Ο Γιώργος Μαρίνος είναι μέλος του ΠΓ της ΚΕ του ΚΚΕ.
1. Σαχέλ ονομάζεται η περιοχή της Υποσαχάριας Αφρικής που εκτείνεται από δυτικά προς ανατολικά από τη Σενεγάλη, συνεχίζει στη Νότια Μαυριτανία, το Κεντρικό Μάλι, τη Βόρεια Μπουρκίνα Φάσο, τον Κεντρικό Νίγηρα, τη Βόρεια Νιγηρία, το Κεντρικό Τσαντ, το Κεντρο-βόρειο Σουδάν και καταλήγει στη Βόρεια Ερυθραία στα παράλια της Ερυθράς Θάλασσας.
2. Με την τουρκική εισβολή, η οποία έγινε με τη συμφωνία των ΗΠΑ και της Ρωσίας, εμποδίζεται η σύνδεση των δύο ανατολικών-κουρδικών καντονιών «Αλ Τζαζίρα» και «Κομπάνι» με το τρίτο –δυτικά του ποταμού Ευφράτη– καντόνι «Αφρίν», με στόχο το μπλοκάρισμα της υλοποίησης του σχεδίου για αυτόνομο κουρδικό κράτος στη Συρία.
3. Το 1995 ο Πρόεδρος της Τουρκίας Σουλεϊμάν Ντεμιρέλ ζήτησε «την εκ νέου οριοθέτηση των συνόρων μεταξύ Τουρκίας και Ιράκ, διότι οι περιοχές της Μοσούλης και του Κιρκούκ εξακολουθούν να ανήκουν στην Τουρκία».
4. Το 1997 ο στρατηγός Ισμαήλ Χακί –αρχηγός του Επιτελείου του τουρκικού στρατού– ανέφερε ότι: «Είναι η ανάγκη να γίνει η τροποποίηση των συνόρων μας με το Ιράκ για λόγους ασφαλείας…».
5. Αναλυτικά βλέπε Ελισαίου Βαγενά: «Η στρατιωτικο-πολιτική εξίσωση στη Συρία»,
ΚΟΜΕΠ, τ. 1/2016.
6. Η απόπειρα πραξικοπήματος στις 15 Ιούλη 2016 στην Τουρκία αποτελεί εκδήλωση των έντονων ενδοαστικών αντιθέσεων (σε συνθήκες γενικότερων ενδοϊμπεριαλιστικών ανταγωνισμών στην περιοχή) ανάμεσα στις δυνάμεις που ελέγχει ο Πρόεδρος Ερντογάν και το κυβερνών Κόμμα Δικαιοσύνης και Aνάπτυξης (ΑΚΡ) από τη μία και το κίνημα του ιμάμη Φετουλάχ Γκιουλέν και μερίδα κεμαλιστών στις ένοπλες δυνάμεις από την άλλη. Ο Φετουλάχ Γκιουλέν μέχρι τα μέσα της δεκαετίας του ’90 ήταν μέρος του μηχανισμού στήριξης του ΑΚΡ και της ανάδειξης του Ερντογάν στην ηγεσία του, στο πλαίσιο της στρατηγικής περί διακυβέρνησης του «ήπιου - πολιτικού Ισλάμ». Στην πορεία συγκρούστηκε με τον Ερντογάν, ενώ από το 1999 ζει στις ΗΠΑ. Διατηρεί διαχρονικά πολλούς ισχυρούς οικονομικούς ομίλους και ένα εκτεταμένο πολιτικο-θρησκευτικό δίκτυο στην Τουρκία και το εξωτερικό με δεκάδες σχολεία και φιλανθρωπικά ιδρύματα, παράλληλα με ισχυρές προσβάσεις στο στρατό. Παρά την αποτυχία, η απόπειρα πραξικοπήματος βασίστηκε σε σημαντικό τμήμα του στρατού. Στοιχεία που δημοσιεύτηκαν αναφέρουν πως το πραξικόπημα οργανώθηκε από τη Γενική Διοίκηση Στρατοχωροφυλακής με το όνομα «Συμβούλιο για την Ειρήνη στην Πατρίδα». Οι αξιωματικοί που συνελήφθησαν είχαν την ευθύνη της διοίκησης του 1/3 των ένοπλων δυνάμεων σε ένα μεγάλο μέρος της χώρας. Στους συλληφθέντες περιλαμβάνεται το 41% των ανώτατων αξιωματικών και, μεταξύ αυτών, οι υπασπιστές του Προέδρου της Δημοκρατίας και των αρχηγών των Γενικών Επιτελείων. Υπενθυμίζεται ότι η όξυνση των ενδοαστικών αντιθέσεων στην Τουρκία και η σύγκρουση «Κέντρων Εξουσίας» έχει οδηγήσει στο παρελθόν σε 4 πραξικοπήματα. Συγκεκριμένα: Στις 27 Μάη 1960, οι στρατιωτικοί ανέτρεψαν την κυβέρνηση Α. Μεντερές και τη διακυβέρνηση ανέλαβε «Επιτροπή Εθνικής Ενότητας», με επικεφαλής το στρατηγό Τζεμάλ Γκιουρσέλ. Στις 12 Μάρτη 1971, μετά από περίοδο έντονων εργατικών, φοιτητικών και αγροτικών κινητοποιήσεων, ο στρατός, με την υποστήριξη του Προέδρου της Δημοκρατίας Τζεβντέτ Σουνάι, επιδίδει το λεγόμενο «τελεσίγραφο της 12ης Μάρτη 1971». Η κυβέρνηση Ντεμιρέλ παραιτείται αμέσως και σχηματίζεται κυβέρνηση με επικεφαλής τον Νιχάτ Ερίμ. Στις 12 Σεπτέμβρη 1980 ανατρέπεται η κυβέρνηση Ντεμιρέλ από το στρατιωτικό πραξικόπημα με επικεφαλής το στρατηγό Κενάν Εβρέν. Στις 28 Φλεβάρη 1997, το «Συμβούλιο Εθνικής Ασφάλειας» επιδίδει τελεσίγραφο, στο οποίο υπογραμμίζεται ο κίνδυνος «θρησκευτικής αντίδρασης» και απαριθμούνται μέτρα για την αντιμετώπισή του. Μετά το πραξικόπημα του Ιούλη 2016 η κυβέρνηση Ερντογάν έχει εξαπολύσει κύμα μαζικών διώξεων πολιτικών της αντιπάλων με δεκάδες χιλιάδες συλλήψεις, φυλακίσεις και απαγόρευση της δράσης κοινωνικών, μαζικών φορέων. Ενώ παράλληλα ο προεδρικός μηχανισμός και το AKP σε συνεργασία με το Κόμμα Εθνικιστικού Κινήματος (MHP) του Ντεβλέτ Μπαχτσελί προετοιμάζονται για παραπέρα αντιδραστική αναθεώρηση του Συντάγματος. Σημαντικό επίσης στοιχείο των εξελίξεων στην Τουρκία είναι οι δεκάδες εγκληματικές, βομβιστικές ενέργειες που έχουν στοιχίσει τη ζωή εκατοντάδων λαϊκών ανθρώπων. Οι ενέργειες αυτές, ανεξάρτητα από τις ιδιαίτερες επιδιώξεις των δραστών, πραγματοποιούνται σε περίοδο όξυνσης των ενδοϊμπεριαλιστικών αντιθέσεων και αποτελούν συστατικό στοιχείο του ιμπεριαλιστικού πολέμου.
7. Η Συμφωνία ΕΕ-Τουρκίας για το προσφυγικό πρόβλημα προβλέπει την κατάργηση της βίζας με την προϋπόθεση τήρησης πολυάριθμων (70) όρων από την τουρκική πλευρά (μέχρι τώρα η Τουρκία δεν έχει υλοποιήσει 7 σημεία) και τη στήριξη του τουρκικού κράτους με 3 δισ. ευρώ για το 2016 και 2017. Η Συμφωνία αυτή –την οποία έχει στηρίξει η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ και τα άλλα αστικά κόμματα στην Ελλάδα– καταπατά τα δικαιώματα των προσφύγων, προβλέπει μέτρα καταστολής, ενώ έχει οδηγήσει στον εγκλωβισμό πάνω από 60.000 προσφύγων στην Ελλάδα σε άθλιους χώρους συγκέντρωσης-φυλάκισης, την ίδια στιγμή που οι χιλιάδες κυνηγημένοι, θύματα των ιμπεριαλιστικών πολέμων, έχουν προορισμό άλλες ευρωπαϊκές χώρες.
8. Αναλυτικά δες Μάκη Παπαδόπουλου: «Ο “ενεργειακός πόλεμος” στην Ανατολική Μεσόγειο», ΚΟΜΕΠ, τ. 1/2012.
9. Οι σχέσεις Τουρκίας-Αιγύπτου διαταράχτηκαν με την ανατροπή του Προέδρου Μοχάμεντ Μόρσι και των «Αδελφών Μουσουλμάνων» το 2013 από το στρατό, με επικεφαλής το σημερινό Πρόεδρο Αλ Σίσι.
10. Σύμφωνα με στοιχεία της Παγκόσμιας Τράπεζας, το Ακαθάριστο Εγχώριο Προϊόν (ΑΕΠ) της Τουρκίας το 2015 ήταν περίπου 718 δισ. δολάρια, ενώ οι ρυθμοί ανάπτυξης της οικονομίας της ήταν 3,9% το 2015, 3% το 2014, ενώ λίγα χρόνια πριν ήταν 8,7% το 2011 και 9,1% το 2010.
11. Ο ΓΓ του ΝΑΤΟ Στόλτενμπεργκ, μετά την απόπειρα πραξικοπήματος, δήλωσε ότι: «Η Τουρκία έχει μεγάλες ένοπλες δυνάμεις, επαγγελματικές ένοπλες δυνάμεις και είμαι σίγουρος ότι θα συνεχίσει ως δεσμευμένος και δυνατός σύμμαχος του ΝΑΤΟ».
12. Τα σχετικά στοιχεία προέρχονται από το υπουργείο Εξωτερικών, βιβλιογραφία για το Διεθνές Δίκαιο και σχετική αρθογραφία.
13. Αθανάσιου Ν. Γιαννάκη: «Το Δίκαιο της Θάλασσας», εκδ. «Σταμούλη», 2009, σελ. 75.
14. Χρήστου Λ. Ροζάκη: «Η αποκλειστική οικονομική ζώνη και το διεθνές δίκαιο», εκδ. «Παπαζήση», 2013, σελ. 35.
15. Χρήστου Λ. Ροζάκη: «Η αποκλειστική οικονομική ζώνη και το διεθνές δίκαιο», εκδ. «Παπαζήση», 2013, σελ. 42, 43, 44.
16. Τον Απρίλη του 2009, ανάμεσα στην Αλβανία και την Ελλάδα υπογράφηκε Συμφωνία οριοθέτησης των Θαλάσσιων Ζωνών. Ενώ, όμως, η Συμφωνία πήγαινε για κύρωση στα κοινοβούλια των δύο χωρών, η αλβανική αντιπολίτευση (το Σοσιαλιστικό Kόμμα) προσέφυγε στο Συνταγματικό Δικαστήριο υποστηρίζοντας πως οι ελληνικές βραχονησίδες βόρεια της Κέρκυρας δεν έχουν υφαλοκρηπίδα και άρα δόθηκε στην Ελλάδα θαλάσσιος χώρος περισσότερος από εκείνον που δικαιούται. Το Συνταγματικό Δικαστήριο της Αλβανίας έκρινε τη συμφωνία άκυρη στα τέλη του 2010 και, όπως έχει σημειωθεί σε πολλές σχετικές αναλύσεις, η εξέλιξη αυτή συνδέεται με παρέμβαση της Τουρκίας που έχει στρατηγικής σημασίας πολιτικοοικονομικές και στρατιωτικές σχέσεις με την Αλβανία. Η Τουρκία ανακατασκεύασε στη βάση των ΝΑΤΟϊκών πρότυπων τη στρατιωτική ναυτική βάση του Pashalimani, την ακαδημία των Ναυτικών Δυνάμεων Vlore, τη στρατιωτική αεροπορική βάση Kucove κ.ά.
17. Στις 3 Οκτώβρη οι τουρκικές αρχές εξέδωσαν «οδηγία προς ναυτιλομένους» η οποία προέβλεπε τη «δέσμευση» μεγάλης περιοχής στο νότο της Αποκλειστικής Οικονομικής Ζώνης (ΑΟΖ) της Κύπρου για τη διεξαγωγή σεισμικών ερευνών από το τουρκικό πλοίο «Μπαρμπαρός», διάρκειας από 20 Οκτώβρη μέχρι 30 Δεκέμβρη 2014. Η κυπριακή κυβέρνηση, αντιδρώντας στις τουρκικές προκλήσεις, αποφάσισε (στις 7 Οκτώβρη) την αναστολή των συνομιλιών για το Κυπριακό.
18. Ανακοίνωση του ΠΓ της ΚΕ του ΚΚΕ, 15 Μάρτη 2013.
19. Πολλά από τα ιστορικά στοιχεία που ακολουθούν προέρχονται από σχετικά αφιερώματα της εφημερίδας «Ριζοσπάστης».
20. Θάνου Βερέμη: «Ιστορία των ελληνοτουρκικών σχέσεων, 1453-2005», εκδ. «Ι. Σιδέρης», 2005, σελ. 106.
21. Ό.π., σελ. 108.
22. Αχμέτ Νταβούτογλου: «Το στρατηγικό βάθος. Η διεθνής θέση της Τουρκίας», εκδ. «Ποιότητα», 2010, σελ. 166-168.
23. H Κύπρος έχει οριοθετήσει ΑΟΖ με την Αίγυπτο το 2003, με το Λίβανο το 2007 και με το Ισραήλ το 2010. Οι έρευνες για τους υδρογονάνθρακες άρχισαν το 2005 και έχουν κατανεμηθεί σε 13 ενεργειακά οικόπεδα στην κυπριακή ΑΟΖ. Μέχρι τώρα έχουν γίνει τρεις γύροι αδειοδότησης στους οποίους συμμετέχουν πολύ ισχυροί μονοπωλιακοί όμιλοι, μεταξύ των οποίων η Noble Energy International Ltd, η κοινοπραξία Delek, Drilling/Avner Oil/Capricorn Oil, η κοινοπραξία ΕΝΙ/TOTAL, η κοινοπραξία Exxon/Mobil/Qatar Petroleum, η Statoil.
24. Στο πλαίσιο των διαφορετικών προσεγγίσεων και των ερμηνειών που εκφράζονται για τις εξελίξεις στο Κυπριακό, έχει σημασία η τοποθέτηση του Τουμάζου Τσιελεπή, μέλους του ΠΓ της ΚΕ του ΑΚΕΛ, και της διαπραγματευτικής ομάδας που στηρίζει τον Κύπριο Πρόεδρο Αναστασιάδη. Ο Τ. Τσιελεπής σε συνέντευξή του (www.repor-ter.com.cy, 18 Γενάρη 2016) ανέφερε μεταξύ άλλων ότι: «Με τη λύση του Κυπριακού παίζονται μεγάλα πολιτικά, αλλά και οικονομικά συμφέροντα. Μήπως η ΕΕ δεν έχει συμφέρον να λυθεί το Κυπριακό; Δεν επιθυμεί, για παράδειγμα, την αξιοποίηση του φυσικού αερίου της Ανατολικής Μεσογείου κατά τρόπο που να τερματίζει την εξάρτησή της από τη Ρωσία; Η λύση του Κυπριακού δε θα λειτουργήσει άραγε προς όφελος και της νοτιοανατολικής πτέρυγας του ΝΑΤΟ;».
25. Σε άρθρο στην ηλεκτρονική έκδοση του Bloomberg (12 Δεκέμβρη 2016) φιλοξενούνται δηλώσεις του Γενικού Διευθυντή του υπουργείου Ενέργειας του Ισραήλ Shaul Meridor, στο οποίο αναφέρει ότι: «Έχουμε ένα σχέδιο για κάθε σενάριο… Μιλάμε με τους Κύπριους και φυσικά με τους Τούρκους γι’ αυτό. Είμαι απόλυτα βέβαιος ότι θα βρούμε έναν τρόπο για να περάσει ο αγωγός από την κυπριακή ΑΟΖ στην Τουρκία».
26. Το διχοτομικό σχέδιο Ανάν που προέβλεπε δύο συνιστώντα κράτη, παραμονή των κατοχικών δυνάμεων στην Κύπρο, διατήρηση των βρετανικών βάσεων, ξένους δικαστές κ.ά. διαμορφώθηκε με ευθύνη των ΗΠΑ, ισχυρών κρατών της ΕΕ –ιδιαίτερα της Βρετανίας– και κατατέθηκε από το ΓΓ του ΟΗΕ Κ. Ανάν, το 2002. Η ελληνοκυπριακή πλευρά το αποδέχτηκε ως βάση για συζήτηση και μέσα από χρονοδιάγραμμα συνομιλιών και αντιδραστικών προσαρμογών ετοιμάστηκε το 5ο σχέδιο, που τέθηκε σε δημοψήφισμα τον Απρίλη του 2004 και απορρίφτηκε από τον κυπριακό λαό.
27. Π.χ. συνέντευξη Τ. Τσιελεπή, μέλους του ΠΓ του ΑΚΕΛ και διαπραγματευτή της προεδρικής ομάδας για το Κυπριακό, στην «Εφημερίδα των Συντακτών» της 11ης Δεκέμβρη 2016.
28. Επιστολή-απάντηση του ΠΓ της ΚΕ του ΚΚΕ προς την ΚΕ του ΑΚΕΛ, 9 Νοέμβρη 2016.
29. Στη Διάσκεψη της Ζυρίχης στις 11 Φλεβάρη 1959 και στη διάσκεψη του Λονδίνου στις 19 Φλεβάρη 1959 συμφωνήθηκε η ανακήρυξη της ανεξαρτησίας της Κύπρου από τη βρετανική κυριαρχία. Στις 16 Αυγούστου 1960 η Κύπρος ανακηρύχτηκε ανεξάρτητο κράτος και στις 11 Σεπτέμβρη 1960 η Κυπριακή Δημοκρατία έγινε μέλος του ΟΗΕ.
30. Με πρωθυπουργό το σοσιαλδημοκράτη Μπουλέντ Ετσεβίτ.
31. Από το έγγραφο που κατέθεσαν οι Τουρκοκύπριοι στο μεσολαβητή του ΟΗΕ τον Απρίλη του 1964 ως απάντηση στο υπόμνημα Μακαρίου, ο οποίος ζητούσε: «Η Κύπρος να καταστεί μια πλήρως ανεξάρτητη, ενιαία, ακέραιη και κυρίαρχη δημοκρατία».
32. Γιάννου Ν. Κρανιδιώτη: «Το Κυπριακό Πρόβλημα 1960-1974», εκδ. «Θεμέλιο», 1984, σελ. 112.
33. Γιάννου Ν. Κρανιδιώτη: «Το Κυπριακό Πρόβλημα 1960-1974», εκδ. «Θεμέλιο», 1984, σελ. 119.
34. Ό.π., σελ. 120.
35. «Το Κυπριακό Πρόβλημα», έκδοση του Γραφείου Τύπου και Πληροφοριών της Κυπριακής Δημοκρατίας, σελ. 35.
36. Χαρακτηριστικό στοιχείο της λύσης που ετοιμάζεται είναι η αστεία διαδικασία αντιμετώπισης αδιεξόδων, σύμφωνα με την οποία σε περίπτωση διαφωνίας στο υπουργικό συμβούλιο θα καθορίζεται 4μελής επιτροπή από δύο Ελληνοκύπριους και δύο Τουρκοκύπριους που θα αναζητούν συναινετική λύση και, στην περίπτωση που δεν εξευρεθεί, θα ακολουθεί κλήρωση που θα αποκλείει τον έναν εκ των τεσσάρων, ώστε να λαμβάνεται απόφαση με πλειοψηφία-μειοψηφία.
37. Χαρακτηριστικό στοιχείο της αναζητούμενης λύσης διαχρονικά είναι η συνεχής υποχώρηση της ελληνοκυπριακής πλευράς στο Εδαφικό. Όπως μαρτυρούν τα στοιχεία, στις διαπραγματεύσεις υπάρχει συνεχής αύξηση του ποσοστού των εδαφών που προβλέπεται να βρίσκονται στον έλεγχο των τουρκοκυπριακών αρχών. Έτσι, ενώ το 1977, κατά τη διάρκεια των σχετικών συζητήσεων το ποσοστό αυτό ήταν 19,7%, στη συνέχεια αυξανόταν συνεχώς, για να φτάσει μέχρι το 28,7% στους χάρτες του Σχεδίου Ανάν. Σήμερα συζητείται να διατηρηθεί το 28-29% στην κατοχή του τουρκοκυπριακού κρατιδίου, ενώ σιωπηρά υπολογίζεται και επιπλέον 4% στα λεγόμενα «Ομοσπονδιακά Πάρκα», π.χ., στην περιοχή της Μόρφου και της Καρπασίας.
38. Διακαναλική συνέντευξη του Ν. Αναστασιάδη στις 23 Νοέμβρη 2016.
39. Η στρατιωτική βάση της Τουρκίας, της Ελλάδας ή της Βρετανίας δημιουργεί κυριαρχικά δικαιώματα, έχει τη δική της εδαφική ακεραιότητα, ΑΟΖ και υφαλοκρηπίδα.
40. Όπως αναφέρεται και στο βιβλίο του Ευαγόρα Λ. Ευαγόρου, «Οι Ελληνοτουρκικές σχέσεις από το 1923 έως σήμερα», εκδ. Ποιότητα, 2010, σελ. 55: «Οι δύο χώρες, μετά το Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο, τουλάχιστον μία φορά κάθε δεκαετία έφταναν στα όρια της σύρραξης…».
41. Νίκου Κουρή: «Ελλάδα - Τουρκία, ο πεντηκονταετής “πόλεμος”», εκδ. «Α. Α. Λιβάνη», 1997, σελ. 433.
42.Το Σύμφωνο της Βαρσοβίας συγκροτήθηκε στις 14 Ιούνη του 1955 ως πολιτικο-στρατιωτική συμμαχία των σοσιαλιστικών χωρών. Αποτέλεσε ισχυρή φιλειρηνική δύναμη ενάντια στην ιμπεριαλιστική επιθετικότητα και έχει σημαντική προσφορά στο πλευρό των λαών, διαψεύδοντας τους συκοφάντες και τους αναθεωρητές της Ιστορίας.
43. Η «Συμφωνία Ρότζερς» για την επανένταξη της Ελλάδας στο ΝΑΤΟ, μετά την αποχώρησή της από το στρατιωτικό του σκέλος το 1974, συνάφθηκε –εν μέσω έντονων αντιδράσεων του ΚΚΕ και του λαϊκού κινήματος– τον Οκτώβρη του 1980 ανάμεσα στην κυβέρνηση του Κ. Καραμανλή και του στρατηγού Μπέρναρντ Ρότζερς, διοικητή των χερσαίων δυνάμεων του ΝΑΤΟ στην Ευρώπη.
44. Γενικός Γραμματέας του ΝΑΤΟ την περίοδο 1971-1984.
45. Η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ συνεχίζει τη συμμετοχή των ελληνικών ένοπλων δυνάμεων σε δεκάδες ιμπεριαλιστικές αποστολές της ΕΕ και εκπληρώνει το δικό της ρόλο στην υλοποίηση των στόχων της Ευρωπαϊκής Αμυντικής Ένωσης και του Ευρωστρατού στο πλαίσιο της Παγκόσμιας Στρατηγικής της ΕΕ.
46. Συμμετέχουν πολεμικά πλοία της Ελλάδας, Τουρκίας, Ιταλίας και Ισπανίας.
47. Στο ΝΑΤΟϊκό Ντοκουμέντο με τίτλο «Defence expenditures of ΝΑΤΟ countries (2009-2016)» περιλαμβάνεται πίνακας που αποτυπώνει το ποσοστό των στρατιωτικών δαπανών ως προς το ΑΕΠ για το 2016. Στην 1η θέση βρίσκονται οι ΗΠΑ με 3,6%, στη 2η η Ελλάδα με 2,4%, στην 3η θέση η Βρετανία και η Εσθονία με 2,2%, στην 4η η Πολωνία με 2% , στην 5η η Γαλλία με 1,8% , στην 6η οι Λιθουανία, Νορβηγία, Ρουμανία με 1,5% , 7η η Τουρκία με 1,6% –μεσολαβούν οι άλλες χώρες και τελευταία είναι η Ισπανία με 0,9% του ΑΕΠ.
48. Εφημερίδα «Η Καθημερινή», 6 Νοέμβρη 2016.
49. Από το 1953 που υπογράφηκε η Ελληνοαμερικανική Συμφωνία για τις στρατιωτικές βάσεις όλες οι αστικές κυβερνήσεις είναι συνυπεύθυνες για τη διατήρηση αυτού του καθεστώτος, για τον εκσυγχρονισμό και την επέκταση της βάσης της Σούδας. Η βάση της Σούδας κατευθύνεται από τις ΗΠΑ και αποτελεί εργαλείο στην προώθηση των Ευρωατλαντικών σχεδίων. Είναι κέντρο ελέγχου και συντονισμού πολλών Αμερικανο-ΝΑΤΟϊκών βάσεων και ΝΑΤΟϊκό κέντρο Εκπαίδευσης Ναυτικής Αποτροπής. Αποτελεί μία υπερσύγχρονη μονάδα ηλεκτρονικής παρακολούθησης, κατασκοπίας αλλά και βάση συντήρησης και επισκευής ηλεκτρονικών συστημάτων πολεμικών πλοίων και αεροσκαφών. Είναι χώρος αποθήκευσης οπλικών συστημάτων ακόμα και πυρηνικών όπλων. Διαθέτει πεδίο βολής στην υπηρεσία των ΝΑΤΟϊκών δυνάμεων. Στο ναύσταθμο έχει διαμορφωθεί υποδομή για τον ελλιμενισμό κάθε είδους πολεμικών πλοίων συμπεριλαμβανομένων αεροπλανοφόρων, ακόμα και πυρηνικών υποβρυχίων.
50. Β. Ι. Λένιν: «Πόλεμος και επανάσταση», «Άπαντα», τ. 32, εκδ. «Σύγχρονη Εποχή», σελ. 78.
51. Β. Ι. Λένιν: «Η κατάσταση και τα καθήκοντα της Σοσιαλιστικής Διεθνούς», «Άπαντα», τ. 26, εκδ. «Σύγχρονη Εποχή», σελ. 36-37.
52. Από το Πρόγραμμα του ΚΚΕ που εγκρίθηκε στο 19ο Συνέδριο.
53. Μαζική αντίδραση, π.χ., προκαλούν διάφορες κινήσεις «ψευτολεονταρισμών» και μεταξύ αυτών και το περιεχόμενο της επίσκεψης του υπουργού Άμυνας Π. Καμμένου στο Καστελόριζο (στις 5 Δεκέμβρη 2016), με τη συνοδεία κυβερνητικών βουλευτών, βουλευτών της φασιστικής «Χρυσής Αυγής» και βουλευτή της Ένωσης Κεντρώων.