικές υποδομές / εγγειοβελτιωτικά έργα, μεταποίηση κτλ. (1,4 δισ.).
– Ενισχύσεις προς περιοχές με φυσικά ή άλλα μειονεκτήματα (1,06 δισ.).
– Βιολογική γεωργία (747 εκ.).
– Αγρο-περιβαλλοντικά και κλιματικά μέτρα (475 εκ.).
– Τοπική ανάπτυξη / πρόγραμμα «LEADER» (445 εκ.).
– Ανάπτυξη αγροκτημάτων και επιχειρήσεων (422 εκ.).
Σύμφωνα με τα στοιχεία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, μέχρι τα τέλη Απρίλη του 2019, από τα κονδύλια της κοινοτικής συμμετοχής είχαν εκταμιευτεί προς την Ελλάδα για έργα που χρηματοδοτούνται από το συγκεκριμένο ΤΕΠ 1,8 δισ. ευρώ (το 38% των κοινοτικών πόρων του προγράμματος). Στα ίδια στοιχεία, από το συνολικό προϋπολογισμό του ΤΕΠ (κοινοτικοί και εθνικοί πόροι) εμφανίζονται να έχουν αποφασιστεί έργα ύψους 2,65 δισ. (το 45% του προϋπολογισμού) και από αυτά να έχουν πληρωθεί τα 2 δισ. (το 34% του προϋπολογισμού).
ΤΕΠ «ΑΛΙΕΙΑ ΚΑΙ ΘΑΛΑΣΣΑ»
Πρόκειται για το μικρότερο Τομεακό Επιχειρησιακό Πρόγραμμα. Έχει συνολικό προϋπολογισμό 521 εκατ. ευρώ (389 εκατ. κοινοτική συμμετοχή και 132 εκατ. εθνική συμμετοχή). Χρηματοδοτείται από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Θάλασσας και Αλιείας (ΕΤΘΑ).
Σύμφωνα με τα στοιχεία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, μέχρι τα τέλη Απρίλη του 2019, από τα κονδύλια της κοινοτικής συμμετοχής είχαν εκταμιευτεί προς την Ελλάδα για έργα που χρηματοδοτούνται από το συγκεκριμένο ΤΕΠ 58 εκατ. ευρώ (το 15% των κοινοτικών πόρων του προγράμματος). Στα ίδια στοιχεία, από το συνολικό προϋπολογισμό του ΤΕΠ (κοινοτικοί και εθνικοί πόροι) εμφανίζονται να έχουν αποφασιστεί έργα ύψους 96 εκατ. (το 18% του προϋπολογισμού) και από αυτά να έχουν πληρωθεί μόλις 928 χιλιάδες ευρώ (<0,2% του προϋπολογισμού). Με βάση τα στοιχεία αυτά, πρόκειται για το ΤΕΠ με τη μικρότερη απορροφητικότητα κονδυλίων.
Στα 10 μεγαλύτερα έργα που έχουν ενταχτεί μέχρι σήμερα στον προϋπολογισμό του συγκεκριμένου ΤΕΠ (με προϋπολογισμό > 2,5 εκατομμύρια ευρώ ανά έργο) κυριαρχούν διάφορες χρηματοδοτήσεις για την προμήθεια πλωτών και εναέριων μέσων του λιμενικού, για την εγκατάσταση συστημάτων παρακολούθησης της θαλάσσιας κυκλοφορίας και για βελτίωση διάφορων λιμενικών αλιευτικών εγκαταστάσεων. Ξεχωρίζει όμως και μια σημαντική χρηματοδότηση (2,8 εκ. ευρώ) προς επιχείρηση του κλάδου μεταποίησης προϊόντων αλιείας και υδατοκαλλιέργειας στη Νέα Μηχανιώνα.
Πρόσφατη απόφαση ένταξης στις χρηματοδοτήσεις του ΤΕΠ «Αλιεία και Θάλασσα» περιλαμβάνει 44 «πράξεις» στον τομέα μεταποίησης προϊόντων αλιείας και υδατοκαλλιέργειας, με συνολική κρατική δαπάνη 24 εκατομμυρίων ευρώ. Οι 15 από αυτές είναι χρηματοδοτήσεις άνω των 500.000 ευρώ (οι 8 άνω του 1 εκ. ευρώ)43. Με άλλη πρόσφατη απόφαση εγκρίθηκαν 112 χρηματοδοτήσεις, συνολικού ύψους κρατικής δαπάνης 40 εκατομμυρίων ευρώ, στον τομέα παραγωγικών επενδύσεων στην υδατοκαλλιέργεια. Από τις 112 εγκεκριμένες πράξεις οι 38 (το 34%) αφορούν χρηματοδότηση επενδυτικών σχεδίων των 2 κολοσσών του κλάδου, των εταιριών «ΣΕΛΟΝΤΑ» και «ΝΗΡΕΥΣ».44
Όπως τονίσαμε και στα συμπεράσματα του άρθρου, συχνά ο μεγάλος αριθμός των εμφανιζόμενων προς χρηματοδότηση έργων συσκοτίζει είτε τη συγκέντρωση των κονδυλίων στους μεγάλους επιχειρηματικούς ομίλους του ενός ή του άλλου κλάδου είτε τον ουσιαστικά αντιδραστικό χαρακτήρα της κοσμογονίας των έργων (π.χ. οι εκατοντάδες χρηματοδοτήσεις για την οριστική παύση αλιευτικής δραστηριότητας και την καταστροφή των αντίστοιχων υποδομών - σκάφη κτλ.).