1. Ο ΜΥΘΟΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΣΦΑΛΕΙΑ, Η ΚΟΙΝΗ ΕΞΩΤΕΡΙΚΗ ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΑΜΥΝΑΣ ΤΗΣ ΕΕ
Η ΝΔ, το ΠΑΣΟΚ και ο ΣΥΝ εδώ και χρόνια υποστηρίζουν πως είναι θετικό που η ΕΕ θα αποκτήσει «Κοινή εξωτερική πολιτική», που θα γίνει ένας σημαντικός και παγκόσμιος «παίκτης» στη διεθνή διπλωματική «σκακιέρα». Και πράγματι με το λεγόμενο «ευρωσύνταγμα» ΓΙΝΟΝΤΑΙ ΒΗΜΑΤΑ στην κατεύθυνση της κοινής ιμπεριαλιστικής εξωτερικής πολιτικής, με την καθιέρωση του θεσμού του υπουργού Εξωτερικών της ΕΕ. Οι κυρίαρχοι κύκλοι της ΕΕ, συνεπείς με αυτή την κατεύθυνση, ολοκληρώνουν την Κοινή εξωτερική πολιτική με αυτήν της Κοινής Αμυνας. Λένε λοιπόν πως για να προωθηθεί αυτή η κοινή εξωτερική πολιτική πρέπει να υπάρχει και η λεγόμενη κοινή πολιτική άμυνας, δηλαδή η σχετικά αυτοτελής και ενιαία στρατιωτικοποίηση της ΕΕ, η ίδρυση ευρωστρατού, η στρατιωτική εμπλοκή της ΕΕ σε διάφορες γωνιές του πλανήτη, αλλά και μέσα στα κράτη-μέλη, όπου κρίνονται τα συμφέροντα του ευρωπαϊκού κεφαλαίου.
Η στρατιωτικοποίηση της ΕΕ είναι αναπόσπαστο στοιχείο της μεγαλύτερης ταξικής εκμετάλλευσης και καταπίεσης των λαών. Εγκαινιάζει νέα κούρσα εξοπλισμών, με στόχο την αναβάθμιση της ΕΕ μέσα στο NATO. Περιγράφεται στο άρθρο Ι-41, όπου αναφέρει τη δημιουργία του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Αμυνας για την ανάπτυξη εξοπλιστικών, αμυντικών δυνατοτήτων και έρευνας που θα ενισχύει τη βιομηχανική και τεχνολογική βάση του αμυντικού τομέα. Είναι φανερό πως το συγκεκριμένο άρθρο προδιαγράφει μια νέα «κούρσα» αύξησης των εξοπλισμών, σε βάρος των λαϊκών συμφερόντων.
Στο ίδιο άρθρο υπάρχει ρητή αναφορά στην ανάγκη στρατιωτικής δράσης, όπως και σε στρατιωτικές αποστολές εκτός συνόρων της ΕΕ. Με αυτόν τον τρόπο γίνεται προσπάθεια να νομιμοποιηθούν οι ιμπεριαλιστικοί σχεδιασμοί.
Επίσης στο άρθρο Ι-43 διατυπώνεται η προσχώρηση στο λεγόμενο δόγμα του προληπτικού πολέμου, καθώς αναφέρεται σε κινητοποίηση ακόμη και στρατιωτικών μέσων για την πρόληψη «τρομοκρατικής» απειλής. Και εδώ περικλείεται ο υπαρκτός κίνδυνος της εμπλοκής της χώρας μας σε επιχειρήσεις επέμβασης στη Μέση Ανατολή, στην Κεντρική Ασία, στην Αφρική, όπου επιτάσσει το συμφέρον των ευρωπαϊκών μονοπωλίων! Επιπλέον, στο ίδιο άρθρο δίνεται η δυνατότητα ακόμη και για χρήση στρατιωτικών δυνάμεων στο εσωτερικό της ΕΕ για την καταπολέμηση, τάχα, της τρομοκρατίας. Το άρθρο αυτό προβλέπει τη στρατιωτική επέμβαση της ΕΕ σε κράτος-μέλος με σκοπό την «πρόληψη τρομοκρατικής απειλής» ή για την «προστασία των δημοκρατικών θεσμών» ή μετά από «αίτημα των πολιτικών αρχών ενός κράτους, σε περίπτωση τρομοκρατικής επίθεσης».
Οταν γνωρίζουμε τι εννοούν ή πώς μπορούν να ερμηνευτούν οι όροι «τρομοκρατία» και «προστασία των δημοκρατικών θεσμών», είναι φανερό ότι το άρθρο Ι-43 μπορεί να στραφεί εναντίον των λαϊκών κινημάτων, αν αυτά αμφισβητήσουν, απειλήσουν, ενοχλήσουν την εξουσία του κεφαλαίου.
2. Ο ΜΥΘΟΣ ΤΟΥ «ΕΥΡΩΜΟΝΟΔΡΟΜΟΥ - ΕΓΓΥΗΤΗ»
Η ΝΔ και το ΠΑΣΟΚ, στην προπαγάνδα υποστήριξης του «ευρωμονόδρομου» και για να καταστείλουν κάθε φωνή αμφισβήτησης, ταχυδακτυλουργικά και όποτε κρίνουν σκόπιμο, ανασύρουν τον «εξ Ανατολάς» κίνδυνο και συχνά υποστηρίζουν πως η «ευρωπαϊκή προοπτική», τόσο της Ελλάδας, όσο και της Τουρκίας, αποτελεί εγγύηση για την ειρηνική διευθέτηση των μεταξύ τους διαφορών. Να θυμίσουμε απλώς ότι το ίδιο επιχείρημα λεγόταν στο παρελθόν για το ΝΑΤΟ. Ομως αυτή η «ευρωατλαντική» ένταξη της χώρας κάθε άλλο παρά γλίτωσε στο παρελθόν τον ελληνικό λαό από προβλήματα, όπως ήταν η τραγωδία της Κύπρου ή αυτή των Ιμίων. Αντίθετα, θα έλεγε κανείς. Αυτή η εμπλοκή των αμερικανονατοϊκών και Ευρωπαίων ιμπεριαλιστών, δημιουργεί τις βάσεις για τις «γκρίζες ζώνες» στο Αιγαίο, την ευρωδιχοτόμηση της Κύπρου, αλλά και τη συνολικότερη αστάθεια στα Βαλκάνια. Με ευθύνη της ΕΕ, του ΝΑΤΟ και των ΗΠΑ τα Βαλκανικά κράτη έχουν μετατραπεί σε «μαύρη τρύπα» της Ευρώπης, μήτρα προτεκτοράτων που δουλεύουν για την προώθηση των ιμπεριαλιστικών σχεδίων στην περιοχή της Μαύρης Θάλασσας, του Καυκάσου και της Μέσης Ανατολής. Η προσπάθεια των κομμάτων του δικομματισμού να υποδαυλίζουν κάθε φορά το φόβο για να πείσουν πως η ΕΕ και το ΝΑΤΟ αποτελούν «εγγύηση», έχει στόχο τη χειραγώγηση των συνειδήσεων των λαϊκών μαζών. Να θυμίσουμε πως η μόνη φορά που ενεργοποιήθηκε το άρθρο 5 της ιδρυτικής διακήρυξης του ΝΑΤΟ, μετά βέβαια από αίτημα των ΗΠΑ (και την ενεργή υποστήριξη των κυβερνήσεων των κρατών-μελών της ΕΕ), ήταν για την εμπλοκή όλων των μελών στο λεγόμενο «πόλεμο κατά της τρομοκρατίας», μετά την επίθεση στους «δίδυμους πύργους» της Νέας Υόρκης, το 2001.
Είναι χαρακτηριστικό ότι η ΝΔ, στο προεκλογικό «κυβερνητικό πρόγραμμά» της, έμμεσα αναγνώριζε πως το σχέδιο «ευρωσυντάγματος» δεν μπορεί να αποτελέσει «εγγύηση» και σημείωνε πως: «Μια ισχυρή και αξιόπιστη Eυρωπαϊκή Πολιτική Aσφάλειας και Αμυνας αποτελεί βασική προτεραιότητα της ευρωπαϊκής μας πολιτικής. H συμπερίληψη μιας ουσιαστικής ρήτρας αλληλεγγύης και αμοιβαίας συνδρομής στο Eυρωπαϊκό Σύνταγμα θα ενισχύσει τη θέση της Ελλάδας μέσα στο ευρωπαϊκό σύστημα ασφάλειας και άμυνας»[1]. Οπως γνωρίζουμε, η «ρήτρα αλληλεγγύης» δεν άλλαξε, δεν έγινε πιο «ουσιαστική», όπως ζητούσε η ΝΔ. Αν και να άλλαζε, δε θα ωφελούσε σε τίποτα τα λαϊκά συμφέροντα. Το αντίθετο μάλιστα.
Η όποια εμπλοκή της ΕΕ στα ζητήματα των εξωτερικών υποθέσεων της Ελλάδας, των αποκαλούμενων και «εθνικών ζητημάτων», όπως έδειξε και η ανάλογη πρόσφατη εμπειρία για την Κύπρο με το σχέδιο Ανάν, κινείται στην κατεύθυνση της εκχώρησης κυριαρχικών δικαιωμάτων, της διευκόλυνσης των γενικότερων ιμπεριαλιστικών σχεδίων και σε καμία περίπτωση δε συνδέεται με την ασφάλεια των λαών, συμπεριλαμβανομένου και του ελληνικού.
Μπορεί άραγε κανείς να κοιμάται ήσυχος, όταν συνειδητοποιεί πως, στο όνομα της «κοινής ευρωπαϊκής προοπτικής», διάφορα ιμπεριαλιστικά κέντρα μπορούν να εμπλακούν και να άρουν προς όφελός τους εκείνα ή τα άλλα δικαιώματα που κατακτήθηκαν με ποτάμια αίματος από το λαό μας;
3. Η ΥΠΟΚΡΙΣΙΑ ΤΟΥ ΣΥΝ
Δεν μπορεί κανείς να παραβλέψει τη στάση που κρατά ο ΣΥΝ στα παραπάνω ζητήματα. Ποιό ήταν το επίκεντρο της κριτικής του ΣΥΝ, πριν τη διαμόρφωση και εκκίνηση της διαδικασίας του «ευρωσυντάγματος»; Η ελλιπής πολιτική βούληση για την προώθηση της «πολιτικής ενοποίησης», που άφηνε ανοικτό τον «κίνδυνο» η ΕΕ να μετακυλήσει και πάλι σε μια «απλή οικονομική ένωση», αν δε διαμόρφωνε μια Κοινή εξωτερική πολιτική και Κοινή Πολιτική Αμυνας (ΚΕΠΠΑ), ώστε να «αυτονομηθεί» από τις ΗΠΑ[2]. Παράλληλα διανθίζει τη θέση για «αυτονόμηση» της ΕΕ από τις ΗΠΑ με την εξωπραγματική θέση για φιλειρηνική πολιτική εκ μέρους της Ενωσης.
Είναι χαρακτηριστικός ο ισχυρισμός αρμοδίου στέλεχους του: «Η Ευρώπη πρέπει να αποκτήσει κοινή εξωτερική πολιτική και κοινή άμυνα. Μια άμυνα όμως απαλλαγμένη από στρατιωτικούς επεμβατισμούς. Μια άμυνα πυλώνα σταθερότητας και ειρήνης»[3]. Και την ίδια ώρα που στηρίζει την Κοινή εξωτερική πολιτική και Κοινή Πολιτική Αμυνας (ΚΕΠΠΑ) της ΕΕ, θεωρώντας πως αυτή είναι κάτι το αναγκαίο και θετικό για τους λαούς, στη συνέχεια δηλώνει ότι είναι ενάντια στη στρατιωτικοποίηση της ΕΕ!!! Αν δει μάλιστα κανείς την κριτική που ασκεί ο ΣΥΝ στο λεγόμενο «ευρωσύνταγμα», τότε θα προσέξει πως αυτή εστιάζεται κυρίως στο ότι δε γίνεται ο «απογαλακτισμός» της ΕΕ από το ΝΑΤΟ και τις ΗΠΑ. Ετσι διαβάζουμε πως - σύμφωνα με το ΣΥΝ - το «ευρωσύνταγμα»: «Δεν αποκηρύσσει τον πόλεμο ως μέσο επίλυσης των διεθνών διαφορών και εμπλέκει την εξωτερική και αμυντική πολιτική στα δεσμά του ΝΑΤΟ, ενισχύοντας τον Ατλαντικό προσανατολισμό της ΕΕ»[4].
Ας πάρουμε όμως τα πράγματα με τη σειρά: Είναι δυνατόν να υπάρξει ΚΕΠΠΑ μιας διακρατικής ένωσης, χωρίς να υπάρχουν τα μέσα και πρώτα απ’ όλα τα στρατιωτικά για την επιβολή της; Είναι φανερό πως όχι! Εδώ ο ΣΥΝ δεν κάνει τίποτα άλλο παρά να προσπαθεί να σπείρει αυταπάτες για το ρόλο της ΕΕ, που δήθεν μπορεί ν’ αλλάξει αν αναλάβουν την πλειοψηφία οι «ειρηνιστές», οι «κεντροαριστεροί», αδιαφορώντας για το ποια είναι η κοινωνικό-οικονομική βάση συγκρότησης της ΕΕ. Αυτή η «αερόστατη» προσέγγιση του είναι παραπλανητική. Γιατί:
Πρώτον, τις είδαμε και τις «κεντροαριστερές» κυβερνήσεις (π.χ. στη Γαλλία τον Ζοσπέν - ΓΚΚ, στην Ιταλία τον Αμάτο - Κόμματος Ιταλών Κομμουνιστών) και λοιπούς «ειρηνιστές» και «οικολόγους» (στη Γερμανία του Σρέντερ και του οικολόγου Φίσερ) στον πόλεμο κατά της Γιουγκοσλαβίας, όπου είχαν ενεργό ρόλο!
Δεύτερον, γίνεται προσπάθεια να ξεχάσουμε αυτό για το οποίο υπάρχουν εκατοντάδες παραδείγματα της σύγχρονης ιστορίας, που δείχνουν πως η πολιτική θέση μιας χώρας ή μιας ένωσης χωρών στηρίζεται όχι μόνον στην οικονομική της ισχύ, αλλά και στα στρατιωτικά μέσα που διαθέτει. Να ξεχάσουμε πως η πολιτική συνεχίζεται και με στρατιωτικά μέσα, ακόμη και με τον πόλεμο. Ο Λένιν, και προηγουμένως ο Κλαούζεβιτς, πολύ χαρακτηριστικά έχει γράψει πως «ο πόλεμος είναι η συνέχεια της πολιτικής με άλλα (με βίαια) μέσα (…). Με το δίκιο τους οι μαρξιστές θεωρούσαν πάντα αυτή τη θέση θεωρητικό βάθρο…»[5]. Κι όμως, ενώ βλέπουμε πως η ΕΕ δεν παραβλέπει καθόλου τη συγκεκριμένη θέση, οι «νεοαριστεροί» του ΣΥΝ, παρά τη λεγόμενη «αριστερή στροφή» τους, επιμένουν να αγνοούν τα αυτονόητα! Δε βλέπουν ή δε θέλουν να δουν πως οι ιμπεριαλιστικές δυνάμεις, όπως η ΕΕ, είναι σύμφυτες με τους ανταγωνισμούς, με τους πολέμους και γι’ αυτό προσπαθούν να λάβουν τα μέτρα τους. Δεν καταλαβαίνουν ή δείχνουν ότι δεν καταλαβαίνουν ότι όταν στηρίζουν μόνο την μια πλευρά του «νομίσματος» (ΚΕΠΠΑ), στην πράξη «βάζουν πλάτη» για να προωθηθεί συνολικά το συγκεκριμένο «νόμισμα». Δηλαδή και η περαιτέρω στρατιωτικοποίηση της ΕΕ.
Η νέα ευρωσυνθήκη, η αυτοαποκαλούμενη ως «ευρωσύνταγμα», είναι κατηγορηματική σε ότι αφορά τη σχέση της ΚΕΠΠΑ με τη χρήση των στρατιωτικών μέσων: «Η κοινή πολιτική ασφάλειας και άμυνας αποτελεί αναπόσπαστο στοιχείο της κοινής εξωτερικής πολιτικής και πολιτικής ασφάλειας. Εξασφαλίζει επιχειρησιακή ικανότητα βασισμένη σε μη στρατιωτικά και στρατιωτικά μέσα» (άρθρο Ι-4Ι).
Αλλωστε η στρατιωτικοποίηση των καπιταλιστικών κρατών και της οικονομίας τους είναι ένα από τα χαρακτηριστικά γνωρίσματα της εποχής μας. Η «πάλη κατά της τρομοκρατίας» αφαίρεσε τα όποια προσχήματα.
Τα παραπάνω μαρτυρούν πως και στο συγκεκριμένο ζήτημα ο ΣΥΝ προσπαθεί να πατήσει για άλλη μια φορά «σε δύο βάρκες», ελπίζοντας «να ψαρέψει στα θολά νερά» που ο ίδιος δημιουργεί.
4. Ο ΜΥΘΟΣ ΤΗΣ ΕΕ ΩΣ ΑΝΤΙΠΑΛΟ ΔΕΟΣ ΣΤΙΣ ΗΠΑ
Ας πάμε όμως και στο δεύτερο επιχείρημα που χρησιμοποιεί και ο ΣΥΝ, σχετικά με τη δυνατότητα η ΕΕ να γίνει «αντίπαλο δέος» στις ΗΠΑ. Ισχυρίζεται ένα τμήμα των ευρωυποστηρικτών: Μα καλά, γιατί το ΚΚΕ είναι ενάντια σε μια ενωμένη και πιο ισχυρή ΕΕ; Είναι ευχαριστημένο που υπάρχει η παντοκρατορία των ΗΠΑ στο κόσμο; Γιατί είναι αντίθετο στην Κοινή εξωτερική πολιτική της ΕΕ, αφού στις διακηρύξεις του είναι ενάντια στον αμερικάνικο ιμπεριαλισμό; Γιατί στην πράξη δε στηρίζει την ύπαρξη ενός «αντίπαλου δέους» που μπορεί να ισχυροποιηθεί με την υιοθέτηση ενός καλού «ευρωσυντάγματος», ικανού να εξασφαλίσει και την Κοινή εξωτερική πολιτική και πολιτική Αμυνας (ΚΕΠΠΑ) της ΕΕ; Ή έστω ενός άλλου «καλού ευρωσυντάγματος», όπως λέει ο ΣΥΝ.
Αλλά ποιά είναι αυτή η ΕΕ που τα κόμματα της ευρω-λαγνείας (ΝΔ, ΠΑΣΟΚ και ΣΥΝ) ζητούσαν και ζητούν να γίνει το αντίπαλο δέος στις ΗΠΑ;
Να θυμίσουμε ότι βασικές ιμπεριαλιστικές δυνάμεις της ΕΕ, όπως η Γερμανία, άρχισαν το διαμελισμό της Γιουγκοσλαβίας με μισθοφόρους, οπλισμό και χρήμα! Μετά ήρθαν οι ΗΠΑ. Η Γαλλία βρίσκεται κάτω από όποια πέτρα της Αφρικής σηκώσεις! Πίσω από τις σφαγές εκατομμυρίων Αφρικανών, η Γαλλία είναι από τη μια μεριά και οι ΗΠΑ από την άλλη. Ολα αυτά τα κράτη βρίσκονται στο μέτωπο δήθεν κατά της «τρομοκρατίας»! Δηλαδή χρησιμοποιούν αυτό το πρόσχημα γιατί τους βολεύει, προκειμένου να ενισχύσουν την εξουσία τους στρέφουν τους κατασκοπευτικούς και κατασταλτικούς μηχανισμούς τους ενάντια στα εργατικά και λαϊκά κινήματα.
Επίσης, κανείς δεν έχει δικαίωμα να ξεχνά πως η ΕΕ αγνόησε τον ΟΗΕ στον πόλεμο κατά της Γιουγκοσλαβίας! Ναι, υπήρξε μια διαπάλη με τις ΗΠΑ στο ζήτημα της επέμβασης στο Ιράκ: έμπαινε ζήτημα να δώσει ο ΟΗΕ άδεια για την επέμβαση. Δηλαδή αν ο πόλεμος κατά του Ιράκ είχε τη «βούλα» του ΟΗΕ, θα ήταν δίκαιος; Και βέβαια όχι! Βλέπουμε πως θέλουν τον ΟΗΕ, ως δούρειο ίππο στο πλιάτσικο κατά του Ιράκ! Οι εξελίξεις της τελευταίας 15ετίας έφεραν αλλαγές στο συσχετισμό δυνάμεων στον ΟΗΕ προς αντιδραστική κατεύθυνση, αλλά δεν τον απάλλαξε από τις ενδοϊμπεριαλιστικές αντιθέσεις.
Να θυμίσουμε ότι ο πρωθυπουργός Κ. Καραμανλής σε πρόσφατη επίσκεψή του στα Βαλκανικά κράτη δήλωσε ότι το Κόσοβο δεν μπορεί να επιστρέψει στην κατάσταση που υπήρχε πριν το 1999, δηλαδή στη σύνθεση της Σερβίας. Η θέση αυτή ανοίγει το δρόμο για μια μελλοντική εξέλιξη αλυσιδωτής αλλαγής συνόρων, ενός «ντόμινο» με απρόβλεπτες συνέπειες για τους λαούς της περιοχής. Αυτές οι θέσεις, το λιγότερο αποδεικνύουν ότι ο Ελληνας πρωθυπουργός είναι εγκλωβισμένος στη λογική των συμβιβαστικών λύσεων, υπό το βάρος των διαφορετικών συμφερόντων των ισχυρών συμμάχων στην ΕΕ και στο ΝΑΤΟ, ιδιαίτερα των ΗΠΑ.
Είναι επίσης πολύ χαρακτηριστικό και καθόλου τυχαίο ότι η ΕΕ ήδη έχει θέσει ζήτημα για τον εξοπλισμό της ΛΔ της Κορέας, ενώ επιμένει στις σχέσεις της με τους «αντιφρονούντες» στην Κούβα. Οπως είναι γνωστό, τον Ιούνη 2003, επί ελληνικής προεδρίας, η ΕΕ είχε λάβει μέτρα «διπλωματικών κυρώσεων» σε βάρος της Κούβας, ενώ λίγο νωρίτερα πρεσβευτές των χωρών της ΕΕ συμμετείχαν σε σύσκεψη στην πρεσβεία των ΗΠΑ, μαζί με «αντιφρονούντες» για την ανατροπή της σοσιαλιστικής κυβέρνησης. Το γεγονός το είχε καταγγείλει η κυβέρνηση της Κούβας. Τελευταία έγινε προσπάθεια για «αναθέρμανση» των σχέσεων της ΕΕ με την Κούβα, αλλά τονίστηκε πως η ΕΕ δε θα παραιτηθεί από το «διάλογο» με τους λεγόμενους «αντιφρονούντες». Με τη στάση αυτή η «ειρηνόφιλη» ΕΕ, που βάζει ζήτημα «μετάβασης της Κούβας στη δημοκρατία», αλλά κι ο μεγάλος της θαυμαστής στην Ελλάδα ο ΣΥΝ (που έχει παρόμοιες θέσεις) δεν κάνουν τίποτα άλλο παρά να αλείφουν με βούτυρο το ψωμί των ΗΠΑ.
Αυτά τα συγκεκριμένα παραδείγματα δείχνουν το ρόλο που παίζει η ΕΕ και στα διεθνή ζητήματα, που έχουν άμεση σχέση με την κοινωνικό-οικονομική βάση της συγκρότησής της. Δηλαδή, ότι αυτή είναι ένωση των ευρωπαϊκών μονοπωλίων, μία ιμπεριαλιστική ένωση. Με τις ΗΠΑ διαφωνούν και ανταγωνίζονται για το αν θα έχουν το πάνω χέρι τα ευρωπαϊκά ή τα αμερικανικά μονοπώλια στην παγκόσμια αγορά. Είναι και οι δύο ληστές. Στρέφονται με την πολιτική τους κατά των λαών τους και των άλλων λαών. Δε διαφωνούν στο ξεζούμισμα των εργαζομένων. Πηγαίνουν μαζί όταν τους συμφέρει! Πηγαίνουν χώρια, όταν τα συμφέροντά τους είναι διαφορετικά. Διαφώνησε η ΕΕ με τις ΗΠΑ για τον πόλεμο στο Ιράκ, επειδή θίγονταν δικά της συμφέροντα και όχι επειδή πόνεσε για τα συμφέροντα του λαού του Ιράκ.
Βέβαια, ο πόλεμος του Ιράκ ανέδειξε πιο έντονα και τις αντιθέσεις μεταξύ των ευρωπαϊκών καπιταλιστικών κρατών. Η νέα ευρωπαϊκή συνθήκη δεν μπορεί να την απαλλάξει από αυτές. Εϊναι μια άλλη όψη των γενικότερων ενδοκαπιταλιστικών αντιθέσεων με τις ΗΠΑ.
Είναι γεγονός ότι ορισμένα από τα πιο ισχυρά καπιταλιστικά κράτη (Γαλλία, Γερμανία) της Ευρώπης επιδιώκουν ν’ αναβαθμίσουν τη θέση και το ρόλο τους στην ευρωατλαντική συμμαχία, περιορίζοντας τον ηγεμονικό ρόλο των ΗΠΑ. Αλλα πάλι (π.χ. η Πολωνία) βλέπουν να ισχυροποιούνται μέσα από μια ευθυγραμμισμένη στήριξη των ΗΠΑ.
Αλλά ακόμη και αν υποθέσουμε ότι αμβλύνονται για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα οι αντιθέσεις των κρατών-μελών της ΕΕ, ποιό θα είναι το αποτέλεσμα; Και αν ακόμα η ΕΕ εν μέρει αυτονομηθεί από το ΝΑΤΟ, μήπως θα καταργήσει την αντεργατική πολιτική της; Μήπως θα παραιτηθεί από τον ανταγωνισμό για τη διανομή των αγορών, των δρόμων του πετρελαίου, για τις ζώνες επιρροής; Στην καλύτερη γι’ αυτήν περίπτωση θα αποκτήσει μεγαλύτερο μερίδιο στην πίτα. Αυτή η εξέλιξη δεν είναι χειραφέτηση από τον ιμπεριαλισμό, αλλά αναδιάταξη στα πλαίσια του διεθνούς ιμπεριαλιστικού συστήματος στηριγμένη στην εκμετάλλευση των εγχώριων και εξωτερικών εργατικών δυνάμεων.
Επομένως, ποιός είναι σήμερα το αντίπαλο δέος; Το αντίπαλο δέος, η κινητήρια δύναμη των θετικών ανατροπών υπέρ της ειρήνης και της ευημερίας είναι οι λαοί, η εργατική τάξη και τα άλλα λαϊκά στρώματα, πριν απ’ όλα στο εσωτερικό του κάθε κράτους-μέλους και βεβαίως με τον ευρωπαϊκό συντονισμό της πάλης.
Απαιτείται οργάνωση και σωστός πολιτικός προσανατολισμός. Για να έχουν αποτέλεσμα οι αγώνες των λαών, χρειάζεται να βάλουν στόχο την ανατροπή της κυρίαρχης πολιτικής.
Οι λαοί μπορούν να σταματήσουν τους άδικους πολέμους, μετατρέποντάς τους σε πάλη για την εξουσία. Οι λαοί δεν μπορεί να σταματήσουν τους πολέμους, αν δεν κατακτήσουν μια λαϊκή εξουσία, που για μας τους κομμουνιστές είναι η σοσιαλιστική, που θα κοινωνικοποιήσει τα βασικά μέσα παραγωγής, θα σχεδιάσει την οικονομία, θα δώσει στους εργαζόμενους δικαιώματα ευρύτερου ελέγχου, θα έχει αμοιβαίες και επωφελείς σχέσεις με άλλα κράτη. Μόνο τότε μπορεί να εξυπηρετούνται πλήρως οι λαϊκές ανάγκες, και η θέληση του λαού για ειρήνη, φιλία και καλή γειτονία μπορεί να εκφράζεται και στο επίπεδο των διεθνών σχέσεων μεταξύ των κρατών.