* Μετάφραση από το γερμανικό περιοδικό «Marxistische Blätter», τ. 4-95. Το κείμενο αποτελεί απόσπασμα από διάλεξη που έδωσε ο Willi Gerns σε διεθνή συνδιάσκεψη που διοργάνωσε το Γερμανικό Κομμουνιστικό Κόμμα (DKP), το Νοέμβρη του 1970, προς τιμήν των 150 χρόνων από τη γέννηση του Φρίντριχ Ένγκελς.
1. Φρ. Ένγκελς: «Ο Λουδοβίκος Φόιερμπαχ και το τέλος της κλασικής γερμανικής φιλοσοφίας», εκδ. «Σύγχρονη Εποχή», 2007, σελ. 43-44 (υποσημ. 2).
2. Γερμανική έκδοση των Απάντων Μαρξ - Ένγκελς, «Marx-Engels Werke» (MEW), τ. 31, σελ. 323.
3. Σ.μ.: Για την επεξεργασία των χειρόγραφων του Μαρξ για το δεύτερο τόμο του «Κεφαλαίου» και την ιστορία της έκδοσης του, αξίζει ιδιαίτερα να διαβαστεί το άρθρο της Λ.Λ. Βάσινα, «Δεύτερος τόμος του “Κεφαλαίου”», ΚΟΜΕΠ, τ. 4/2003, σελ. 105-128.
4. Γερμανική έκδοση έργων του Β. Ι. Λένιν, «W. I. Lenin, Werke», τ. 2, σελ. 12.
5. Γερμανική έκδοση των Απάντων Μαρξ - Ένγκελς, «Marx-Engels Werke» (MEW), τ. 22, σελ. 231-232.
6. Ό.π., σελ. 456.
7. Ό.π.
8. Φρ. Ένγκελς: «Αντι-Ντίρινγκ», εκδ. «Σύγχρονη Εποχή», 2006, σελ. 431. Σ.μ.: Εδώ ο Ένγκελς αναφέρεται στην αλληλεπίδραση παραγωγικών δυνάμεων και σχέσεων παραγωγής, η οποία δεν αναιρείται ούτε στην κρατική καπιταλιστική ιδιοκτησία.
9. Μαρξ - Ένγκελς Ι, Studienausgabe, Φρανκφούρτη, 1966, σελ. 10. Σ.μ.: Η λέξη «Diamat» αποτελεί συντομογραφία του «διαλεκτικού υλισμού». Η συγκεκριμένη συντομογραφία χρησιμοποιείται πολλές φορές υποτιμητικά από αστούς και οπορτουνιστές φιλόσοφους για να δείξει την –κατά τη γνώμη τους– σχηματική μορφή που πήρε ο διαλεκτικός υλισμός στην ΕΣΣΔ.
10. Ό.π.
11. Μαρξ - Ένγγκελς ΙV, Studienausgabe, Φρανκφούρτη, 1966, σελ. 9.
12. Γερμανική έκδοση των Απάντων Μαρξ - Ένγκελς, «Marx-Engels Werke» (MEW), τ. 19, σελ. 185. Σ.μ.: Ολόκληρη η σχετική πρόταση από τον πρόλογο του Μαρξ στη γαλλική έκδοση της «Εξέλιξης του σοσιαλισμού από την ουτοπία στην επιστήμη» (η οποία βασίζεται στο υλικό τριών κεφαλαίων του «Αντι-Ντίρινγκ») έχει ως εξής: «Τη νέα σειρά άρθρων στην οποία έδωσε τον ειρωνικό τίτλο “Ο κύριος Ντίρινγκ και η ανατροπή της επιστήμης” (σε απάντηση των δήθεν νέων θεωριών του κυρίου Όιγκεν Ντίρινγκ για την επιστήμη γενικά αλλά και για το σοσιαλισμό ειδικά), [σ.μ.: ο Ένγκελς] την έστειλε στη Vorwärts. Αυτή η σειρά συγκεντρώθηκε σε έναν τόμο και είχε μεγάλη επιτυχία στους Γερμανούς σοσιαλιστές. Στην παρούσα μπροσούρα παρουσιάζουμε τα πιο σημαντικά αποσπάσματα από το θεωρητικό μέρος του βιβλίου τα οποία αποτελούν κατά κάποιο τρόπο μία εισαγωγή στον επιστημονικό σοσιαλισμό».
13. Ladislaus Rudas, «Arbeiterliteratur», Βιέννη, 1924, Τετράδια 9, 10, 12.
14. Kurt Reiprich, «Die philosophisch-natuwissenschaftlichen Arbeiten von Karl Marx und Friedrich Engels», Βερολίνο, 1969.
15. Robert Steigerwald, «Herbert Marcuses ‘dritter’ Weg», Βερολίνο, 1969, σελ. 28.
16. Σ.μ.: Πιο συγκεκριμένα, ο Ένγκελς στο απόσπασμα από τον Πρόλογο του βιβλίου αναφέρει: «Η δική μου εργασία μονάχα ελάχιστα μπορεί ν’ αντικαταστήσει εκείνο που δεν αξιώθηκε να κάνει ο αείμνηστος φίλος μου. Όμως στις λεπτομερειακές περιλήψεις του από τον Μόργκαν [σμ: και το βιβλίο του “Ancient Society”] βρίσκω κριτικές παρατηρήσεις που τις παραθέτω εδώ όσο γίνεται» (Φρ. Ένγκελς: «Η καταγωγή της οικογένειας, της ατομικής ιδιοκτησίας και του κράτους», εκδ. «Σύγχρονη», 1997, σελ. 7).
17. Επιστολή του Φρ. Ένγκελς στον Κόνραντ Σμιτ, 27 Οκτώβρη 1890, στη Γερμανική έκδοση των Απάντων Μαρξ - Ένγκελς, «Marx - Engels Werke» (MEW), τ. 37, σελ. 494.
18. Μαρξ - Ένγκελς: «Διαλεχτά Έργα», τ. ΙΙ, σελ. 584-586.
19. Μαρξ - Ένγκελς Ι, Studienausgabe, Φρανκφούρτη, 1966, σελ. 10.
20. Σ.μ.: Με τη φράση «σε όλες τις συνθήκες» υπονοούνται εδώ όλα τα καπιταλιστικά κράτη, ανεξαρτήτως του βαθμού ανάπτυξης (ή μη) των κοινοβουλευτικών θεσμών.
21. Σ.μ.: Το διάστημα από το 1878 μέχρι το 1890 στη Γερμανία ήταν σε ισχύ ο «Νόμος ενάντια στις επικίνδυνες επιδιώξεις της Σοσιαλδημοκρατίας» με τον οποίο απαγορεύονταν οι σοσιαλιστικές, σοσιαλδημοκρατικές, κομμουνιστικές ενώσεις, συγκεντρώσεις και αναλύσεις που διακήρυσσαν το στόχο της ανατροπής της υπάρχουσας κρατικής και κοινωνικής τάξης.
22. Γερμανική έκδοση των Απάντων Μαρξ - Ένγκελς, «Marx-Engels Werke» (MEW), τ. 39, σελ. 446.
23. «Ένγκελς στον Καρλ Κάουτσκι», 1η Απρίλη 1895, ό.π., σελ. 452.
24. Κ. Μαρξ: «Οι ταξικοί αγώνες στη Γαλλία από το 1848 ως το 1850» (Εισαγωγή του Φρ. Ένγκελς), εκδ. «Σύγχρονη Εποχή», Αθήνα, 2012, σελ. 28-29.
25. Ό.π., σελ. 22-23.
26. Κ. Μαρξ: «Ο εμφύλιος πόλεμος στη Γαλλία» (Εισαγωγή του Φρ. Ένγκελς), εκδ. «Σύγχρονη Εποχή», Αθήνα, 2000, σελ. 22.
27. Κ. Μαρξ: «Η καταγωγή της οικογένειας, της ατομικής ιδιοκτησίας και του κράτους», εκδ. «Σύγχρονη Εποχή», Αθήνα, 1997, σελ. 213.
28. Σ.μ.: Τόσο οι Μαρξ και Ένγκελς όσο και αργότερα ο Λένιν θεωρούσαν τη ρεπουμπλικανική δημοκρατία ως την ανώτερη μορφή της αστικής δημοκρατίας με πιο χαρακτηριστικές περιπτώσεις των ΗΠΑ και της Ελβετίας, ενώ παράλληλα ξεκαθάριζαν ότι ακόμα και αυτή αποτελεί μορφή της δικτατορίας του κεφαλαίου που βασίζεται στην εκμετάλλευση ανθρώπου από άνθρωπο και αποκλείει την ουσιαστική συμμετοχή του λαού στην εξουσία.
29. Γερμανική έκδοση των Απάντων Μαρξ - Ένγκελς, «Marx - Engels Werke» (MEW), τ. 16, σελ. 77.
30. Κ. Μαρξ: «Λόγος για το Συνέδριο της Χάγης (8 Σεπτέμβρη 1872)», στο Κ. Μαρξ-Φρ. Ένγκελς: «Για τον Αναρχισμό», εκδ. «Σύγχρονη Εποχή», Αθήνα, 2015, σελ. 108. Σημ. ΚΟΜΕΠ: Το απόσπασμα αυτό διατυπώθηκε το 1872, λίγο μόλις καιρό μετά τη βίαιη καταστολή της Παρισινής Κομμούνας. Όπως φαίνεται και από τη «Συνέντευξη με τον Καρλ Μαρξ» που δημοσιεύτηκε στο προηγούμενο τεύχος της ΚΟΜΕΠ, ο Μαρξ –όπως και τα υπόλοιπα ηγετικά στελέχη της Διεθνούς Ένωσης Εργατών– χρησιμοποιούσε εκείνη την περίοδο κάποιες διπλωματικές διατυπώσεις έτσι ώστε να μη δώσει ερείσματα στην οξυμμένη καταστολή της Διεθνούς, σε μία περίοδο όπου μια σειρά αστικές κυβερνήσεις την στοχοποιούσαν ανοιχτά ως εκείνη τη δύναμη που βρίσκεται πίσω από την Κομμούνα και ζητούσαν την καταστολή της. Ωστόσο είναι σαφές ότι εκείνη την περίοδο οι Μαρξ και Ένγκελς είχαν καταλήξει στην ανάγκη της επαναστατικής κατάκτησης της εξουσίας από την εργατική τάξη, ανεξαρτήτως αν υπάρχουν αναπτυγμένοι κοινοβουλευτικοί θεσμοί ή όχι. Υπενθυμίζουμε ότι στην ίδια συνέντευξη, σε σημείωση του δημοσιογράφου ότι στην Αγγλία οι στόχοι της Διεθνούς θα μπορούσαν να επιτευχθούν μέσω της προπαγάνδας και «χωρίς τα βίαια μέσα της επανάστασης», ο Μαρξ απάντησε: «Δεν είμαι τόσο αισιόδοξος σε αυτό το σημείο όσο εσείς. Η αγγλική μεσαία τάξη πάντα ήταν αρκετά πρόθυμη να αποδεχτεί την ετυμηγορία της πλειοψηφίας, στο βαθμό που απολαμβάνει το μονοπώλιο στις εκλογές. Αλλά, σημειώστε το, τη στιγμή που θα καταψηφιστεί σε κάτι που θεωρεί ζωτικής σημασίας, θα δούμε έναν καινούργιο πόλεμο των δουλοκτητών».
31. Βλ. Ι. Fetscher, «Der Marxismus. Seine Geschichte in Dokumenten», Μόναχο, 1967, ιδιαίτερα τις σελ. 617-619 και Ι. Fetscher, «Karl Marx und der Marxismus. Von der Philosophie des Proletariats zur proletarischen Weltanschauung», Μόναχο, 1967, σελ. 123-131.
32. Γερμανική έκδοση των Απάντων Μαρξ - Ένγκελς, «Marx - Engels Werke» (MEW), τ. 1, σελ. 385.
33. Ό.π., σελ. 39.
34. Κ. Μαρξ - Φρ. Ένγκελς: «Μανιφέστο του Κομμουνιστικού Κόμματος», εκδ. «Σύγχρονη Εποχή», Αθήνα, 1994, σελ. 41.
35. Ό.π.
36. Γερμανική έκδοση των Απάντων Μαρξ - Ένγκελς, «Marx - Engels Werke» (MEW), τ. 4, σελ. 596-601.
37. Φρ. Ένγκελς: «Για το ζήτημα της κατοικίας», εκδ. «Σύγχρονη Εποχή», Αθήνα 2012, σελ. 119.
38. «Ένγκελς στον Γκέρσον Τρίερ (Gerson Trier), 18 Δεκέμβρη 1889», στη Γερμανική έκδοση των Απάντων Μαρξ - Ένγκελς, «Marx - Engels Werke» (MEW), τ. 37, σελ. 326.