Ο Κυριάκος Ιωαννίδης είναι μέλος της ΚΕ του ΚΚΕ, υπεύθυνος του Τμήματος Παιδείας & Έρευνας.
1. «Δοκίμιο Ιστορίας του ΚΚΕ, 1949-1968», Β΄ τόμος, εκδ. «Σύγχρονη Εποχή», Αθήνα 2011, σελ. 37-40.
2. OECD, «Educational attainment: a snapshot of 50 years of trends in expanding education», Education Indicators in Focus, January 2017.
3. «Δοκίμιο Ιστορίας του ΚΚΕ, 1949-1968», Β΄ τόμος, εκδ. «Σύγχρονη Εποχή», Αθήνα 2011, σελ. 37-40.
4. Ν. Ν. Ινοζέμτσεφ: «Ο σύγχρονος καπιταλισμός - νέα φαινόμενα και αντιθέσεις», εκδ. «Σύγχρονη Εποχή», Αθήνα 1976.
5. Βλ. Μάκη Παπαδόπουλου: «Από την Οκτωβριανή Επανάσταση, στην οπισθοχώρηση από την επαναστατική στρατηγική», ΚΟΜΕΠ τ. 5/2017, ειδικά το κεφάλαιο: «Για το θεωρητικό ζήτημα της αλληλεπίδρασης της ανάπτυξης των παραγωγικών δυνάμεων και των σχέσεων παραγωγής», σελ. 37-46. Επίσης, ΚΟΜΕΠ τ. 3/2018, «Εισαγωγικό Σημείωμα στο αφιέρωμα 200 χρόνια Μαρξ», ειδικά οι σελίδες 92-95.
6. Β. Ι. Λένιν: «Η εργασία του Λαϊκού Επιτροπάτου Παιδείας», στο «Για την Αγωγή και την παιδεία», τ. 2, σελ. 232, εκδ. «Σύγχρονη Εποχή».
7. Mervyn Matthews: «Education in the Soviet Union», εκδ. Routledge, New York 1982, σελ. 69, 86.
8. Ό.π., σελ. 90.
9. Ο πίνακας αποτελεί επεξεργασία στοιχείων που δίνονται: α) Στη «Μεγάλη Σοβιετική Εγκυκλοπαίδεια», τ. 31 (Σοβιετική Ένωση), λήμμα «Πολιτισμός», σελ. 550-555, πίνακες 2 και 3, β) στο βιβλίο «Education and professional employment in the USSR», Nicholas De Witt, Russian Research Center-Harvard University, 1961, σελ. 577.
10. «Το 21ο Συνέδριο του ΚΚΣΕ. Το επτάχρονο σχέδιο της ΕΣΣΔ 1959-1965». «Εισήγηση και τελικός λόγος του Ν. Χρουτσιώφ στο 21ο Συνέδριο του ΚΚΣΕ», «Επιστημονικαί Εκδόσεις», σελ. 62.
11. «Σκέψεις για τη σοβιετική εκπαιδευτική πολιτική», ΚΟΜΕΠ τ. 2/2018, σελ. 79.
12. «Το Πρόγραμμα του ΚΚΣΕ», Οχτώβρης 1961, σελ. 451. Αν και δεν είναι στους στόχους του άρθρου, πρέπει να διευκρινιστεί ότι επί Χρουστσιόφ λαμβάνονται μια σειρά μέτρα διευκόλυνσης της πρόσβασης των μαθητών και των νέων γενικότερα στην εκπαίδευση. Συγκεκριμένα, τον Ιούνη του 1956 καταργούνται τα δίδακτρα για τις τρεις τελευταίες τάξεις του γενικού σχολείου, για τις δευτεροβάθμιες επαγγελματικές σχολές και τα πανεπιστήμια που εισήχθησαν το 1940 (Mervyn Matthews: «Education in the Soviet Union», εκδ. Routledge, New York 1982, σελ. 12). Στην εισήγηση του Χρουστσιόφ στο 22ο Συνέδριο τίθεται ο στόχος για δωρεάν παροχή βιβλίων για όλους, δωρεάν πρόγευμα και δωρεάν μαθητικές στολές, επίσης η πλήρης κατάργηση των διδάκτρων για τα ολοήμερα σχολεία (Ν. Σ. Χρουστσιόφ: «Εισήγηση στο 22ο Συνέδριο του ΚΚΣΕ», σελ. 229).
13. Ν. Σ. Χρουστσιόφ: «Εισήγηση στο 22ο Συνέδριο του ΚΚΣΕ», σελ. 256.
14. Mervyn Matthews: «Education in the Soviet Union», εκδ. Routledge, New York 1982, σελ. 30.
15. Ό.π., σελ. 32.
16. «Το 23ο Συνέδριο του ΚΚΣΕ», εκδ. «Προβλήματα Σοσιαλισμού», σελ. 85.
17. «Το 23ο Συνέδριο του ΚΚΣΕ», εκδ. «Προβλήματα Σοσιαλισμού», σελ. 86.
18. Ό.π., σελ.186-187.
19. Mervyn Matthews: «Education in the Soviet Union», εκδ. Routledge, New York 1982, σελ. 31.
20. Mervyn Matthews: «Education in the Soviet Union», εκδ. Routledge, New York 1982, σελ. 46.
21. Ό.π., σελ. 51.
22. Ντ. Κιριένκο: «Η κρίση της σχολικής εκπαίδευσης στην ΕΣΣΔ», ΚΟΜΕΠ,τ. 4/2004.
23. E. V. Ilyenkov: «A Contribution to the Discussion on School Education», στο «Journal of Russian and East European Psychology», vol. 45, no. 4, July-August 2007, pp. 50-55.
24. Λ. Ι. Μπρέζνιεφ: «Έκθεση Δράσης της ΚΕ του ΚΚΣΕ στο ΧΧΙV Συνέδριο του Κομμουνιστικού Κόμματος της Σοβιετικής Ένωσης», έκδοση «Νέου Κόσμου», Μάης 1971, σελ. 113-114.
25. Λ. Ι. Μπρέζνιεφ: «Έκθεση Δράσης της ΚΕ του ΚΚΣΕ και τα άμεσα καθήκοντα του Κόμματος στον τομέα της εσωτερικής και εξωτερικής πολιτικής», 24 Φλεβάρη 1976, Εκδοτικός Οίκος Πρακτορείου Τύπου «Νοβόστι», Μόσχα 1976, σελ. 83.
26. Mervyn Matthews: «Education in the Soviet Union», εκδ. Routledge, New York 1982, σελ. 54-55.
27. Ό.π., σελ. 55.
28. Ό.π., σελ. 56.
29. «Πράβντα», 23.3.1977, στο Mervyn Matthews: «Education in the Soviet Union», εκδ. Routledge, New York 1982, σελ. 55.
30. Mervyn Matthews: «Education in the Soviet Union», εκδ. Routledge, New York 1982, σελ. 56.
31. Yu. P. Avericev: «Guiding school pupils towards manual occupations in the USSR», στο «Prospects», Τριμηνιαία Εκπαιδευτική Επιθεώρηση της UNESCO, τεύχος 3, φθινόπωρο 1973, σελ. 372-379.
32. Σε έρευνες που πραγματοποιούνται τη δεκαετία του 1970 αναδεικνύεται η απόσταση ανάμεσα στον προσωπικό στόχο των μαθητών και στην επίτευξή του. Έτσι, ενώ το 83,8% των αποφοίτων του γενικού σχολείου έχει ως στόχο τη συνέχεια των σπουδών, το επιτυγχάνει το 44,4%. Ακολούθως, μόνο το 2,9% έχει ως στόχο την εργασία μετά την αποφοίτηση, ενώ τελικά το 36,9% μπαίνει στην εργασία. Τέλος, πιο ισορροπημένη είναι η απόσταση στην κατηγορία αυτών που επιδιώκουν να συνδυάσουν δουλειά με σπουδές, με 12,6% και 15,8% αντίστοιχα. Ιδιαίτερα σημαντικό στοιχείο είναι τα ευρήματα των ερευνών που καταδεικνύουν την υψηλή συσχέτιση ανάμεσα στην επιλογή για σπουδές και των γονεϊκών επιλογών. Βλ. Mervyn Matthews: «Education in the Soviet Union», εκδ. Routledge, New York 1982, σελ. 57-59.
33. Γ. Α. Ζαμόσκιν: «Τα προβλήματα του κοινωνικού προσανατολισμού της νεολαίας», στο «Κοινωνία και Νεολαία», Ινστιτούτο Κοινωνικών Ερευνών ΕΣΣΔ, εκδ. «Κοσμαδάκη», χ.χ., σελ. 71-72.
34. Ό.π., σελ. 73.
35. Λ. Σ. Μπλιάχμαν: «Τα παραγωγικά ενδιαφέροντα της νεολαίας», στο «Κοινωνία και Νεολαία», Ινστιτούτο Κοινωνικών Ερευνών ΕΣΣΔ, εκδ. «Κοσμαδάκη», χ.χ., σελ. 142.
36. Victoria Pogosian: «Russian Educational Policy: Two different eras», στο «Italian journal of sociology of education», 1.2012, σελ. 274-304.
37. Mikoîaj Kozakiewicz: «Equality in education in eastern European countries», «Prospects», vol. X, No. 2, 1980, σελ. 177.
38. «Τα παιδιά της διανόησης (επιστημονικής, καλλιτεχνικής) συγκεντρώνονταν στα πανεπιστήμια εκείνα στα οποία απαιτούνταν υψηλός βαθμός προετοιμασίας, γενικής παιδείας και γνώσης ξένων γλωσσών. Οι γόνοι των εργατών κατά κανόνα συγκεντρώνονται στις πανεπιστημιακές σχολές τεχνικού χαρακτήρα. Οι πτυχιούχοι με εργατική προέλευση των εν λόγω σχολών προτιμούσαν να εργαστούν ως μηχανικοί στις επιχειρήσεις, ενώ οι γόνοι της διανόησης στα ερευνητικά ινστιτούτα, στα γραφεία μελετών κλπ.». Μανόλης Δαφέρμος, «Πανεπιστήμιο, επιστήμη και κοινωνικός μετασχηματισμός στην ΕΣΣΔ», πηγή: http://www.eriande.elemedu.upatras.gr/eriande/synedria/ synedrio4/praktika1/dafermos.htm, που αναφέρεται στο: F. Filippov (1990): «Το σχολείο και η ανάπτυξη της κοινωνίας», εκδ. «Μisl», Μόσχα, σελ. 138.
39. Λ. Σ. Μπλιάχμαν: «Τα παραγωγικά ενδιαφέροντα της νεολαίας», στο «Κοινωνία και Νεολαία», Ινστιτούτο Κοινωνικών Ερευνών ΕΣΣΔ, εκδ. «Κοσμαδάκη», χ.χ., σελ. 146.
40. Λ. Σ. Μπλιάχμαν: «Τα παραγωγικά ενδιαφέροντα της νεολαίας», στο «Κοινωνία και Νεολαία», Ινστιτούτο Κοινωνικών Ερευνών ΕΣΣΔ, εκδ. «Κοσμαδάκη», χ.χ., σελ. 125-126.
41. Εισήγηση της ΚΕ του ΚΚΕ στο 18ο Συνέδριο, στο ΚΕ του ΚΚΕ, «Eκτιμήσεις και συμπεράσματα από τη σοσιαλιστική οικοδόμηση στον 20ό αιώνα με επίκεντρο την ΕΣΣΔ. Η αντίληψη του ΚΚΕ για το σοσιαλισμό», εκδ. «Σύγχρονη Εποχή», Αθήνα 2009, σελ. 111.
42. Ντ. Κιριένκο, «Η κρίση της σχολικής εκπαίδευσης στην ΕΣΣΔ», ΚΟΜΕΠ, τ. 4/2004.
43. Η εισηγητική έκθεση για τη μεταρρύθμιση του 1984, από τον Γ. Α. Αλιέβ, «Ισβέστια» 13 Απρίλη 1984, στο Χρήστου Φράγκου: «Η Σύγχρονη Διδασκαλία. Μελέτες παιδαγωγών Ανατολής και Δύσης», εκδ. «Gutenberg», Αθήνα 1993, σελ. 415.
44. Friedrich Kuebart: «Vocational training in the 1980s - Problems and Perspectives», στο «Western perspectives on soviet education in the 1980s», edited by J. J. Tomiak, εκδ. «Palgrave Macmillan», New York 1986, σελ. 142.
45. Ό.π.
46. Αναφέρεται στην εφημερίδα «Le Monde», 14.2.1984, σελ. 7, στο «Κοινωνιολογία της Εκπαίδευσης», Άννα Φραγκουδάκη, εκδ. «Παπαζήση», Αθήνα 1985, σελ. 83.
47. Ντ. Κιριένκο, «Η κρίση της σχολικής εκπαίδευσης στην ΕΣΣΔ», ΚΟΜΕΠ, τ. 4/2004.
48. «Έκθεση Δράσης της ΚΕ στο 26ο Συνέδριο του ΚΚΣΕ και τα άμεσα καθήκοντα του Κόμματος στον τομέα της εσωτερικής και εξωτερικής πολιτικής», σελ. 59.
49. Ό.π., σελ. 94.
50. Μ. Κοντακόβ: «Γιατί είναι δύσκολη η μάθηση;», 5.9.1984, «Λιτερατούρναγια Γκαζέτα», όπως παρατίθεται στο Χρήστου Φράγκου: «Η Σύγχρονη Διδασκαλία. Μελέτες παιδαγωγών Ανατολής και Δύσης», εκδ. «Gutenberg», Αθήνα 1993, σελ. 432-433.
51. Jeanne Sutherland: «Schooling in the new Russia-innovation and change, 1984-95», εκδ. «Palgrave Macmillan», London 1999, σελ. 34.
52. L. Rybalkov - E. Soloviev: «Educational development and forecasting in socialist societies», UNESCO 1980.
53. N. D. Nickandrov: «Το σχολείο γενικής εκπαίδευσης στην ΕΣΣΔ: Εμπειρίες και προοπτικές», Παιδαγωγική Επιθεώρηση 4, 1986, σελ. 59-64.
54. Theodore P. Gerber, Michael Hout: «Educational Stratification in Russia during the Soviet Period», University of Chicago, American Journal of Sociology, vol. 101, No 3 (Nov. 1995), σελ. 617.
55. Friedrich Kuebart: «Vocational training in the 1980s-Problems and Perspectives», στο «Western perspectives on soviet education in the 1980s», edited by J. J. Tomiak, εκδ. «Palgrave Macmillan», New York 1986, σελ. 143.
56. Friedrich Kuebart: «Vocational training in the 1980s-Problems and Perspectives», στο «Western perspectives on soviet education in the 1980s», edited by J. J. Tomiak, εκδ. «Palgrave Macmillan», New York 1986, σελ. 144.
57. «Forecasting skilled-manpower needs: the experience of eleven countries», UNESCO 1985, «Skilled-manpower planning, forecasting and training in the USSR», I. V. Ivanov, σελ. 153-172.
58. «Για τις βασικές κατευθύνσεις οικονομικής και κοινωνικής ανάπτυξης της ΕΣΣΔ στην πενταετία 1986-1990 και στην περίοδο ως το έτος 2000». Έκθεση του Νικολάι Ρίζκοφ (προέδρου του υπουργικού συμβουλίου της ΕΣΣΔ) στο 27ο Συνέδριο, εκδόσεις του πρακτορείου Τύπου «Νοβόστι», 1986, σελ. 67-68.
59. «Απόφαση του 27ου Συνεδρίου του ΚΚΣΕ», εκδ. «Σύγχρονη Εποχή», Αθήνα 1986, σελ. 67.
60. Friedrich Kuebart: «Vocational training in the 1980s-Problems and Perspectives», στο «Western perspectives on soviet education in the 1980s», edited by J. J. Tomiak, εκδ. «Palgrave Macmillan», New York 1986, σελ. 155.
61. «Vocational education, rethinking the system», «Ισβέστια», 22.9.1987, στο Jeanne Sutherland: «Schooling in the new Russia-innovation and change, 1984-95», εκδ. «Palgrave Macmillan», London 1999.
62. Μ. Κοντακόβ: «Γιατί είναι δύσκολη η μάθηση;», «Λιτερατούρναγια Γκαζέτα», 5.9.1984, όπως παρατίθεται στο Χρήστου Φράγκου: «Η Σύγχρονη Διδασκαλία - Μελέτες παιδαγωγών Ανατολής και Δύσης», εκδ. «Gutenberg», Αθήνα 1993, σελ. 436.
63. Ντ. Κιριένκο: «Η κρίση της σχολικής εκπαίδευσης στην ΕΣΣΔ», ΚΟΜΕΠ, τ. 4/2004, σελ. 160-161. Βλ. και Ελισαίου Βαγενά: «Το Σοβιετικό Παιδαγωγικό Σύστημα. Η επικαιρότητα των βασικών παιδοψυχολογικών αντιλήψεων και αρχών οργάνωσης της σοβιετικής εκπαίδευσης», περιοδικό «Θέματα παιδείας», τεύχ. 14, σελ. 89.
64. Mikhail I. Kondakov: «The road to educational reform in the USSR», στο «Prospects» τεύχ. 17, 1987, σελ. 27-35.
65. Yuri Babansky (μέλος της Ακαδημίας Παιδαγωγικών Επιστημών): «Νέοι ορίζοντες του σοβιετικού σχολείου», στο «Prospects» τεύχ. 17, 1987, σελ. 42.
66. James Muckle: «Portrait of a soviet school under Glasnost», εκδ. «Palgrave Macmillan», New York 1990, σελ. 75.
67. Ό.π., σελ. 76-77.
68. Ό.π., σελ. 79-80.
69. Jeanne Sutherland: «Schooling in the new Russia-innovation and change, 1984-95», εκδ. «Palgrave Macmillan», London 1999, σελ. 70-71.
70. «Για έναν ανθρώπινο και δημοκρατικό σοσιαλισμό, Υλικά του 28ου Συνεδρίου του ΚΚΣΕ», εκδ. «Σύγχρονη Εποχή», Αθήνα 1990, σελ. 310.
71. Ό.π., σελ. 367.
72. E. Dneprov, «Address to education researchers at IV World Congress on Soviet and east european studies», Harrogate, UK, 23 July 1990, στο Jeanne Sutherland: «Schooling in the new Russia-innovation and change, 1984-95», εκδ. «Palgrave Macmillan», London 1999, σελ. 72.
73. Β. Α. Μποσένκο: «Το μόνο δίδαγμα που βγάζουμε είναι ότι δε βγάζαμε κανένα δίδαγμα», περιοδικό «Θέματα Παιδείας», τεύχ. 17-18, σελ. 65-93. Το δημοσίευμα αποτελεί απόσπασμα από το βιβλίο «Η Διαπαιδαγώγηση του Διαπαιδαγωγητή», εκδ. «Λίμπιντ», Κίεβο 1990, που είχε κυκλοφορήσει πριν το τέλος της περιβόητης περεστρόικα και ερμήνευε τα αδιέξοδα των εκπαιδευτικών μεταρρυθμίσεων που επιχειρούνταν τότε. Σημειώνουμε μάλιστα ότι ο Μποσένκο, μετά την ανατροπή του σοσιαλισμού και τη διάλυση της ΕΣΣΔ, έχασε την πανεπιστημιακή του έδρα γιατί αρνήθηκε ν’ αναθεωρήσει το επιστημονικό του αντικείμενο (μετάφραση από τα ρώσικα: Ταμάρα Καζαντζίδου).
74. Β. Α. Μποσένκο: «Το μόνο δίδαγμα που βγάζουμε είναι ότι δε βγάζαμε κανένα δίδαγμα», περιοδικό «Θέματα Παιδείας», τεύχ. 17-18, σελ. 90.
75. «Απόφαση του 18ου Συνεδρίου του ΚΚΕ για το Σοσιαλισμό», στο ΚΕ του ΚΚΕ, «Eκτιμήσεις και συμπεράσματα από τη σοσιαλιστική οικοδόμηση στον 20ό αιώνα με επίκεντρο την ΕΣΣΔ. Η αντίληψη του ΚΚΕ για το σοσιαλισμό», εκδ. «Σύγχρονη Εποχή», Αθήνα 2009, σελ. 57.
76. Βλ. Εβγκένιι Ι. Σουιμένκο: «Η ενίσχυση της εκτατικότητας της παραγωγής ως ένας από τους λόγους της ήττας της ΕΣΣΔ», ΚΟΜΕΠ, τ. 4/2008.
77. «Απόφαση του 18ου Συνεδρίου του ΚΚΕ για το Σοσιαλισμό», στο ΚΕ του ΚΚΕ, «Eκτιμήσεις και συμπεράσματα από τη σοσιαλιστική οικοδόμηση στον 20ό αιώνα με επίκεντρο την ΕΣΣΔ. Η αντίληψη του ΚΚΕ για το Σοσιαλισμό», εκδ. «Σύγχρονη Εποχή», Αθήνα 2009, σελ. 19-20.
78. «Το Πρόγραμμα του ΚΚΕ».
79. Χαρακτηριστικά σημειώνεται ότι «συχνά ασκήθηκε κριτική στην πολιτική των “αντισταθμιστικών προνομίων”, που παρέχονταν σε νέους με εργατική προέλευση για την εισαγωγή τους στα κεντρικά πανεπιστήμια. Η “ειδική παιδαγωγική μεταχείριση” των νέων με εργατική και αγροτική προέλευση θεωρήθηκε ότι μειώνει την ποιότητα προετοιμασίας των “ειδικών” και δημιουργεί ανισότητα όρων εισαγωγής στην Ανώτατη Εκπαίδευση», (Filippov, 1990, 33), στο Μανόλη Δαφέρμου: «Πανεπιστήμιο, επιστήμη και κοινωνικός μετασχηματισμός στην ΕΣΣΔ», πηγή: http://www.eriande. elemedu.upatras.gr/eriande/synedria/synedrio4/praktika1/dafermos.htm
80. Βλ. και Victoria Pogosian: «Russian Educational Policy: Two different eras», στο «Italian journal of sociology of education», 1.2012, σελ. 274-304.
81. Alex Pravda: «Is there a soviet working class?», στο «Problems of Communism», Νοέμβρης-Δεκέμβρης 1982, σελ. 10.
82. Με σοβαρές διαφοροποιήσεις φυσικά. Για παράδειγμα, σύμφωνα με στοιχεία ερευνών για την ΕΣΣΔ των τελών της δεκαετίας του 1970, η φοίτηση στην ανώτατη εκπαίδευση ανέβαζε το ύψος του εισοδήματος των υπαλλήλων κατά 22% σε σχέση με τους αποφοίτους του δευτεροβάθμιου γενικού σχολείου. Για τους χειρώνακτες εργάτες, το πολύ χαμηλό εκπαιδευτικό επίπεδο μείωνε το εισόδημα κατά το 1/5, σε σύγκριση με το εισόδημα των χειρώνακτων εργατών επιπέδου δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Martin Klesment: «Diminishing returns to education in the soviet period. Results from the estonian household income data», Tallinn 2013.
83. Katarina Katz: «Where there no returns to education in the USSR? Estimates from Soviet-period household data», «Labour Economis 6» (1999), σελ. 429.
84. Martin Klesment: «Diminishing returns to education in the soviet period. Results from the estonian household income data», Tallinn 2013.
85. Anna-Jutta Pietsch, Heinrich Vogel, Gertrude Schroeder: «Displacement by technological progress in the USSR (social and educational problems and their treatment)» στο «Employment policies in the soviet union and eastern europe», εκδ. «Palgrave Macmillan», Νέα Υόρκη 1987, σελ. 163.
86. Ό.π., σελ. 167.
87. Gertrude E. Schroeder: «Managing labour Shortages in the Soviet Union», στο «Employment policies in the soviet union and eastern Europe», εκδ. «Palgrave Macmillan», Νέα Υόρκη 1987, σελ. 7.
88. Gordey Yastrebov: «Intergenerational social mobility in Soviet and Post-Soviet Russia», «National Research University Higher School of Economics», σελ. 28.
89. Ό.π.
90. Theodore P. Gerber, Michael Hout: «Educational Stratification in Russia during the Soviet Period», University of Chicago, «American Journal of Sociology», vol. 101, No. 3 (Nov. 1995), σελ. 640.
91. Ελισαίου Βαγενά: «Το Σοβιετικό Παιδαγωγικό Σύστημα. Η επικαιρότητα των βασικών παιδοψυχολογικών αντιλήψεων και αρχών οργάνωσης της σοβιετικής εκπαίδευσης», περιοδικό «Θέματα παιδείας», τεύχ. 14, σελ. 89.
92. Β. Α. Μποσένκο: «Το μόνο δίδαγμα που βγάζουμε είναι ότι δε βγάζαμε κανένα δίδαγμα», στο περιοδικό «Θέματα Παιδείας», τεύχ. 17-18, σελ. 91-92.